تاریخچه ی سنگ های ماه تولد

تفکر سنگ ماه تولد (گوهری که مشخصه هر یک از ماه های سال است) یک تفکر باستانی و قدیمی بوده و پیشینه به آن زره و سینه بند اسب هارون بر می گردد که در فصل مهاجرت کتاب مقدس بیان شده است. این زره و سینه بند یک لباس مذهبی بوده که با دوازده عدد از سنگ های قیمتی، به نمایندگی از دوازده قبیله قوم بنی اسرائیل می باشد. سنگ ها در 4 ردیف 3 تایی قرار داشتند که شامل ساردیوس، توپاز و کاربانکل، زمرد، یاقوت کبود و الماس؛ لیگور و عقیق و آماتیست و در آخر بریل، اونیکس و جاسپر است.

تاریخچه ی سنگ های ماه تولد

در نوشته های فلاویوس جوزفوس (قرن 1 میلادی) و سنت جروم (قرن 5 میلادی) می توان ارتباطی بین 12 سنگ در زره و 12 نشان از زودیاک پیدا کرد. این ایده مطرح می کند که هر یک از سنگ های قیمتی از قدرت های ویژه مرتبط با برج فلکی خود برخوردار هستند و  پوشیدن این سنگ ها در زمان مناسب منفعت های درمانی و یا طلسمی دارد.

این ایده با تفکر جدید زیاد همخوانی ندارد. بر اساس این مدل نجوم، کسی که صاحب یک مجموعه 12 تایی از سنگ های قیمتی متفاوت مرتبط با صور فلکی زودیاک است، از این گوهرها به منظور علامت تعالی خود باید استفاده کند.. این بیشتر شبیه سنت نجوم هند است که بر مبنای آن 9 عدد از سنگ های قیمتی مختلف را به 9 سیاره اختصاص می دهد و استفاده از جواهرات خاص بر اساس وضعیت سلامتی فرد و چالش هایی که آنها در زندگی مواجه هستند توصیه می شود.

این ایده که هر فردی متناسب با ماه تولد خود سنگ مخصوص به آن را به کار ببرد، به زمان جدید یعنی قرن 18 میلادی در لهستان یعنی زمانیکه تاجران جواهر یهودی پا به آن منطقه گذاشتند بر می گردد. با این حال فهرست جدید سنگ های ماه تولد تا سال 1912 توسط انجمن ملی جواهرات ( جواهرات امریکا) در ایالات متحده آمریکا تعریف نشده بود.

فهرست جدید سنگ های ماه تولد از سال 1912 بدون تغییر ماند. البته اخیرا تلاش هایی درباره تغییر سنگ تانزانیت صورت گرفت. در سال 2002 انجمن تجارت سنگ آمریکا ( AGTA ) اعلام کرد که آنها تانزانیت را به عنوان سنگ ماه تولد دسامبر (دی ماه) برگزیدند. هر چند در حال حاضر برای ماه دسامبر 2 سنگ تولد دیگر به نام های ( فیروزه و زیرکن) نیز وجود دارد.

 

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها