توپاز و کوارتز دودی – قسمت اول

بیشتر اوقات مشتری ها سفارشی با عنوان توپاز دودی دارند. ولی خبر ناامید کننده این است که چنین گوهری وجود ندارد. با توجه به تبلیغات گسترده در رابطه با این گوهر عدم وجودش، تعجب افراد را بر می انگیزد. چگونه چنین چیزی ممکن است؟

توپاز و کوارتز دودی – قسمت اول

در واقع برخی از نمایند گی های نا آشنا، سنگ توپاز دودی را – سنگی جذاب ولی بی ارزش- تحت عنوان توپاز گرانقیمت به فروش می رسانند که این امر نه تنها نوعی تقلب بشمار رفته بلکه ارزش توپاز دودی را که در نوع خود گوهری جذاب و تک است، زیر سوال می برد.

شمار محدودی از گوهرهای مشابه هم در رنگ های قهوه ای تیره یا سیاه موجود هستند. از گوهرهایی که با این رنگ ها موجود می باشند می توان به الماس، اونیکس و تورمالین سیاه اشاره کرد. همچنین گاهی تورمالین  قهوه ای تیره، اسکاپولیت و عقیق هم می توان یافت که در واقع رنگ های کمیاب و ویژه ای برای این گوهرها می باشند.

 

توپاز دودی  گونه ای از کوارتزهای ماکروکریستالین (سیلیکون دی اکسید) بشمار می رود. شاخه ای از خانواده کوارتز که شامل آمیتیست، سیترین و کوارتز سرخ می شود. این گونه از کوارتز از کریستال هایی تشکیل شده که به اندازه کافی درشت بوده و با چشم غیر مصلح قابل تشخیص می باشند. کوارتزهای ماکروکریستالین به طور عمده از طیف  شفاف تا نیمه شفاف با تلالو شیشه ای هستند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها