اشباع رنگی در سنگ قیمتی

واژه اشباع رنگ به طور گسترده ای در تجارت گوهر مورد استفاده می گیرد. متاسفانه این ویژگی در یک مدت به طور گسترده ای مورد سوء استفاده قرار گرفت. پس دانستن این اصطلاح در علم گوهرشناسی بسیار با ارزش است. دانستن این نکته که تفاوت مابین طیف رنگی و رنگ با اشباع رنگی در چیست.

اشباع رنگی در سنگ قیمتی

رنگ (hue) مفهوم پایه از رنگ است که به خاصیت اصلی رنگی اشیاء بر می گردد که ما آنها را به عنوان رنگ آبی، قرمز، سبز، زرد و غیره می شناسیم. شما لازم نیست به مطالعه تئوری رنگ برای دانستن اینکه انواع مختلفی از رنگ قرمز وجود دارد، بپردازید. رنگ های قرمز بسیاری با توجه به رنگ، اشباع و تن وجود دارد.

برای مثال، برخی از رنگ های قرمز مقداری رنگ نارنجی دارند، در حالی که بقیه به رنگ آبی مایل هستند. تغییرات پیوسته از یک رنگ به رنگ دیگری، در محدوده نظم طبیعی از رنگ های طیف وجود دارد. طبقه بندی رنگ اغلب بر روی چرخه رنگی نمایش داده می شود.

اشباع (saturation) رنگ، گاهی اوقات به عنوان chroma شناخته شده که این اندازه گیری خلوص و شدت رنگ است. 

تن (tone) نشان دهنده عمق رنگ، اعم از بی رنگ به سیاه است. به طور کلی هنگامیکه رنگ روشن به تیره گی می گراید، نشان دهنده خاصیت اشباع شدگی بیشتر در آن است. اما زمانیکه یک رنگ تیره می شود و به سیاهی نزدیک می گردد، تن آن افزایش و اشباع آن کاهش می یابد طیف رنگی در سنگ های قیمتی اغلب به عنوان روشن، نسبتا روشن، متوسط، نسبتا تیره و تیره شناخته می شود.

با ارزش ترین سنگ های قیمتی آنهایی هستند که رنگ خالص و تنها میزان ناچیزی از رنگ های دیگر را در رنگ اصلی خود دخیل می گرداند. در عمل، چنین خلوص رنگ بسیار نادر است. تقریبا همه یاقوت های کبود آبی، به عنوان مثال، یک رنگ ثانویه که بنفش یا سبز باشد و همچنین بیشتر زمردها یک رنگ ثانویه از آبی یا زرد را دارند.

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها