روش های تولید برنج – قسمت دوم

روش های تولید برنج – قسمت دوم

3- گرم و سرد کردن (بازپخت) و پیچیدن سرد

زمانیکه برنج گرما دیده رول (لوله) می شود، مقاوم تر شده و کار کردن با آن سخت تر می گردد. همچنین  خاصیت شکل پذیری و توانایی ارتجاع پذیری اش را از دست می دهد. قبل از اینکه برنج پیچیده شود باید ابتدا گرما ببیند تا  از سختی آن کاسته شده و انعطاف پذیرتر شود. این فرایند بازپخت نامیده می شود.

دمای فرایند بازپخت و زمان آن با ترکیب آلیاژ برنج و خواص مورد نظر منطبق است. قطعات بزرگتر از برنج با پیچش گرم ممکن است در کوره ی دربسته  قرار گرفته و همزمان باهم بازپخت شود. قطعات کوچیکتر روی نوار نقاله ای فلزی قرار گرفته و به طور مداوم درون کوره عاری از هوا پرداخته می شود. در همین روش، هوای داخل کوره مملو از گازهای خنثی همچون نیتروژن است تا آلیاژ برنج را از ترکیب شدن با اکسیژن و تشکیل شدن اکسیدهای نامطلوب برروی سطح فلز محافظت کند.

قطعات بازپخت شده سپس وارد مرحله ی دیگری از پیچیدن می شوند تا ضخامت تا حدود 0.1 اینچ (2.5سانتیمتر) کاهش یابد. این فرایند پیچش سرد نامیده می شود چراکه دمای برنج در این فرآیند بسیار پایین تر از دمای برنج در پیچش گرم است. پیچش سرد ساختار درونی برنج را تغییر شکل داده و قدرت انعطاف پذیری و درجه ی سختی آن را افزایش می دهد. هر چقدر از ضخامت کاسته شود به میزان سختی و مقاومت افزوده می گردد. کارخانجات پیچش سرد بدین منظور طراحی شده اند تا  انحراف را در سراسر طول غلطک کاهش داده و ورقه های برنجی با ضخامت یکسان تولید کنند.

دو مرحله اخیر به منظور رسیدن به ضخامت موردنظر، انعطاف پذیری و درجه ی سختی  به دفعات تکرار می شوند. در برخی کارخانه ها، قطعات برنج از درازا به صورت ورقه های متوالی به هم متصل گشته، وارد کوره های بازپخت شده و به شکل ورقه های مارپیچ عمودی پیچیده می شوند.

در این مرحله ورقه های پهن برای ساخت نوارهای برنجی به بخش های باریک تری شکافته، نوار برنجی سپس وارد حمام اسیدی شده و آب کشی می گردد.

4- پایان پیچش

ورقه ها در نهایت وارد مرحله ی پیچش سرد می شوند  تا میزان مقاومت بالا رفته یا یک سطح صافی ایجاد گردند. سپس به اندازه های مختلف، دسته بندی و با ایجاد اشکال مارپیچی بسته به ضخامت و مورد مصرفی برش خورده و جهت توزیع به انبار فرستاده می شوند.

نوارها قبل از برش طولی، دسته بندی و فرستاده شدن به انبار یک مرحله پیچش نهایی هم می گذرانند.

 

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها