چشم گربه

این گوهر، با نور منعکس شده از درونش، همواره بینندگان را به یاد چشم گربه می اندازد. پدیده ی چشم گربه ، که به زبان فرانسوی chatoyancy هم گفته می شود، بدلیل وجود ناخالصی های سوزنی شکل درون سنگ پدیدار می گردد. زمانی این سنگ در یونان نور موا ج نامیده می شد. بدلیل ظاهر متفاوت و متمایز این سنگ، در برخی فرهنگ ها از آن در درمان انواع بیماری های چشمی استفاده می گردد.

چشم گربه

Chatoyancy در سایر گوهرها هم مشاهده می شود ولی نمونه ی استاندارد و با کیفیت آن را می توان در سنگ چشم گربه  کرایسوبریل دید. این سنگ همچنین با ارزش ترین نمونه ی چشم گربه است. به همان اندازه که این گوهر جذاب بوده، بادوام نیز هست و به همین دلیل سنگ محبوبی برای انگشترهای مردانه، دکمه های سردست و گیره های کراوات می باشد. تراش کابوشن زیبایی سنگ چشم گربه

را دو چندان می سازد.

چشم گربه کرایسوبریل از رنگ قهوه ای تا سبز مایل به زرد وجود دارد. ویژگی بارز این سنگ مربوط به رنگ طلایی است که به صورت نواری عمودی و مشخص، درون سنگ به چشم می خورد.

این نوار روشن زمانی که سنگ را بین 2 منبع نوری قرار دهید شروع به چشمک زدن می کند سپس آن را بچرخانید. زمانیکه سنگ را به گردش در می آورید، این نور به صورت 2 نوار دیده که از هم دور و به هم نزدیک می گردند. این پدیده " باز و بسته شدن " نامیده می شود. پدیده ی چشم گربه ای اثر قابل ملاحظه ی دیگری هم دارد که "شیر و عسل " نام دارد.

منابع اصلی این گوهر بسیار زیبا، برزیل، افریقای شرقی و سریلانکا  و سختی آن 8 است.  همچنین چشم گربه در مقابل گرما و نور بسیار مقاوم می باشد. چشم گربه شیشه در بازار بسیار وجود دارد که هنگام خرید باید به این موضوع توجه داشت. از نمونه های مشابه این گوهر می توان به کوارتز چشم گربه، چشم ببر و تورمالین چشم گربه اشاره نمود.

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها