اسپینل، گوهری که با یاقوت سرخ و کبود اشتباه گرفته می شود

اسپینل سنگی معدنی است که بالغ بر هزاران سال با یاقوت سرخ و یاقوت کبود اشتباه گرفته می شد. تعدادی از تماشایی ترین اسپینل هایی که تاکنون کشف شده اند بر روی تاج های جواهرنشان و سایر جواهرات پر اهمیت با فرض اینکه یاقوت سرخ یا یاقوت کبود هستند، استفاده شده است.

اسپینل، گوهری که با یاقوت سرخ و کبود اشتباه گرفته می شود

اسپینل در همان رنگ های قرمز روشن و آبی همانند یاقوت سرخ و یاقوت کبود، دیده می شود. شکل اسپینل همان ترکیب سنگی است در همان شرایط زمین شناسی و در همان نوع شن و ماسه یافت می گردد. این تعجب آور نیست که معامله گران قدیم سنگ های قیمتی گمان می کردند این اسپینل های رنگی، یاقوت سرخ و یا یاقوت کبود هستند.         
 

 دلایل ایجاد ابهام 
2 هزار سال پیش، تاجران سنگ های قیمتی نمی دانستند که اسپینل و کروندوم ( سنگ معدن یاقوت سرخ و کبود) ترکیب شیمیایی و ساختار کریستالی متفاوتی دارند. در واقع، تاجران سنگ های قیمتی گمان می کردند هر سنگ قرمز روشن یاقوت سرخ و هر سنگی که آبی پررنگ باشد یاقوت کبود است. در نتیجه، بسیاری از اسپینل ها امروزه در مجموعه جواهرات خاص و مهم تحت عنوانی اشتباه به نام یاقوت استفاده گشته اند.    

 

یاقوت سیاه پرنسس
مشهورترین مثال اشتباه جایگزین شدن یاقوت توسط اسپینل، سنگ 170 قیراطی قرمز روشن به نام "یاقوت سیاه پرنسس" است. اولین صاحب شناخته شده این سنگ زیبا ابوسعید نام داشت، شاهزاده آفریقایی تبار گراناد در قرن چهاردهم. این سنگ بین افراد زیادی دست به دست گشت و در نهایت به تاج سلطنتی دربار انگستان رسید. سپس بلافاصله بالای سنگ معروف الماس کولینان قرار گرفت.     

یاقوت تیمور 

یاقوت تیمور، اسپینل  قرمز روشن  با قیراط 352.5 می باشد که در حال حاضر در گردنبند مجموعه ی سلطنتی است که در سال 1853 برای ملکه ویکتوریا ساخته شد. این سنگ در افغانستان پیدا شده و تحت عنوان اسم و تاریخ مالکانش  در سال 1612 نامگذاری شده است. این گوهر بخشی از گروه اسپینل هایی از گنجینه ی لاهور است که توسط کمپانی هند شرقی به ملکه ویکتوریا تقدیم شد.  

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها