الکساندریت

الکساندریت از انواع کمیاب کریسوبریل با درجه های کیفی متفاوت و سختی 8 است. الکساندریت در نور روز یا نورفلئورسنت به رنگ سبزدلفریب وجذابی دیده می شود ولی در مقابل نور لامپ های رشته ای و نئونی یا در مجاورت نور شمع رنگ آن از قرمز-قهوه ای تا قرمز-بنفش متغیر است.

الکساندریت

الکساندریت به دلیل عدم ثبات رنگی گاهی در نور روز به عنوان زمرد، یا در شب به جای  یاقوت شناخته می شود. البته سایر سنگ های قیمتی هم در نورهای مختلف تغییر رنگ می دهند ولی این پدیده در این سنگ به قدری چشمگیر و قابل توجه است که اغلب به نام " اثر الکساندریت" از آن یاد می شود.

منبع عظیمی از الکساندریت اولین بار در سال 1830 در " رشته کوه اورال" در روسیه کشف شد. اولین الکساندریت ها دارای کیفیت بسیار بالایی بودند، و رنگ های زنده همراه با تغییر رنگ چشمگیر داشتند.

این سنگ بعد از سزار الکساندردوم جوان به  الکساندریت نامگذاری شد و به دلیل رنگ قرمز و سبزش بسیار جلب توجه می کرد تا جاییکه در پرچم سلطنتی روسیه هم جای گرفت.

معادن شگفت انگیز "رشته کوه اورال" قطعاً منبعی ابدی نبوده و امروزه اکثراً الکساندریت از معادن سریلانکا، آفریقای شرقی و برزیل استخراج می شود. منابع جدید گرچه شامل الکساندریت با کیفیت هم می باشند ولی سنگ های استخراجی تغییر رنگی کمتر و رنگ های تیره تری نسبت به سنگ های قرن نوزدهم و الکساندریت های روسی دارا می باشند.

امروزه الکساندریت پرآوازه ی " رشته کوه اورال" را می توان در برخی جواهرفروشی ها یافت، که یادآور کیفیت استاندارد این گوهرفوق العاده می باشد.

به دلیل کمیاب بودن، در اندازه های بزرگتر، الکساندریت عضو نسبتاً گران قیمتی از خانواده ی کریسوبریل است. این گوهر همراه با مروارید و سنگ ماه به عنوان سنگ ماه تولد متولدین ژوئن شناخته می شود. این گوهر را می توان با روش هایی از جمله فراصوتی، بخار و آب و صابون پاکسازی کرد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها