مروارید پرگرینا و مروارید پلگرینا

مارگارت از اتریش، ملکه اسپانیا از مروارید پرگرینا در حدود سال 1606 استفاده کرده است.

مروارید پرگرینا و مروارید پلگرینا

الیزابت اول، دوستدار مروارید های جذاب، هنگامیکه خواهرش ماری در زمان ملکه شدن از یک نمونه خوب مروارید استفاده کرد، به وی بسیار غبطه خورد. همسر خواهر الیزابت اول، فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا، به خواهر الیزابت یکی از مشهورترین مروارید های جهان را به عنوان هدیه ازدواج، کادو داد. این مروارید پرگرینا (پیلگریم) نام داشت. این مروارید بسیار بزرگ بود و در زمانی که کشف شد یکی از بزرگترین مروارید های متقارن یافت شده لقب گرفت که وزنی معادل 95/55 قیراط داشت. این جواهر با کیفیتی بسیار زیاد، پایانی باشکوه نداشت. هنگامیکه که ملکه ماری در سال 1558درگذشت، مروارید به فیلیپ در اسپانیا بازگردانده شد. در سال 1808 ناپلئون به طور کامل اسپانیا را در طی تلاش های خود برای تسلط یافتن به اروپا، شکست داد و برادرش جوزف را در اسپانیا بر تخت نشاند.

جوزف جواهرات را به تصرف خود درآورد. اما پس از شکست قطعی برادرش ناپلئون در سال 1815 به امریکا مهاجرت کرده و در آنجا اقامت دائم گرفت و تعدادی از مهمترین گوهرهای اسپانیا از جمله مروارید پرگرینا را همراه خود به آن کشور برد. مروارید پس از گذشت سال ها به دست امپراطور ناپلئون سوم رسید. وی مروارید را به مارکوئیز از آبرکورن در زمان تبعید خود به انگلستان هنگامیکه شکست خورده بود، فروخت.

 

مروارید پرگرینا که در گردنبند طراحی شده توسط کارتیه برای الیزابت تیلر خودنمایی می کند.

 

 بعدها مروارید پرگرینا توسط ریچارد بورتون برای الیزابت تیلور خریداری شد. در این زمان مروارید به سرانجام نافرجام خود نزدیک می شود، زیرا الیزابت تیلور زمان اندکی پس از گرفتن مروارید، آن را از دست داد. این زوج به شرکت کارتیه پیشنهاد کردند که گردنبندی طراحی کند که مروارید پرگرینا از آن آویزان باشد، تا تمامی کیفیت مروارید را بتوان با این مدل به نمایش گذاشت. در نتیجه کارتیه دست به طراحی یکی از شجاعانه ترین و غیرمتعارف ترین نمونه های خود زد. گردنبند به راستی مانند ستاره ای می درخشید و شهرت یافت تا اینکه در سال 2011 این مروارید همراه با جواهرات دیگر الیزابت تیلور به فروش رفت. این قطعه جواهر به قیمت 5/10 میلیون دلار فروخته شد.

مروارید دیگری که غالبا با مروارید پرگرینا اشتباه گرفته می شود، مروارید پلگرینا است. این مروارید نیز در اصل بخشی از تاج جواهرنشان اسپانیا بوده که بعدها جزوی از تاج جواهری فرانسویان در آمده است. در آن زمان این تاج جواهرنشان فرانسوی برای ماریا ترسا هنگامی که وی با لویی چهاردهم پادشاه فرانسه در سال 1660 ازدواج کرد، به ارث گذاشته شد.

پدر ماریا ترسا، فیلیپ چهارم مروارید پلگرینا را در کلاه خود هنگامیکه دخترش را در مراسم ازدواج دست به دست پادشاه فرانسه می داد، استفاده کرده بود. ماریا ترسا در سال 1683 درگذشت و از آن زمان به بعد سرنوشت این مروارید نامعلوم ماند. بر طبق یکی از معتبرترین داستان ها، مروارید پلگرینا پس از انقلاب فرانسه بازگردانده شد. تاج جواهر نشان در سال 1792 دزدیده شد. ربایندگان تصمیم گرفتند که تعدادی از گوهرهای به کار رفته در تاج را از جمله الماس سنسی، الماس آبی تاونیر (همان الماس امید) و مروارید پلگرینا را از تاج جدا کنند. مروارید پلگرینا به نحوی نامعلوم به روسیه در سال  1826 منتقل شد و به تصاحب تاجر جواهر روسی به نام زوزیما رسید.

این مروارید توسط پرنسس تاتیانا یوسوپوف همسر یکی از ثروتمندترین مردان روسیه خریداری شد و پس از مرگش پس از گذشت سال ها به دست پرنس فلیکس یوسوپوف رسید. در سال 1953 پرنس فلیکس با اکراه مروارید را به یک تاجر جواهر سوئیسی به نام جین لومبارد فروخت. لومبارد برای شرکت فابرگ کار می کرد. پس از آن پلگرینا به یک کلکسیون دار ناشناس فروخته شد و مدت ها بعد این مروارید در حراجی کریستی در سال 1989 دیده و در آنجا به مبلغ 463 هزار و 800 دلار فروخته شد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها