گران ترین معدن فیروزه در ایران

صفاتی همچون آبی، زیبا، با شکوه، اصیل و اشرافی در تمام دنیا برای فیروزه ایران به کار برده می شود. سنگ فیروزه به عنوان سنگ ملی ایران شناخته می شود که بعد از تراش خوردن به کشورهایی نظیر مالزی، اندونزی، ترکیه، عربستان، امارات و سایر کشورهای اروپایی صادر می گردد.

گران ترین معدن فیروزه در ایران

قدیمی ترین معدن فعال سنگ فیروزه در دنیا، در ۵۳ کیلومتری شهر نیشابور قرار دارد. از این معدن هر ساله حدود ۱۹ تن فیروزه مرغوب استخراج می شود و قدمت این معدن به 5 هزار سال می رسد. به تازگی دومین معدن فیروزه شهر نیشابور در ۷ کیلومتری معدن قدیمی کشف شده است. ارزش معدن جدید از جهت میزان سنگ  فیروزه، مشابه معدن قبلی بیان شده است که ذخیره ۹ هزار تنی را دارد. از هر تن سنگ استخراج شده از این معدن، ۸ تا ۱۰ کیلوگرم فیروزه تزئینی به دست می آید.

فیروزه در حقیقت از دل سنگ بیرون آورده می شود. در دل سنگ ها، گدازه هایی بجا مانده از دوران سوم قرار دارد. با نفوذ آب به دل این سنگ ها، بافت های تشکیل دهنده گدازه ها تغییر نوع داده و به فیروزه تبدیل می گردد.

فیروزه یکی از کمیاب ترین کانی ها و تنها سنگ زنده دنیا می باشد از این جهت که بعد از استخراج شدن می تواند تغییر رنگ و خاصیت دهد. به همین دلیل نسبت به موادی نظیر روغن و مواد شیمیایی حساس است.

قیمت فیروزه ی مرغوب

سنگ های فیروزه دارای ارزش های متفاوتی هستند چرا که هیچ 2 سنگ فیروزه ای در اندازه یکسان و با کیفیت مشابه نخواهند بود. سایر سنگ های فیروزه در سراسر ایران و دنیا متناسب با قیمت فیروزه نیشابور سنجیده می شوند. قیمت اصلی این سنگ بعد از تراش خوردن با توجه به میزان آبی‌تر، تیره‌تر، صاف‌تر و یکدست‌تر بودن سنگ اعلام می گردد.

 فیروزه هایی که با استفاده از دست از دل سنگ بیرون آورده شوند دارای ارزش و قیمت بیشتری خواهند بود چرا که بسته به شیوه تراش خودن و میزان صافی این سنگ، قیمت آن تغییر می کند.یک تکه از سنگ فیروزه نیشابور به رنگ آبی تیره در آمریکا با قیمت حداقل ۲ هزار دلار به فروش می رسد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها