اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سهم 3 درصدي ارزهاي مسافرتي از كل درآمدهاي ارزي

*با توجه به آمار خروج بيش از 11 ميليون ايراني از كشور طي سال گذشته برآورد مي‌شود حداقل ارز مسافرتي كه از كشور خارج شده حدود 4.5 ميليارد دلار است كه اين ميزان تنها سه درصد از درآمدهاي ارزي كشور را شامل مي‌شود.


به گزارش سایت طلا به نقل از ایسنا، این در حالی است که سهم ارزش واردات ایران از کل درآمدهای ارزی آن طی سال گذشته 50 درصد بوده است.

پیش از این محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود: کل واردات ایران 71 میلیارد دلار و کل درآمدهای نفتی ایران 100 میلیارد دلار در سال است و اگر درآمدهای ناشی از صادرات غیرنفتی و غیردولتی را حساب کنیم، همین رقم درآمدها به 140 میلیارد دلار می‌رسد.

درآمد ارزی 140 میلیارد دلاری ایران و خروج حداقل 4.5 میلیارد دلاری ارز مسافرتی در سال 90 نشان می‌دهد که طی سال گذشته ارزهای مسافرتی تنها سه درصد از کل درآمدهای ارزی ایران سهم داشته‌اند.

براساس آمار گمرک ایران طی سال 90 بیش از 14 میلیون و 34 هزار مسافر در قالب زیارتی، دانشجویی، توریستی و غیره از کشور خارج شده‌اند که این رقم در سال 89 نیز بیش از 13 میلیون و 665 هزار مسافر بود. اما از آنجایی که در این آمار گمرک، گردشگران خارجی از مسافران ایرانی تفکیک نشده‌اند می‌توان با توجه به آمار گردشگران خارجی طی سال 90 به تعداد ایرانیان خارج شده از کشور اشاره کرد.

طبق آنچه که رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اسفندماه سال 90 اعلام کرده است، طی این سال بیش از سه میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شده بودند. کسر این میزان از کل 14 میلیون فرد خارج شده از ایران نشان می‌دهد که طی سال گذشته حداقل 11 میلیون ایرانی مسافرت خارجی داشته‌اند.

با در نظر گرفتن این که ارز مسافرتی تنها یک‌بار در سال به مسافرانی تعلق گرفته و برای کشورهای نزدیک (کشورهای همسایه، خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز و غیره)، چین و تایلند 400 دلار پرداخت شده است، می‌توان به این نتیجه رسید که برای در نظر گرفتن حد میانه، اگر همه 11 میلیون تن تنها یک‌بار به سفر رفته و همگی 400 دلار ارز دریافت کرده باشند، طی سال گذشته حدود 44 میلیارد دلار ارز مسافرتی داده شده است.

این اوصاف به‌ نظر می‌رسد چون میزان ارزهای مسافرتی تخصیص‌یافته در برابر ارزش واردات به کشور، سهم بسیار ناچیزی است، اقدام مسلسل‌وار مجلس در حذف ارز مسافرتی که به کاهش ارز زیارتی نیز انجامیده و حذف ارز دانشجویی نیز در حال پیگیری است، بر روی درآمدهای ارزی تاثیر چندانی نداشته باشد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد