میکروسکوپ گوهرشناسی – قسمت دوم

در قسمت اول مختصری دررابطه با میکروسکوپ و کاربرد آن در عمل گوهر شناسی صحبت کردیم. محور بحث ما در این قسمت از مقاله میکروسکوپ های گوهر شناسی بر روی روش های نوردهی به گوهر است که از این طریق می توان به شناسایی بهتر سنگ و تشخیص آن از نوع مصنوعی گوهر کمک کرد.

میکروسکوپ گوهرشناسی – قسمت دوم

  1. نوردهی از بالا

نوردهی از بالا معمولا توسط نورهای فلورسنت صورت می پذیرد. این روش به منظور بررسی بیشتر خصوصیات سنگ قیمتی مانند نشانه های صیقل دادن، حفره های ایجاد شده و دیگر نشانه هایی است که بر روی سطح سنگ ایجاد شده است.

  1. نور دهی پراکنده

هنگامیکه برگه و یا دستمال کاغذی را بر روی منبع نور قرار دهیم، نور متصاعد شده پخش شده و نرم تر می گردد. این کار تشخیص نواحی و مرزهای رنگی را در گوهر آسان تر می سازد. یک پلاستیک سفید و یا صفحه ای شیشه ای برای این روش بهترین انتخاب است. برای آزمایش گوهرهای با رنگ نارنجی و یا زرد، استفاده از منبع نور با پراکندگی رنگی آبی مفید است، زیرا نور آبی، طیف رنگی زرد را در بیشتر منابع نوری خنثی می سازد.اگر در این روش از دستمال کاغذی استفاده می کنید، حتما مراقب باشید که دستمال بر اثر گرما آتش نگیرد.

  1.  نوردهی افقی

نوردهی افقی (نور دهی مدادی) روشی است که در آن نور مستقیم به صورت افقی به گوهر داده می شود. این کار سبب می شود که حباب های گاز و ناخالصی های کوچک در مقابل نور نمایان شوند. فیبر نوری در این روش نیز می تواند استفاده شود.

  1. نور دهی قطبی (پولارایز)

با گذاشتن فیلتر قطبی (پولاریزه) میکروسکوپ شما تبدیل به یک میکروسکوپ پلاریزه می شود (پولاریزکوپ با یک بزرگنمایی سودمند). این روش برای آزمایش کردن و مشاهده صفحه های دوقلو، خصوصیات ذاتی، چند رنگی، تشخیص خصوصیات و نشانه های ظاهری و تشخیص کوارتز طبیعی از نوع آزمایشگاهی آن بسیار مفید است.یک روش با صرفه برای استفاده از فیلتر پولاریزه این است که فیلتر را بر روی عدسی گذاشته و یک نوار آنالیز کننده را بر روی صفحه بچسبانید.

  1. نور دهی مایل

نوردهی با فیبر نوری یک روش بسیار مفید برای ارسال نور به درون سنگ و دیدن و بررسی کردن درون گوهر است. به طور کلی یک فن سرد 150 وات منبع نوری مناسب برای نوردهی در میکروسکوپ است. این منابع نوری قابل حمل بوده و برای وسایل دیگر مانند رفرکتومتر و اسپکتروسکوپ نیز قابل استفاده است. این منبع نوری یک پیشنهاد خوب برای آزمایشگاه های گوهرشناسی است.

  1. روش سایه

یک شی نارک و مات مانند کارت اعتباری برای هدایت کردن نور بسیار مفید است. به کار بردن این وسیله سبب می گردد که پرتو نوری منعکس شده و تصویر سه بعدی از ناخالصی های درونی سنگ قیمتی بیشتر و با کیفیت بهتری به نمایش گذاشته شود. ساختارهای رشدی مانند جفت بودن و یا خطوط خم درون گوهر توسط این روش بهتر قابل مشاهده است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها