تاریخچه نامگذاری تانزانیت

مانوئل دسوزا، خیاطی که گاهی اوقات وقت خود را صرف جستجوی طلا می نمود، در آروشا (نام منطقه ای در تانزانیا) زندگی می کرد. روزی وی یک کریستال سنگ قیمتی به رنگ آبی بنفش با درخشش آبی شفاف در جنوبی ترین منطقه آروشا یافت. دسوزا تصور نمود که گوهر یافت شده پریدوت می باشد اما به زودی تشخیص داد که تصورش نادرست است. بنابراین این سنگ را جزو گروه دمانتورایت سنگی آبی بی ارزش طبقه بندی کرد. پس از مدتی این سنگ به فردی به نام جان سول زمین شناس و فروشنده گوهر ساکن در نایروبی نشان داده شد. وی تشخیص داد که ممکن است این سنگ دانتورایت باشد با این وجود نمونه ای از این کانی را نزد پدر خود هایمن سول به نیویورک فرستاد.

تاریخچه نامگذاری تانزانیت

تانزانیت بهبود سازی نشده

هایمن سول سنگ را به موسسه گوهر شناسی امریکا ارسال نمود. این موسسه پس از انجام آزمایشات گوناگون به این نتیجه رسید که این گوهر گونه ای از خانواده زوئیسیت است. شناسنامه سنگ به بریتانیا نیز ارسال شد تا آنها نیز تشخیص خود را در این زمینه اعلام دارند. با این وجود اولین فردی که تشخیص درست از این سنگ داد، زمین شناس دولت تانزانیا یان مک کلود بود.

دانشمندان نام این سنگ قیمتی را زوئیسیت آبی نهادند. البته این نام توسط شرکت تیفانی به تانزانیت تغییر یافت. این شرکت تصمیم داشت تانزانیت را به نام خود در سراسر جهان عرضه کند. گوهری که تنها در تانزانیا یافت می شود. شرکت تیفانی اعتقاد داشت که زوئیسیت آبی (که سوسایت آبی نیز تلفظ می شود) به خوبی به فروش نمی رسد. بنابراین به منظور فروش بهتر این گوهر این تبلیغ را نمود: گوهر تانزانیت تنها در دو مکان یافت می شود، کشور تانزانیا و شرکت تیفانی.

از سال 1967، دو میلیون قیراط تانزانیت از معادن تانزانیا استخراج گردید. پس از آن در سال 1971 دولتمردان تانزانیا، معادن این کشور را ملی کردند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها