ارزش گذاری تانزانیت

هیچ روش قابل قبولی برای ارزش گذاری رنگ تانزانیت در دنیا وجود ندارد. شرکت تانزانیت وان که نقش اساسی در بازار تانزانیت در جهان را دارد، شرکت های تابعه غیر انتفاعی و بنیانگذار تانزانیت، سیستم درجه بندی رنگی تانزانیت ویژه خود را عرضه داشتند. جدید ترین سیستم مقیاس درجه بندی تانزانیت، رنگ این گوهر را در طیف رنگی بین ارغوانی متمایل به آبی و آبی متمایل به ارغوانی ارزیابی می کند.

ارزش گذاری تانزانیت

رنگ اولیه و ثانویه تانزانیت، آبی و ارغوانی است. تانزانیت بهبود داده نشده، گوهری با خاصیت سه رنگی است. یعنی زمانیکه نوری را به این گوهر بتابانیم، کریستال های ناهمسان آن نور را در جهت های گوناگونی منعکس کرده بنابراین رنگ های متفاوتی را از هر 3 محور نوری جذب می نماید. براساس همین خاصیت، رنگ های بیشماری با نشانه های گوناگون، از این جذب نور ایجاد می شوند. این رنگ ها عبارتند از: بنفش مات، ارغوانی، آبی، فیروزه ای، سبز، زرد، قهوه ای و قرمز. پس از انجام عمل بهبود بخشی، گوهر تانزانیت تبدیل به گوهری دورنگ می گردد. محدوده رنگی بین ارغوانی متمایل به آبی تا آبی متمایل به ارغوانی.

درجه شفافیت در سنگ های رنگی بر اساس استاندارهای پاک بودن آنها است. به این معنی که یک گوهر زمانی بی عیب است که هیچ ادخال قابل رویتی که بتوان با چشم غیرمسلح دید، در آن سنگ قیمتی وجود نداشته باشد. موسسه گوهرشناسی امریکا، سنگ تانزانیت را در گروه یک سنگ های قیمتی قرار داده است. این رتبه به این معنی است که این گوهر به شکل معمول پاک می باشد. گوهرهایی که ناخالصی های درون آن را بتوان با چشم غیرمسلح دید، با قیمت بسیار کمی در بازار داد و ستد می گردند.

روش گرمادهی در تانزانیت

همانگونه که گفته شد سنگ تانزانیت از کریستال های متمایل به قهوه ای شکل یافته و گوهری دارای خاصیت سه رنگی است که رنگ های قهوه ای، آبی و وارغوانی را بروز می دهد. اگر این گرما چه از طریق گرمای طبیعی در اعماق زمین و یا توسط دست بشر به تانزانیت داده شود، رنگ قهوه ای یا کبود آن از بین رفته و آبی متمایل به بنفش بسیار زیبایی را بروز داده و خاصیت دورنگی را به نمایش می گذارد. یعنی تنها دو رنگ آبی و ارغوانی را منعکس خواهد کرد. به ندرت، برخی از تانزانیت هایی که گرماداده شوند، رنگ اولیه آنها سبز گشته و همراه با آن دو رنگ آبی و یا ارغوانی را نمایش خواهند داد. این نوع تانزانیت سبز رنگ برای علاقه مندان به این گوهر، بسیار با ارزش است، اما خریداران معمولی تمایل زیادی به این رنگ از تانزانیت ندارند.

عمل گرمادهی را در کوره مخصوص، در دمای بین 370 تا 390 درجه سیلسیوس به مدت 30 دقیقه انجام می دهند. در این روش، گوهر نباید هیچگونه شکستگی و یا حباب داشته باشد، زیرا درصورت وجود شکستگی و یا حباب در گوهر، با عمل گرمادهی، این شکستگی ها و حباب ها بزرگتر خواهد شد.

اخیرا در قسمت D از معادن چهارگانه تانزانیت در تانزانیا، گونه ای از این گوهر استخراج شده که رنگ آن آبی با کیفیت بوده و نیازی به عمل بهبود بخشی ندارد. این نشان دهنده این موضوع است که گوهرهای تانزانیت در اعماق زمین به طور طبیعی حرارت دیده و دیگر نیازی به دست بشر نیست. تانزانیت های یافت شده در این منطقه جزو باارزش ترین تانزانیت ها می باشند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها