کاربردهای فراوان طلا

سودمندترین فلز از بین تمام مواد معدنی استخراج شده از زمین ، هیچیک مفید تر از طلا نیست. مفید بودن این فلز با ارزش بخاطر تنوع خواص ویژه اش است. طلا رسانای الکتریسیته بوده، کدر نمی شود (از جلا نمی افتد)، کار با آن بسیار آسان است، می توان آن را به سیم تبدیل کرد، با چکش کاری قابلیت تبدیل به ورق های نازک را دارد، با بسیاری از فلزات دیگر هم آمیخت می شود (هم آمیخت فلز گرانبها با فلز کم بها -معمولا برای استحکام فلز)، می تواند ذوب شده و در قالب هایی با اشکال بسیار دقیق ریخته شود و در نهایت دارای یک رنگ فوق العاده و درخشش خیره کننده می باشد. طلا فلزی به یاد ماندنیست که جایگاه ویژه ای در نظر افراد دارد.

کاربردهای فراوان طلا

هنگامی که کاشفان اسپانیایی برای اولین بار به " نیمکره ی غربی" وارد شدند، بومیان آمریکای جنوبی را ملاقات کردند. این دو فرهنگ توسط اقیانوسی پهناور از هم جدا شده و هرگز با یکدیگر در تماس نبوده اند. آنها به زبان های مختلف صحبت می کردند و زندگی های کاملا متفاوتی داشتند. با این حال آنها در یک چیز مشترک بودند - هر دو برای طلا ارزش بسیار زیادی قائل و برای ساختن برخی از مهم ترین اشیاء خود، از آن استفاده می کردند.

در طول تاریخ سیاره ما، تقریبا هر فرهنگ جدیدی که بوجود آمده، از طلا برای نمادسازی قدرت، زیبایی، پاکی و موفقیت استفاده کرده است. امروز ما همچنان از طلا برای ساخت مهم ترین اشیاء خودمان استفاده می نماییم: حلقه های عروسی، مدال های المپیک، مراسم اسکار، پول، صلیب ها و هنرهای کلیسایی. هیچ ماده دیگری با همین میزان کمیابی، در جامعه ما جایگاهی چشمگیرتر و برجسته تر از طلا ندارد.

 

جواهرات : استفاده اولیه و اصلی طلا

طلا هزاران سال برای ساختن اشیاء زینتی و جواهرات مورد استفاده قرار گرفته است. کار کردن روی تکه های طلای یافت شده در یک نهر بسیار آسان بوده و احتمالا یکی از اولین فلزات استفاده شده توسط انسان بودند. امروزه، بیشتر طلایی که به تازگی استخراج و یا بازیافت می شود، در ساخت جواهرات استفاده می گردد. حدود 78% از طلای مصرفی در هر سال، در ساخت جواهرات بکار می رود.

خواص ویژه طلا باعث می شود برای ساخت جواهرات، فلزی بی نقص باشد. این خواص عبارتند از: درخشش بسیار بالا، رنگ زرد مطلوب، مقاومت در برابر کدر شدن، توانایی تبدیل به سیم شدن، و چکش خواری برای تبدیل شدن به ورق و یا ریخته شدن در قالب اشکال مختلف. تمام اینها خواص فلزی جذاب است که به راحتی تبدیل به اشیاء زیبا می شود. سنت یا عرف، یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی است که استفاده از طلا را به عنوان فلز جواهرات، در نظر می گیرد.

طلای خالص بیش از حد نرم است و تحمل فشارهای اعمال شده به بسیاری از نمونه های جواهر را ندارد. صنعتگران متوجه شدند که آمیختن طلا با فلزات دیگر مانند مس، نقره و پلاتین، دوام آن را افزایش می دهد. از آن زمان بیشتر طلایی که برای ساخت جواهرات استفاده می شود، آلیاژی از طلا با یک یا چند فلز دیگر است.

آلیاژهای طلا دارای ارزش کمتری از هر واحد وزنِ طلای خالص هستند. یک استاندارد تجاری شناخته شده تحت عنوان "karatage"  برای تعیین محتوی طلای این آلیاژها ایجاد گردید. طلای خالص به عنوان طلای 24 عیار شناخته شده و تقریبا همیشه علامت"24K" دارد. آلیاژی که از نظر وزنی حاوی 50% طلا باشد، تحت عنوان طلای 12 عیار ( ths24 /12) شناخته شده و با "12K"  مشخص می شود. آلیاژی که از نظر وزنی حاوی 75% طلا باشد 18 عیار بوده(75% = 24/18) و با علامت "18K" مشخص می گردد. به طور کلی، جواهرات عیار بالا نرمتر و مقاوم تر در برابر کدر شدن هستند، در حالی که جواهرات عیار پائین محکم تر بوده و در برابر کدر شدن مقاومت کمتری دارد-  به ویژه در تماس با تعرق.

هم آمیخت طلا با دیگر فلزات، رنگ محصولات نهایی را تغییر می دهد. آلیاژی متشکل از 75% طلا، 16% نقره و 9% مس، بازده طلای زرد دارد. طلای سفید آلیاژی از 75% طلا، 4% نقره، 4% مس و 17% پالادیوم است. سایر آلیاژها (هم آمیخت ها) فلزات صورتی، سبز، هلویی و حتی سیاه رنگ در پی دارند.

 

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها