انواع گوهرهای استفاده شده برای حکاکی

انواع گوهرهای استفاده شده برای حکاکی

کلسدونی (chalsedony):

برخی از گوهرهای خانواده ی کلسدونی به صورت چند لایه یافت شده و معمولاً پس از حکاکی، لایه های سنگ رنگ گشته تا تصویر برجسته تر به نظر بیاید. لایه های کلسدونی معمولاً نیمه کدر(Translucent) هستند. با استفاده ازاین ویژگی، فرد حکاک می تواند با نازک کردن بعضی قسمت ها (مثلا حاشیه ی تصویر اصلی) حالت سایه دار به تصویر بدهد، برای مثال در عقیق 2 لایه ی سیاه و سفید، با نازک کردن لایه ی بالایی سفید رنگ، سایه ای از رنگ آبی-خاکستری در تصویر ایجاد می شود که این امر باعث می گردد، تصویر طبیعی تر به نظر بیاید.

امروزه اکثر سنگ های کلسدونی به کمک ماشین های اولتراسونیک حکاکی می گردد. ماشین های مخصوص حکاکی بر روی سنگ های قیمتی را می توانید از شرکت آریان گوهر رخشان تهیه نمایید. در این روش از روی یک سنگ نمونه که توسط فردی مجرب حکاکی شده، قالب گرفته و سپس سنگ های دیگر با سرعتی بسیار بالاتر، از روی قالب، برش داده می شوند. Cameo حک شده با ماشین، دارای سطحی صاف بوده که به آن بافت سطحی (Freshly Fallen Snow) یا به اختصار FFS گفته می شود. مشاهده ی این نوع بافت و عدم وجود علامت های برش با قلم دستی، از علائم اثبات این است که Cameo با ماشین حکاکی گشته است.

عقیق(Agate):

عقیق نوعی از کلسدونی است که دارای نوارهای منحنی شکلی به رنگ های گوناگون می باشد. عقیق دولایه سفید و آبی یا قرمز و قهوه ای، از متداول ترین نمونه های Cameo های عقیق هستند.

 

انیکس(Onyx):

نوع دیگر از خانواده ی کلسدونی، با لایه های سیاه و سفید. البته نوع دیگری از کلسدونی با لایه های قهوه ای، قرمز، نارنجی و سفید نیز در Cameo ها استفاده می گردد که به ساردانیکس(Sardonyx) معروف است. از دیگر انواع کلسدونی استفاده شده در حکاکی ها، کارنلین و سارد می باشند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها