جاسپر – قسمت اول

جاسپر یکی از انواع کوارتز است که امروزه در دسترس می باشد. این سنگ از انواع مات و ناخالص از دی اکسید سیلیکون است. نام جاسپر از کلمه ای یونانی گرفته شده که به سنگی اتلاق می شود که ظاهری رنگی، خال خالی، راه راه و یا شعله ای دارد. جاسپر می تواند در هررنگی متبلور شود. جاسپر اغلب به عنوان کلسدونی در نظر گرفته می شود، ولی برخی دانشمندان جاسپر را بدلیل ساختار دانه دار مشخص سنگی مجزا می دانند.

جاسپر – قسمت اول

جاسپر یک سنگ متراکم است که بیش از بیست درصد آن از مواد خارجی تشکیل شده است. با توجه به رگه های ناخالصی، جاسپر ظاهر یکنواختی ندارد. در برخی موارد، جاسپر با عقیق و اوپال متبلور می شود. نمونه هایی از جاسپردر روند فرایند ترکیب مواد معدنی شکل می گیرند.

جاسپراغلب بوسیله ی وجود ناخالصی ها شناخته می شود. رسوب مواد سیلیکونی که  به صورت طبیعی همراه با شکاف وترک هستند پس از اینکه با سایر مواد معدنی مانند اکسیدآهن، دی اکسید منگنز، اکسید فلزی و مواد آلی  پر می شوند گاهی به صورت جاسپر متبلور می گردند.

متداول ترین مشخصه های  انواع جاسپرعبارتند از طرح  مرمرکاری شده ی جذاب و رگه دار بودن، حلقه مداری، خال خالی، مشبک بودن و داشتن ظاهر شعله ای. امروزه همچون سنگ عقیق، اسامی تجاری متعدد و دسته بندی های زیادی برای جاسپر استفاده می شود. این اسامی می تواند گاهی گیج کننده باشد ولی خوشبختانه اکثر این اسامی توسط مجموعه داران مشتاق استفاده می گردد.

همانطور که ذکر شد، جاسپر یکی از انواع متنوع کوارتز با ساختار شیمیایی متشکل از دی اکسید سیلیکون است. بالغ بر 20% از نوع مرغوب جاسپر می تواند از مواد خارجی همچون هماتیت، پیرولوسیت، خاک رس یا کلسیت شکل گرفته باشد. جاسپر ساختار دانه ای شکل منحصر به فرد و متمایزی از سایر کلسدونی ها دارد و به همین دلیل بعضی از دانشمندان جاسپر را به صورت جداگانه در زمره ی کوارتزها دسته بندی می کنند. جاسپر ساختار ماکروکریستاله ی ظریفی دارد و این کریستال های مثلثی شکل تنها با بزرگنمایی بالا قابل رویت هستند. جاسپر به سبب داشتن درجه ی سختی بالا و عدم وجود شکستگی های زیاد به آسانی از انواع مشابه خود قابل تشخیص است.

جاسپر در بسیاری از نقاط سراسر دنیا یافت می شود. از معتبرترین منابع جاسپر می توان به استرالیا، برزیل، کانادا، مصر، هند، اندونزی، قزاقستان، ماداگاسکار، مکزیکو، روسیه، اروگوئه، ونزوئلا و ایالات متحده ی آمریکا (آریزونا-آرکانزاس-کالیفرنیا-آیداهو-ارگون-تگزاس و واشنگتن) اشاره کرد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها