تخم مرغ تزئینی دوشس مارلبرو

تخم مرغ 1902 دوشس مارلبرو، یکی از بهترین تخم مرغ های تزئینی است که توسط پیتر کارل فبرگ خلق گشته و برای شخصی خارج از خاندان سلطنتی روسیه در نظر گرفته شده است (زیرا وی این تخم مرغ را تنها برای خاندان سلطنتی روسیه ساخته بود). این شخص که شاهکار خلق فبرگ برای وی در نظر گرفته شده شخصی به نام کانسئولو فندربیلت است.

تخم مرغ تزئینی دوشس مارلبرو

کانسئولو فندربیلت در سال 1877 در یک خانواده مرفه امریکایی متولد گشت. کانسئولو در سال 1895 برخلاف میلش با چارلز اسپنسر چرچیل (نهمین دوک مارلبرو) ازدواج کرد. بنابراین در 18 سالگی کانسئولو دوشس مارلبرو گشت. به سبب موقعیت ویژه ای که اکنون کانسئولو به دست آورده بود، به خانواده های سلطنتی بسیار نزدیک گشت. وی هنگامیکه به سنت پطرزبوگ مسافرت کرد، با خانواده سلطنتی تزار مراوده پیدا کرده و در کاخ آنان با مجموعه تخم مرغ های زینتی فبرگ که توسط مادر تزار جمع آوری شده بود، آشنا گشت.

تخم مرغ مارلبرو، نمایانگر آن زمان و صاحب آن است. سبک طراحی این تخم مرغ به زیبایی علاقه کانسئولو را به فرانسه نشان می دهد. صدفی که در این تخم مرغ به کار رفته به رنگ صورتی شفاف بوده و در زیر و روی پوسته آن از طلا و مینا کاری استفاده گشته است. رنگ انتخاب شده بازتاب شور جوانی کانسئولو است. این تخم مرغ به شکل ساعت ساخته شده و به نام تخم مرغ ساعتی  معروف است. اعداد توسط عقربه ای از الماس تراش دایره نشان داده می شوند. هنگامیکه ساعت کار می کند، تخم مرغ بر روی محور خود می چرخد و ساعت مورد نظر توسط ماری که نیش آن عقربه الماس نشان است، مشخص می گردد. این شی تزئینی از طلاهای چند رنگ ساخته شده که پایه آن طلای سفید مینا کاری شده است. یکی از قطعه های این تخم مرغ تلفیقی از کلمه کانسئولو و تاج متعلق به دوک با الماس است. این تخم مرغ نشانه شیوه و سبک فرانسوی است که فبرگ بسیار به طراحی آن علاقه داشت.

کانسئولو تخم مرغ را پس از اینکه از دوک مارلبرو در سال 1906 جدا شد با خود به فرانسه برد و در آنجا با قهرمان فرانسوی جنگ ژاک بالزان در سال 1921 ازدواج کرد. کانسئولو این تخم مرغ را دوست نداشت زیرا یاد آور ازدواج و خاطرات تلخ وی با دوک ماربلو بود. بنابراین کانسئولو در سال 1926 تخم مرغ را به نفع خیریه به حراج گذاشت. این تخم مرغ یکی از کارهای نه چندان ارزشمند فبرگ در دهه 1920 به شمار رفت بنابراین به قیمت زیادی فروخته نشد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها