تانزانیت

تانزانیت گوهری آبی ارغونی از خانواده کانی زائوسیت (سیلیکات هیدروکسید کلسیوم آلومینیوم) است که به گروه سنگ های اپیدوت تعلق دارد. سختی این سنگ قیمتی 5/6 و ضریب شکست 69/1 – 70/1 را از خود بروز می دهد. این گوهر در سال 1967 در نزدیکی شهر آروشا و کوه های کلیمانجارو واقع در منطقه شمالی تانزانیا برای نخستین بار کشف شد. تانزانیت به عنوان سنگ قیمتی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ تانزانیت بسیار کمیاب بوده و تنها سنگ بومی تپه های مررانی واقع در تانزانیا است.

تانزانیت

کریستال چند رنگ تانزانیت

تانزانیت به خاطر خاصیت سه رنگی خود بسیار مورد توجه است. این سنگ بستگی به زاویه چرخش کریستال های درون رنگ های آبی کبود، ارغوانی و کبود را به نمایش می گذارد. همچنین این گوهر زمانیکه به آن نوری مستقیم تابانده شود مجددا تنوع رنگی را نشان می دهد. رنگ آبی زمانیکه آن را در زیر نور مهتابی و رنگ ارغوانی در زیر نور لامپ های رشته ای در تانزانیت نمودار می شود. تانزانیت زمانیکه به شکل تراش نخورده باشد، معمولا به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز است و با استفاده از روش گرما دهی می توان رنگ آبی را از این نوع سنگ استخراج کرد.

نام سنگ تانزانیت را گروه جواهری تیفانی با توجه به مکان کشف این گوهر، بر روی این سنگ قیمتی نهادند. در سال 2002 سازمان تجاری سنگ قیمتی امریکا تانزانیت را به عنوان سنگ ماه تولد دسامبر (آذر و دی) انتخاب کرد. این انتخاب اولین تغییر در جدول سنگ های ماه تولد از سال 1912 به شمار می رفت.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها