توپاز دودی و کوارتز – قسمت دوم

رنگ کوارتزهای دودی از قهوه ای، خاکستری دودی تا مشکی متغیر است. مشخصه رنگی کوارتز دودی زمانی نمایان می شود که سنگ کریستال کوارتز به مدت طولانی در معرض تابش طبیعی عناصر رادیواکتیو قرار می گیرد. چگونگی فرآیند تغییر رنگ کوارتز کاملاً مشخص نیست جز اینکه می دانیم زمانیکه کوارتز شفاف در معرض رادیواکتیو قرار می گیرد در اکسیداسیون ذرات ناخالص داخل آن تغییر ایجاد می شود.

توپاز دودی و کوارتز – قسمت دوم

کوارتز دودی از منابع متعددی در سراسر دنیا استخراج می شود. بخش قابل توجهی از این منابع در برزیل بزرگترین تولید کننده کوارتز قرار دارد و همچنین نمونه های دیگر این سنگ را می توان در "پایک پیک" ایالت کولورادوی آمریکا که منبع اصلی آمازونیت سبز است، یافت. البته در آلپ سوییس نیز نمونه های خوبی از آن ها استخراج شده است.

توپاز

محبوبیت کوارتز دودی بر اساس  مد، سیر صعودی و نزولی دارد. این سنگ اخیراً به عنوان گوهری با طیف رنگی خاکی و ظاهر تیره بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجاییکه این گوهر نسبتاً ارزان و به وفور در دسترس است، از آن به عنوان آویز در سفارشات استفاده می گردد. تراش این سنگ به صورت فست (زاویه)، کابوشن و کاروینگ متداول است. در طول تاریخ پیشگویان از "کوارتز دودی " به عنوان جام جهان نما استفاده می کردند و بنظر می آید که این جذبه ی اسرارآمیز تا به امروز هم ادامه دارد.   

 

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها