اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پاسخ به سوال رایج: بخریم یا بفروشیم؟

این سوال را خیلی ها دارند از خودشان و دیگران می پرسند که در این شرایط که قیمت سکه و ارز کاهش یافته و سکه های پیش فروش شده در راه است سکه بخریم یا بفروشیم؟



انصافا تحلیل و تصمیم گیری خیلی دشوار است. چون به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد که محاسبه آن امکان پذیر نیست. مثلا کسی نمی تواند رویدادهای سیاسی را پیش بینی کند یا کسی نمی تواند رفتار بانک مرکزی را پیش بینی کند که آیا سکه های پیش فروش شده را تحویل می دهد یا نه. بنابراین ما اصول و چهارچوب منطقی را برای تصمیم گیری می گوییم هرکس با توجه به شرایط و دید خود می تواند تصمیم بگیرد.



برای پاسخ به این سوال باید اول ببنیم فردی که در بازار سکه فعالیت می کند بورس باز حرفه ای است و به سود بردن از نوسانات آگاه است یا خیر.اگر فردی در گروه بورس بازان حرفه ای قرار نمی گیرد قاعدتا یا جایگزینی برای سرمایه گذاری روی سکه و طلا دارد یانه. اگر جایگزین بهتری دارد قطعا می تواند دست به کار شود.ولی اگر جایگزینی ندارد الان وقت فروش نیست. بلکه بیشتر وقت خرید است. از طرف دیگر تورمی بالاتر از 20 درصد قطعی است. حتی اگر در نظر بگیریم که تورم تولیدکننده که بانک مرکزی در گزارش اخیر خود اعلام کرده است(شاخص بهای تولید کننده و صنعت افزایش غیر عادی 54درصدی را در گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می دهد که به دلیل کنترل قیمتها در بازار هنوز این افزایش به بازار کاملامنتقل نشده است) به بازار خرده فروشی و مصرف منتقل شود طبیعتا تورم بالاتر از 20 درصد هم ممکن است روی دهد.بنابراین نگهداری سکه و طلا همچنان یک راهکار برای حفظ ارزش پول و سرمایه های خرد خواهد بود.

طبیعتا با شرایط جدید قیمت سکه و دلار آزاد به دنبال نقطه تعادل جدیدی خواهد بود.ممکن است طی روزهای آتی در صورت عرضه سکه های پیش فروش شده قیمتهای پایین تر هم بیاید. اگر این اتفاق به نظر شما قطعی است بهتر است اگر می خواهید به صورت حرفه ای بازار سکه را دنبال کنید باید بدانید بورس بازان حرفه ای اگر مطمئن شوند که قیمتها رو به کاهش است آنچه دارند می فروشند و وقتی قیمتها پایین تر آمد خرید می کنند. در این حالت دارایی شما در حالت ظاهرا منفی بازار بیشتر می شود.

در شرایط فعلی بین بورس بازان و کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.برخی می گویند همین حالا هم وقت خرید است و برخی می گویند بازهم قیمتها پایین تر خواهد آمد.گروه اول با توجه به ورودی های اقتصاد کشور در میان مدت معتقدند دلار کمتر از شرایط فعالی که پایه قیمت سکه است کمتر محتمل است و گروه دوم می گویندحضور غیر حرفه ای های زیاد در بازار ممکن موجب عرضه عجیب و غریب در روزهای آتی شده و این قیمتها را هر چند موقت کاهش خواهد داد.

البته ما این شرایط را مستقل از نوسانات شدید قیمت جهانی طلا تحلیل کرده ایم. اگر نوسانات قیمت جهانی طلا شدت یابد قطعا باید اثر آن متغیر نیز ارزیابی شود. اما چون طی ماههای اخیر نوسانات قیمت جهانی طلا در بازار سکه ایران نظیر باد پنکه در برابر طوفان استوایی بوده است ما در این تحلیل قیمت جهانی طلا را ارزیابی نکرده ایم.

این آخر یک نکته هم بگویم که اگر آنهایی که در بازار سکه فعالند یک دفعه تصمیم بگیرند بروند سراغ بازار های دیگر مثل بورس و املاک ممکن است شاهد طوفان های شدیدی آن اطراف باشیم که این افزایش های 20 درصدی ماه های اخیر بازار ملک و مسکن در برابر آن ناچیز خواهد بود.

قضاوت باشما. می توانید شما هم نظر خودتان را بگویید.اینجا بحث کردن آزاد است.فقط خواهش می کنم مودبانه گفتمان کنید!



منبع: طلانیوز
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد