گوهرها بر اساس رنگ – قسمت سوم

در قسمت اول از این مبحث به بیان دلیل اهمیت یافتن رنگ ها در گوهرها پرداختیم و گفتیم که بسیاری از افراد در انتخاب گوهر ابتدا رنگ برایشان اهمیت دارد و سپس نام آن سنگ قیمتی؛ سپس در قسمت دوم به معرفی چند رنگ و سنگ های شناخته شده در آن گروه رنگی پرداختیم. در این قسمت به عنوان آخرین بخش از مبحث رنگ گوهرها، چند رنگ دیگر را از نظر می گذرانیم.

گوهرها بر اساس رنگ – قسمت سوم

سفید

این دسته از گوهرها شامل هم گوهرهای بی رنگ مثل الماس، یاقوت، زیرکون و توپاز می شود و هم گوهرهای سفید مانند اوپال آتشین و سنگ ماه را در بر می گیرد. از دیگر سنگ های به رنگ سفید می توان از یشم، کوارتز و عقیق نام برد.

قهوه ای - برنز

منصفانه است که بگوییم رنگ قهوه ای رنگ پرطرفداری نیست. ولی تعدادی استثنا در این بین وجود دارد مثل نارنجی هلویی برنزی در توپاز سلطنتی. از دیگر سنگ های قهوه ای رنگ کوارتز دودی، چشم ببر، عقیق و تورمالین هستند.

خاکستری – نقره ای

تعداد اندکی از گوهرها به رنگ خاکستری یا نقره ای وجود دارند که بر طبق تجربه محبوب ترینشان اسپینل است. گوهری که درخشندگی و تک شکستی آن، رنگ خاکستری و نقره ای را به زیبایی به نمایش می گذارد. از دیگر سنگ های این گروه رنگی تورمالین و فلئورایت است.

سیاه

غالبا زمانیکه صحبت از رنگ مشکی به میان می آید به یاد الماس سیاه (که توسط روش بهبود سازی پرتوافکنی به این رنگ در می آید) می افتیم؛ ولی مدت های زیادی است که پرطرفدارترین  گوهر سیاه تورمالین می باشد. همچنین یاقوت ستاره ای سیاه که تنها در  چانتابوری تایلند یافت می گردد نیز از جمله سنگ های مشکی پرطرفدار است. می توان از اونیکس و عقیق سیاه نیز به عنوان دیگر سنگ های سیاه رنگ نام برد.

چند رنگ

در رده ی گوهرهای چندرنگی ما گوهرهایی را قرار می دهیم که بیش از یک رنگ را در سنگی واحد به نمایش می گذارند. برخی از این گوهرها، مانند تورمالین، فلورایت و آمترین دارای محدوده های رنگی مختلفی است.  سنگ هایی همانند آندالوزیت به شدت چندرنگی بوده و از زوایای مختلف به رنگ های گوناگون دیده می شود. از دیگر سنگ های با این خاصیت می توان به اپال، اسفین، یاقوت کبود، توپاز مرموز (میستیک توپاز) و کوارتز مرموز (میستیک کوارتز) اشاره نمود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها