فواید عقیق – قسمت اول

سنگ عقیق گوهری قیمتی از خانواده کوارتز بوده که خواصی درمانی برای آن ذکر شده است. این سنگ، سنگی بهشتی است و کوه آن اولین کوهی است که به یگانگی خدا، نبوت پیامبران و امامت امامان شهادت داده است. در مقالات اخیر درباره فضائل سنگ عقیق سخن راندیم. اکنون به بیان فواید این سنگ گرانبها می پردازیم.

فواید عقیق – قسمت اول

۱-از بین بردن فقر

امام رضا علیه السلام درباره یکی از خواص عقیق می فرماید: (دست کردن انگشتر) عقیق، فقر را از بین برده و نفاق را نیز نابود می کند. (کافی ۶ / ۴۷۰ ، وسائل الشیعه : ۵ /۸۵ ، جامع الاخبار ص ۱۳۳)

امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرمود: خیلی عجیب است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار نداشته باشد. (مکارم الاخلاق : ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ / ۹۱)

 

۲-وسعت بخشیدن به رزق و بی نیازی از مردم

بشیر از امام باقر علیه السلام پرسید: چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم؟ حضرت فرمود: ای بشیر ! چرا از استفاده عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید غافلی؟ پس همانا این سه کوه، کوه هایی هستند در بهشت .... تا آنجا که فرمود: هر کس یکی از انواع عقیق را در دست کند و شیعه ما اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم می گردد. ( امالی : ص ۳۸ ، الامان : ص ۵۲ ، بحار الانوار : ج ۳۷ ص ۴۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ )

 

۳-افزودن بر ثواب نماز

امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید: کسی که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند، ثواب آن دو رکعت، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون انگشتر عقیق بخواند. ( اعلام الدین ص ۳۹۳ ، بحارالانوار : ۸۰ / ۱۸۷ ، عده الداعی ص ۱۳۰ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۱ .)

 

۴-دور داشتن از قطع دست و خون ریزی شدید

روزی اعمش از اصحاب امام صادق علیه السلام به همراه حضرت در کنار قصر منصور دوانیقی ایستاده بودند که ناگهان مردی تازیانه خورده از خانه بیرون آمد. پس حضرت فرمود: ای اعمش نگاه کن و ببین انگشتر این مرد چیست؟ اعمش پیش رفته و خوب نگریست و گفت: یابن رسول الله، نگین انگشتر او عقیق نبود.حضرت فرمود: ای اعمش ! بدان اگر نگین انگشترش عقیق بود تازیانه نمی خورد. اعمش گفت: یابن رسول الله از خواص انگشتر عقیق بیشتر برایم بگویید؟ حضرت فرمود: دست کردن انگشتر عقیق، از قطع شدن دست محافظت می کند. گفت: دیگر چه خواصی دارد؟ حضرت فرمود: از خونریزی شدید نیز جلوگیری می نماید. ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ )

 

۵-تسریع در اجابت دعا و برآوردن حوائج

امام صادق علیه السلام در حدیثی در ادامه بیان فواید انگشتر عقیق می فرماید: خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می شود، با انگشتر عقیق باشد. ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ )

امیرمومنان علی علیه السلام فرمود: هیچ دستی نزد خداوند در هنگام دعا محبوبتر از دستی نیست که در آن انگشتر عقیق باشد. ( اعلام الدین ص ۳۹۲ ، بحار ۸۰ / ۱۸۷ )

امام سجاد علیه السلام می فرماید: پیامبر اکرم فرمود: هر کس انگشتر عقیق در دست کند (و دعا نماید) خداوند حوائجش را بر آورده می سازد. ( کافی ۶/ ۴۷۰ ، وسائل ۸۶/۵ )

۶-مانع از شکنجه و تازیانه از روی ظلم

روزی مردی از کنار امام باقر علیه السلام عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به ناحق او را تازیانه زده بودند. پس امام باقر علیه السلام فرمود: چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت؟! اگر انگشتر عقیق در دست داشت، به او تازیانه به ناحق نمی زدند. ( ثواب الاعمال ۱۷۴ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۰ )

۷-ایمنی از شرّحاکم ظالم و هراس انگیز

امام باقر علیه السلام فرمود: دست نمودن انگشتر عقیق انسان را از شرّ سلطان ظالم و هر چه که او از آن می ترسد و می گریزد نگاه می دارد. ( الامان ص ۵۲ ،‌ الامالی ص ۳۸ ،‌ وسائل ۵ /۸۸ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ )

روزی حاکم به سربازانش دستور داد که یکی از سادات را دستگیر کنند. وقتی سربازان آن مرد را می بردند، امام صادق علیه السلام او را در آن وضعیت مشاهده نموده و فرمود: برای او انگشتر عقیق بفرستید (تا آن را در دست کند). خانواده آن مرد انگشتر عقیقی به او دادند، پس آن مرد از حاکم اذیت و آزاری ندید.( کافی ۶ / ۴۷۱ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۴ ، مکارم الاخلاق ص ۸۹ ، وسائل ۵ / ۸۹ )

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها