فاکتورهای کیفی آکوامارین

در بازارهای تجاری، آکوامارین با توپاز آبی بهبود یافته شده رقابت می نماید. اما یک آکوامارین خوب بسیار گران تر از یک توپاز آبی بهبود یافته شده با همان رنگ و کیفیت است.

فاکتورهای کیفی آکوامارین

رنگ:

دامنه رنگی آکوامارین بسیار محدود است. این گوهر می تواند در رنگ های آبی، آبی متمایل به کمی سبز، آبی متمایل به سبز، آبی متمایل به میزان بسیار زیادی سبز یا سبز آبی ظاهر شود. نوع بسیار ارزشمند آکوامارین آبی تیره و آبی متمایل به کمی سبز با میزان نسبی شدت رنگی است. در کل آکوامارین آبی رنگ نوع خالص و قوی این گوهر است که ارزش بالایی نیز دارد. رنگ غالب آکوامارین ها آبی متمایل به سبز روشن است.
اگرچه برخی از تجار سنگ های قیمتی نوع متمایل به سبز طبیعی این گوهر را ترجیه می دهند. بیشتر انواع آکوامارینی که در بازار یافت می شود توسط عملیات گرمادهی بهبود سازی گشته و رنگ آبی خالص را به دست آورده اند.
یک آکوامارین قابل توجه در اندازه نسبتا بزرگ، چیزی در حدود بیش از 5 قیراط است تا شدت و تاریکی رنگ خود را بیشتر به نمایش بگذارد. اگرچه نوع کوچک این سنگ نیز میزانی مورد توجه است. آکوامارین های به دست آمده از معادن افریقا مانند نیجریه، ماداگاسکار و موزامبیک به عنوان معادنی که سنگ آکوامارین کمتر از 5 قیراط با شدت رنگی بالا را استخراج می کنند، مشهور هستند. به همین سبب، نوع کوچک، با رنگ بسیار خوب بیش از یک آکوامارین بزرگ با همین خصوصیات رنگی به فروش می رسد.

شفافیت

بیشتر آکوامارین های فست خورده پاک هستند. برخی از کریستال های این گوهر می توانند حاوی میزانی کمی مایعات باشند به همین سبب شفافیت آنها بسیار کاهش می یابد. آکوامارین هایی که ناخالصی های درونی آنها با چشم قابل رؤیت است، به طور معمول به صورت کابوشن، مهره و یا کاروینگ تراش می خورند.

در برخی از بلورهای بریل، میزان قابل توجهی ناخالصی به صورت موازی وجود دارد که توخالی می باشد، همین عامل سبب می گردد تا جواهرتراشان این نوع از آکوامارین را به صورت تراش نخورده باقی بگذارند تا سنگ بتواند پدیده چشم گربه را نمایان سازد.


تراش

آکوامارین می تواند به هر شکلی تراش داده شود، اما گوهرتراشان ترجیه می دهند که این سنگ را بیشتر به شکل تراش زمرد، یا برلیان گرد و یا بیضی بتراشند. نمونه تراش نخورده این گوهر به وفور وجود دارد، بنابراین می توان این سنگ را به اشکال مختلف به راحتی تراش داد. سختی و شفافیتی که این گوهر دارد سبب می گردد که آکوامارین در نزد طراحان، هنرمندان و حکاکان بسیار محبوب شود. برجسته تراشان از این گوهر غالبا برای خلق آثار بسیار زیبا استفاده می کنند.

برخی از آکوامارین ها دارای پدیده چند رنگی هستند به این معنی رنگ های گوناگونی را در حرکت دادن سنگ به نمایش می گذارند. این نوع از آکوامارین ها بی رنگ و یا آبی پر رنگ می باشد.
 

وزن:

کریستال های آکوامارین در اندازه بسیار کوچک تا بسیار بزرگ موجود است. برخی از نمونه های آکوامارین بیش از 45 کیلوگرم وزن دارند. آکوامارین های بزرگ به سبب اینکه در جواهرات کاربرد کمتری دارند و بسیار در دسترس نیز هستند، تقاضای کمتری دارند. به همین سبب آکوامارین هایی که وزنی بیش از 25 قیراط دارند، ارزش کمتری را به خود اختصاص می دهند.

نمونه های بسیار بزرگ آکوامارین کشف شده است. بزرگترین نمونه این گوهر در سال 1910 در کشور برزیل یافت شد. وزن این سنگ قیمتی 110 کیلوگرم و در اندازه 19 اینج (48 سانتی متر) طول و 38 سانتی متر (15 اینچ) قطر بود.

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها