اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رشد 92 درصدی طلا و سکه در سال گذشته

سایت طلا؛ رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در ارزیابی بازار طلا در سال نو گفت:هجوم نقدینگی به بازار و استقبال از خرید طلا،سکه و ارز در سال گذشته در نوع خود قابل توجه و بی نظیر بود.

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار سایت طلا گفت: شاخصه مهم سال 90 خرید بی سابقه طلا و سکه توسط عامه مردم و توجه آنان به سمت بازار سرمایه بخصوص سکه،ارز و طلا بود که این خود بی نظیر بود،این در حالی است که تا قبل از این افراد حرفه ای و خاص وارد خرید و فروش این بازار می شدند.

وی افزود: در اوایل سال 90 در پی سیاست پولی بانک مرکزی و کاهش سود سپرده بانکی،و با توجه به تورم 15 درصدی،جرقه ای در بین مردم ایجاد کرد تا سرمایه ها و پولهای خود را از بانکها بیرون آورده و به سوی بازار روانه کنند.

کشتی آرای خاطر نشان کرد:در این سال بهای هر اونس طلا با گذر از مرز 1912 دلار تا آستانه 2000 دلار افزایش یافت و در همین سال برای اولین بار بهای دلار به 1900 تومان رشد یابد که این امر در کشور بی سابقه بود.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد:رشد بهای جهانی طلا و افزایش قیمت ارز در کشور،تاثیر شدیدی را به بازار طلا و سکه داخل گذاشت و این دو عامل قیمت سکه را به یک میلیون تومان هم در این سال رساند.
این امر باعث شد سرمایه های کوچک با رشد پی در پی سکه جذب این بازار گردند.

کشتی آرای به سایت طلا گفت:در سال 88 بهای هر اونس طلا 28 درصد رشد داشت و طلای داخلی رشدی 29 درصدی را تجربه کرد،و در سال 89 بهای جهانی طلا 28 درصد افزایش یافت ولی بازار داخلی طلا شاهد صعود 39 درصدی طلا بود،که رشد 10 درصدی بین این دو سال متاثر از افزایش ارز در بازار داخل بود.

وی اعلام کرد:در سال 90 هر اونس طلا 16.5 درصد رشد داشته است در حالی که،طلا و سکه در بازار داخلی افزایشی معادل 92 درصد را به خود دید این رشد داخلی طلا و سکه قابل تامل و بی سابقه بود و بازار داخلی با نوسان و التهاب قیمتی همراه گردید.

این فعال بازار طلا یادآور شد:در پایان سال 90 با جذب نقدینگی سرگردان در بازار به سوی بانکها،آرامش نسبی در بازار حاکم شد و بازار کم کم به سوی رکود پیش رفت و تفکر و جو خرید طلا و سکه که در برخی از موارد برای خرید طلای آبشده و شمش صورت می گرفت از بین رفت.

کشتی آرای تاکیید کرد: صنعت طلا و جواهر کشور در پایان سال گذشته به حالت رکود فرو رفت و چرخه تولیدات طلا در کشور کند شد و امیدواریم در سال جدید این سردی و بی رونقی از بازار طلا از بین برود.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در رابطه با نگرانیها برای بازار طلا در سال جدید گفت:در اواخر سال قبل مصرف طلا و جواهر بشدت کاهش پیدا کرد که این امر باعث شد تولید در این صنعت کاهش یابد.
و اگر در سال 91 استقبال به طلا بیشتر شود،و پول که همان خون اقتصاد است دوباره به بازار برگردد،بازار طلا از حالت رکود خارج خواهد شد و تولید هم به جریان خواهد افتاد وگرنه این نگرانیها همچنان وجود خواهد اشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آینده بهای جهانی طلا نیز اظهار داشت: با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی دنیا،به هیچ وجه بهای طلا قابل پیش بینی نیست و رکودی که از سال 2008 در اقتصاد دنیا رخ داده که یکی دو ماه اخیر نشان هایی از بهبود آن به چشم می خورد، پیش بینی در آینده بازار طلا را مشکل و سخت کرده است، و کارشناسان به راحتی دراین بازار دیگر اظهار نظر نمی کنند.

گفتگو از: احمد جعفری
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد