تاریخ های مهم مصر باستان

در راستای سری مقالات گذر زمان و در ادامه معرفی تاریخچه جواهرات به در مصر باستان میپردازیم تا با یکی از قطبهای اصلی این تاریخچه با ارزش نیز آشنا شویم. آنچه میخوانید مروری است بر جواهرات در مصر باستان:

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

اولین مدارک حاکی از ساخت جواهرات در مصر باستان است و به هزاره سوم قبل از میلاد و به دوره پیش از سلسله پادشاهی در امتداد رود نیل و فرهنگ اولیه بدری ( بعد از منطقه بدری نزدیک آسیوت نام نهاده شد) حدود 3100 سال قبل از میلاد بازمی گردد، که بین قرون 4500 و 3500 قبل از میلاد در مصر علیا سکونت گزیدند. از 3950 قبل از میلاد تا پایان دوره فرعون نزدیک به دوره گرسو رومن در 395 بعد از میلاد، سی و یک سلسله پادشاهی وجود داشت که به طور باور نکردنی ای 3 هزار 345 سال به طول انجامید! اولین فراعنه مصر سرکت اول و نارمر در دوره اولیه پادشاهی بودند (پادشاهی اول- سوم، از 2850-2575 قبل از میلاد). 28 پادشاهی دیگر به 8 زیرگروه تقسیم می شوند که به دوره گرسو- رومن در 395 بعد از میلاد ختم می شود. در پایان این فصل بود که مقدونیه، بطلمیوس و در نهایت رومی ها بر مصر حکومت کردند.

مواد و نقش و نگار جواهرات مصری
مصریان باستان اهمیت بسیاری برای اشیاء مقدس که به شدت در نقش و نگار جواهراتشان انعکاس می یافت قائل بودند. سنگ های تراشیده که به هنر حکاکی معروف است بیشتر شکل تکه جواهر سوسک غلتان و دیگر نمادهای مذهبی شبیه انسان را می یافتند. گوهرشناسان مصری از تکه های سنباده یا سنگ آتش زنه برای حک کردن سنگ های نرم تر استفاده می کردند، در حالی که برای سنگ های سخت تر از چرخ تراش استفاده می شد. مقبره ها و مجموعه های وافر اسباب، هنر و جواهرات همه به نمادپردازی قدرت، شکوه و نفوذ مذهبی فراعنه هم در داخل منطقه و هم فراسوی مرزها کمک نمودند. این تمول نه نتها در زندگی دنیا که در زندگی پس از مرگ نیز اهمیت ویژه ای داشت.

در مصر باستان هم مردان و هم زنان از جواهرات استفاده می کردند که هم نشان مقام و ثروت بود و هم زیبایی و محافظتی در مقابل نیروهای شیطانی. هنگامی که کسی از دنیا می رفت، به همراه مایملک خود دفن میشد؛ اما دزدان مقبره تمام گنجینه دفن شده را به سرقت بردند و جالب اینکه پادشاهان باید گنجینه های به سرقت رفته را در زندگی پس از مرگ استفاده کنند.

طلا فلز برگزیده مصریان باستان بود و به طور پیوسته طی هزاران سال تاریخ حکومت فراعنه مورد استفاده قرار گرفت. برنز نیز استفاده بسیاری داشت و در زرورق طلا پوشش داده می شد. مصریان از آلیاژ طلا، نقره و مقدار کمی مس نیز استفاده می کردند که الکتروم نامیده می شد. این فلز به صورت طبیعی در لیدیا ( آناتولیای غربی) به وجود داشت. در هیئتی که توسط پنجمین خاندان پادشاهی، ساهور فرستاده شد، به الکتروم اشاره شده است.

اگرچه مصریان به سنگ های جواهر قیمتی بسیاری دسترسی داشتند اما ترجیح می دادند که با استفاده از شیشه های رنگارنگ به رنگ های مورد نظرشان دست یابند، زیرا کار با سنگ جواهر بسیار سخت تر بود.کاربرد شیشه، ابداع امپراتوری میانی، حدود 2000 سال قبل از میلاد بوده است.
شیشه جامد نیز به شکل مهره در می آمد و به صورت پیکرهای کوچکی بودند که به همراه متوفی دفن می شدند. اشیاء گلی که به بدل چینی معروف بودند با روکشی از لعاب شیشه ای ساخته شده از سلیکا، رس و تلق معدنی ساخته می شدند، و شیشه به عنوان مینای منبت کاری شده در جواهرات فلزی به کار می رفت. میناکاری مصری، مادهاولیه میناکاری خانه است. رنگ های میناکاری مات شامل لاجوردی، آبی فیروزه ای، سبز، بنفش و سفید بود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها