سنگ های قیمتی تک شکستی

یکی از مشخصه های سنگ های قیمتی، " ضریب شکست" آنها می باشد. وقتی نور از سمتی به سوی دیگر عبور می کند شعاع نوردر زاویه ای منکسر شده و یا می شکند. به همین علت است که شاخه نی شناور در یک لیوان آب خمیده بنظر می رسد-زیرا سرعت حرکت نور در آب نسبت به هوا به مراتب کندتر است.

سنگ های قیمتی تک شکستی

هر ماده ای ضریب شکست منحصر به خود را دارد و همین امر در شناسایی جواهرات تا حدی مورد استفاده قرار می گیرد.ضریب شکست هر ماده ای از تقسیم سرعت نور در خلاء بر سرعت عبور نور از همان ماده محاسبه می شود. به عنوان مثال ضریب شکست آب 1.33 و در مورد الماس چیزی بین 2.417 تا 2.419 است.


بعضی از جواهرات تک انکساری  بوده و فقط یک ضریب شکست دارند. در عوض اکثر جواهرات دارای 2 ضریب شکست می باشند. زمانی که پرتو نور وارد یک سنگ قیمتی 2 ضریب شکستی می شود به 2 پرتو نور شکافته می گردد و هر یک از پرتوها با سرعت متفاوت و در مسیری مختلف در کریستال سنگ می شکند. انکسار مضاعف از  نتیجه ی اندازه گیری تفاوت بین 2 حد ضریب شکست در یک گوهر 2 ضریب شکستی محاسبه می شود و حدوداً عددی است بین حداقل.03/0 تا حد اکثر 87/2.
تعداد اندکی از سنگ های قیمتی در این بین تک ضریب شکستی هستند که از شناخته شده ترین آنها می توان به  الماس، گارنت و اسپینل اشاره کرد. گرچه بسیاری از مردم بر این باورند که این ها تنها نمونه های جواهرات تک ضریب شکستی هستند ولی در واقع این فهرست اندکی طولانی تر است و می توان آن را به موارد متعدد وگوناگونی دسته بندی کرد.


مواد جامد مکعبی متقارن بوده و دارای سه محور مساوی و عمود می باشند. به همین دلیل آنها نور را در تمامی مسیرها با سرعت یکسان منکسر می کنند. بلورهای مکعبی تنها محدود به الماس، گارنت و اسپینل نبوده و شامل فلوریت، بولئیت، لاجورد، سودالیت، هکمنایت و پایرایت می شود . طلا و نقره نیز جزء گروه بلورهای مکعبی به شمار می آیند .

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها