نقش سنگ قیمتی مصنوعی در تجارت سنگ های قیمتی طبیعی

در حال حاضر امکان تولید انواع بسیاری از سنگ های قیمتی با کیفیت بالا در یک آزمایشگاه وجود داردکه شامل یاقوت کبود، ، زمرد و الماس می شود. بنابراین این عمل در تجارت سنگ های قیمتی طبیعی چه نقشی دارد؟

نقش سنگ قیمتی مصنوعی در تجارت سنگ های قیمتی طبیعی

سنگ های قیمتی مصنوعی و یا آزمایشگاهی از همان مواد سنگ های قیمتی طبیعی ساخته شده اند. به طوری که آنها خواص نوری و شیمیایی یکسانی را به اشتراک می گذارند. یاقوت کبود مصنوعی از اکسید آلومینیوم، یعنی همان مواد سنگ طبیعی تشکیل شده است. سختی و درخشش آن به اندازه ی یک یاقوت کبود طبیعی است. در واقع رنگ و وضوح یک سنگ مصنوعی به خوبی ممکن است نسبت به بسیاری از یاقوت های کبود طبیعی باشد. یاقوت کبود مصنوعی همچنان در اندازه های بزرگتر و در یک قیمت بسیار پایین تر در دسترس خواهد بود.

 معمولا و به طور قطع بازاریابی یک سنگ قیمتی با کیفیت و با قیمتی پایین بسیار راحت تر است. بااین حال، سنگ های قیمتی طبیعی همچنان توسط اکثر خریداران جواهرات آگاه ترجیح داده می شود. در واقع بسیاری از این خریداران حتی خرید یک سنگ جواهر مصنوعی را در نظر نمی گیرند.چرا این چنین است؟

پاسخ اول این است که سنگ جواهر طبیعی بسیار نادر است، در نتیجه دارای ارزش خاصی است. اما این نمی تواند پاسخ کاملی باشد. دلیل آن این است که همه چیزهای نادر و با ارزش ذاتا جالب و یا زیبا نیستند. برای مثال سکه های کمیاب می توانند در آینده ارزشمند گردند. دلیل جمع آوری آنها زیبایی شان نیست بلکه کمیاب بودنشان است.

ما ممکن است بگوییم که سنگ های قیمتی طبیعی در یک حالت خاص نادر هستند.آنها یک نوع از معجزه طبیعت می باشند. یک حادثه ی خوب که در آن شرایط مناسب گرد هم آمدند تا یک ماده تولید شود که می تواند برای تولید یک محصول نهایی با خواص نوری قابل توجه ای برش و جلا داده شود.

سنگ قیمتی

البته در نظر داشته باشید که همه سنگ های قیمتی طبیعی با ارزش نیستند. نمونه های با کیفیت ضعیف تر بخش عمده ای از خروجی هر معدن را تشکیل می دهند. مواد با کیفیت سنگ قیمتی دارای یک ترکیب نادر از شفافیت، وضوح و رنگ هستند. اما این ویژگی ها در کیفیت سنگ های طبیعی بیشتر در نظر گرفته می شود تا در سنگ های قیمتی مصنوعی و آزمایشگاهی. یاقوت کبود طبیعی فقط اکسید آلومینیوم نیست. بلکه میزان زیادی از ناخالصی هایی همچون تیتانیوم، آهن، کرونیوم و روتایل را نیز در خود دارد. این ناخالصی ها نه تنها بر روی طیف رنگی گوهر بلکه بر روی بافت آن، ظاهر سنگ قیمتی هنگامی که در زیر نور های گوناگون قرار می گیرد، منطقه رنگی و تمامی ویژگی های بصری و دیداری آن تأثیر می گذارد.

سنگهای مصنوعی در واقع بسیار بهتر از برخی سنگ های طبیعی یافت شده می باشند. اما در بسیاری از سنگ های طبیعی این نقص و عیوب تصادفی سبب زیبایی و منحصر به فرد شدن آنها می گردد.

 

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها