اونس طلا2211.99
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بورس به 80 هزار واحد می رسد؟/ احتمال کاهش 200 تومانی قیمت دلار

طی روزهای گذشته شاخص بورس به صورت مدام روند صعودی به خود گرفته است. از سوی دیگر در بازار ارز، نرخ دلار روند نزولی را با احتیاط طی می کند.



رشد شاخص بورس پس از تعطیلات نوروزی و همزمان با انجام مذاکرات هسته ای، موجب شده تا گمانه زنی ها در مورد آینده بازار سرمایه آغاز شود. به گفته فعالان بازار روند حرکتی شاخص بورس نشان می دهد که بازار به سمت مثبت در حال حرکت است. حتی انتشار اخباری تازه از قول عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در مورد عدم پیش بینی آینده توافق هسته ای نیز چنان موثر نبوده تا مسیر حرکتی بازار را تغییر دهد. در همین حال برخی تحلیلگران براین باورند که بازار سرمایه تا پایان فصل بهار می تواند از مرز 80 هزار واحدی نیز عبور کند. در همین حال سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی در گفت و گوی با سایت صدای اقتصاد در این مورد گفته است:« در مورد بورس، قدرت اثرگذاری دولت برای بهبود اوضاع کمتر از بازار ارز است. اما مسئله ای که در خصوص این بازار مطرح است، انتظار بازار داخلی است. بازار داخل ماههاست که منتظر توافق هسته ای است. این بخش در 18 ماه گذشته به صورت مستقیم مشارکت داشته و همواره در انتظار نتیجه مذاکرات بوده است. در صورت اعلام توافق، مشارکت اقتصادی بازار داخل افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت که این امر به نوبه خود می تواند به بهبود اقتصاد و وضعیت بازار سرمایه منتهی شود. البته باید این را هم گفت که در حال حاضر بازار سرمایه یک طلب حدودا 40 هزار واحدی دارد تا به شاخص 100 هزار واحدی سالهای قبل برسد. براین اساس اگر شاخص کل بورس تا پایان سال جاری به 100 هزار واحد برسد، تازه به شاخص های قبلی رسیده ایم. اما در صورت اعلام نتیجه مثبت از مذاکرات، می توان انتظار داشت که شاخص بورس ظرف یک بازه زمانی کوتاه مدت چند ماهه به 80 هزار واحد برسد.» او ادامه داده است:« در حال حاضر ما با یک نقدینگی 700 هزار میلیارد تومانی روبرو هستیم که بخش کوچکی از این نقدینگی می تواند به سمت بازار سرمایه حرکت کند. اگر بخواهیم شاخص کل بورس را برمبنای نقدینگی اقتصاد کشور بسنجیم، این شاخص در حال حاضر باید بیش از 100 هزار واحد باشد که نیست. در این خصوص عملکرد دولت می تواند اثرگذار باشد به ویژه در خصوص نرخ سود بانکی. اگر نرخ سود بانکی در یک بازه کمتر از 6 ماهه ابتدا به 20 درصد و پس از آن به 18 درصد کاهش یابد، می توان انتظار داشت که شاخص کل بورس تا پایان سال جاری ابتدا به 80 هزار واحد و پس از آن به 100 هزار واحد برسد.»

پیش از این علی طیب نیا وزیرامور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرده بود در صورتی که مذاکرات به نتیجه مثبت برسد، روند حرکتی شاخص بورس نیز صعودی می شود. برهمین اساس او از سناریوهای دولت برای روزهای مثبت بورس خبر داده بود:« ما دو سناریوی خوشبینانه و بدبینانه داریم. اگر این مذاکرات به نتیجه برسد و بخواهند رفته ‌رفته یا ناگهانی تحریم‌ها را حذف کنند باز یکسری تأثیرات بر متغیرهای کلان اقتصادی ما خواهد گذاشت. از یک طرف با حذف تحریم‌ها درآمدهای نفتی کشور می‌تواند افزایش پیدا کند و شاید در یک دوره کوتاه‌ مدت حدود یک میلیون بشکه نفت به صادرات کشور اضافه شود. از سوی دیگر محدودیت ‌هایی که بر نقل و انتقال درآمدهای نفتی کشور ما وجود دارد برداشته می‌شود، در همین امسال بخشی از درآمدهای نفتی کشور ما برای ما قابل استفاده نبود، یعنی حتی به حساب بانک واریز نشد که بخواهد مسدود شود رقم، رقم قابل توجهی است و با حذف تحریم‌ها این منابع می‌تواند به حساب‌های بانکی برود و منابعی هم که به حساب بانکی منتقل می‌شود قابل استفاده خواهد بود.»

وی ادامه داد:«در کنار همه اینها هزینه‌ های مبادلاتی قابل توجهی که در حال حاضر روی نقل‌ وانتقال پولی وجود دارد حذف خواهد شد. کشورها، شخصیت‌ها و سرمایه‌گذارها صراحتاً به ما گفته‌اند ایران بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است و فرصت خوبی برای صادرات به کشورهای منطقه محسوب می‌شود اما به دلیل شرایط تحریم، این فرصت‌ها قابلیت عملی شدن ندارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود طبیعتاً تمام این فرصت‌ها برای ما فراهم خواهد شد ما برای این حالت هم نیاز به سناریوهایی داریم. البته ما سناریوها و سیاست‌هایی را بررسی کردیم که در این سناریوها نگرانی‌ عمده ما در دولت این است که مبادا با حذف تحریم‌ها و با افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت مجدداً بحث قطع وابستگی به نفت را فراموش کنیم و مجدداً از درآمدهای نفتی به شکل نادرست بهره‌ ببریم و در نهایت آنچه به اسم بیماری هلندی یا مصیبت منابع معروف است مجدداً گریبانگیر ما شود؛ دقیقاً تجربه‌ای که تا به حال چند بار در ایران تکرار شده است.»

در صورتی که سناریوی خوشبینانه به سرانجام برسد، با حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی در اقتصاد ایران، وضعیت صعنتی کشور نیز به سمت بهبود می رود. در نتیجه بازار سرمایه نیز مسیر مثبت را پیش می گیرد.

در شرایطی که مسیر مذاکرات به سمت مثبت حرکت کند، بازارهای مالی مانند طلا و دلار به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. طی روزهای گذشته نیز شیب حرکتی قیمت دلار نزولی بوده است. برهمین اساس سعید لیلاز در مورد آینده قیمت دلار نیز می گوید:« احتمالا در صورت توافق هسته ای، نرخ دلار نزدیک به 100 تا 200 تومان کاهش یابد. در صورتی که دولت تصمیم بگیرد که بعد از توافق، منابع ارزی آزاد شده را یکباره به بازار تزریق کند، نوسان نرخ ارز بیشتر خواهد بود اما به نظر بعید است که دولت چنین اقدامی انجام دهد. باتوجه به تدبیر دولت، احتمالا ورود ارز از سوی دولت به اقتصاد به نحوی کنترل می شود که نوسان نرخ دلار حدود 3000 تا 3200 تومان باشد.»

گزارش ها نشان می دهد امروز هم بازار سرمایه مسیر صعودی را طی کرد و شاخص کل از مرز 65 هزار و 500 واحد نیز عبور کرد. اما در بازار دلار همچنان صرافان در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت می کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد