اونس طلا2210.5
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

ارزش ذخایر معدنی ایران 770 میلیارد دلار است

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ارزش ذخایر معدنی کشور 770 میلیارد دلار است.



بهروز برنا در همایش دستاوردهای زمین‌شناسی و اکتشافی استان زنجان اظهارکرد: سازمان زمین‌شناسی یک سازمان حاکمیتی است که عهده‌دار همه امور زمین‌شناسی و مطالعات اکتشافی است و در حال حاضر نیز 178 سازمان زمین‌شناسی در دنیا در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: طی سال گذشته بیش از 23 هزار و 600 فقره درخواست اکتشاف صورت گرفت که از این تعداد 1698 فقره موفق به اخذ پروانه اکتشاف شدند.

برنا تصریح کرد: اولین معدن فسفات کشور در استان زنجان با 50 میلیون تن ذخیره معدنی و عیار 8 تا 12 درصد کشف شد و با توجه به اهمیت این کانی در مباحث کشاورزی و با عیار 20 درصد اهمیت توجه به صنایع فرآوری نیز ضروری است، این در حالی است که هنوز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

این مقام مسوول با اشاره به وضعیت ذخایر معادن کشور گفت: 65 درصد مصالح ساختمانی، پنج درصد سنگ‌ نما، 23 درصد ذخایر غیرفلزی و هفت درصد ذخایر فلزی هستند. این در حالی است که 9 محدوده طلا در استان زنجان و با پیش‌بینی حداقل پنج تن ذخیره معدنی شناسایی شده است.

برنا با تاکید بر لزوم ورود بخش خصوصی در فعالیت‌های این حوزه خاطر‌نشان ‌کرد: در حال‌ حاضر ارزش ذخایر معدنی کشور 770 میلیارد دلار است که بودجه‌های اکتشافی دولتی که به این حوزه تزریق می‌شود کفاف این حجم از فعالیت‌ها را نمی‌دهد، لذا ضروری است تا بخش خصوصی نیز به طور جدی در این حوزه فعالیت کند.

در ادامه این همایش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: دفتر نمایندگی سازمان زمین‌شناسی در استان راه‌اندازی می‌شود.

علی معصومی با بیان اینکه پیگیری‌های خوبی از سوی سازمان زمین‌شناسی در مراکز استانی در حال انجام است، گفت: با همکاری و پیگیری‌های صورت گرفته توسط این سازمان، دفتر نمایندگی سازمان زمین‌شناسی در استان راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: با توجه به روش‌های سنتی که برای بهره‌برداری از معادن استان در گذشته شاهد آن بودیم، توانستیم رتبه 12 کشوری را به لحاظ توانمندی‌های معدن کسب کنیم که این امر بیانگر پتانسیل خوب استان در این زمینه است که با تکیه بر روش‌های نوین می‌توان در این زمینه شاهد پیشرفت‌های بیشتری بود.

معصومی تصریح کرد: ارزش سرمایه‌گذاری که تاکنون در معادن استان انجام شده است، بالغ بر دو هزار و 200 میلیارد ریال است و با اطلاع‌رسانی صحیح در این حوزه و کاهش میزان ریسک‌پذیری می‌توان بخش خصوصی را هر چه بیشتر در این حوزه وارد کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: برای این امر نیاز به ارتقای اطلاعات اکتشافی و جمع‌آوری اطلاعات جامع هستیم که بتوان در اختیار فعالان و تشکل‌های فعال در این عرصه قرار دهیم تا بخش خصوصی با اطمینان بیشتر و ریسک کمتر در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

در ادامه این مراسم، معاون مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی نیز در سخنانی گفت: جمع‌آوری اطلاعات از مشکل‌ترین فعالیت‌ها در زمینه مطالعات زمین‌شناسی است و عدم همکاری برخی از سازمان‌ها مشکلات عدیده‌ای را در این بخش به وجود آورده است.

فریبرز بنی‌آدم اظهار کرد: طی یک سال گذشته نگاه به جمع‌آوری اطلاعات در این حوزه تغییر کرده است و قرار بر ارایه اطلاعات جمع‌آوری شده به‌گونه‌ای است تا برای مصرف‌کنندگان خارج از سازمان نیز به خوبی قابل استفاده باشد.

وی تاکید کرد: در بیشتر موارد به دلیل پراکندگی آمار و همچنین عدم آگاهی از وجود برخی از اطلاعات انجام یک پروژه زمین‌شناسی و یا عملیات اکتشافی زمان و هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی خاطرنشان کرد: به کارگیری فناوری و سیستم‌های اطلاعات مکانی در زمینه گردآوری و اصلاح اطلاعات مورد نیاز در این زمینه بسیار مهم است، همچنین از اطلاعات جمع‌آوری شده در زمینه‌های مختلف زمین‌شناسی می‌توان در زمینه ژئوتوریسم نیز استفاده کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان زنجان نیز در این نشست گفت: اطمینان از نتیجه کار علاوه بر دلگرمی فعالان حوزه معدن در همراهی بانک‌های عامل یا سرمایه‌گذاران نیز موثر خواهد بود.

غلامحسین جمیلی با بیان اینکه اکتشاف معدن و فعالیت در این زمینه امر پرهزینه‌ای است، اظهار کرد: زمانی سرمایه‌گذار با اطمینان خاطر وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود که از نتایج آن اطمینان کافی داشته باشد.

وی افزود: لازم است تا دولت با انجام اقدامات اولیه و شناسایی ذخایر زمینه فعالیت بخش خصوصی را در این بخش تسهیل کند.

او خاطرنشان کرد: اهتمام اتاق بازرگانی بر توسعه تشکل‌ها و گروه‌های تخصصی است زیرا از این طریق می‌تواند در به اشتراک گذاشتن تجربه‌های این حوزه موثر باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد