اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

۱۰ کار ممنوعه رئیس کل جدید بانک مرکزی

ولی‌الله سیف که به طور رسمی کلید بانک مرکزی را از محمود بهمنی تحویل گرفت و در سختمان شیشه‌ای این بانک در میرداماد مستقر شد، دوران "پرچالش و سختی" خواهد داشت و به وی توصیه می‌شود حداقل ۱۰ کار را در این بانک در دوارن مسئولیتش انجام ندهد.



دولت یازدهم با محوریت دکتر حسن روحانی سرانجام تصمیم گرفت کلید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به ولی الله سیف بدهند؛ مردی که در سالیان گذشته سکاندار بانک‌های دولتی و خصوصی بوده و همیشه از وی به عنوان یک بانکدار قدیمی نام برده شده است.

سیف در شرایطی رئیس کل بانک مرکزی شده است، که نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تیرماه 37.5 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه ( ماهیانه) 44 درصد، رشد اقتصادی به نزدیک صفر درصد، حجم نقدینگی بیش از 450 هزار تومان، دلار در بازار آزاد 3130 تومان و نسبت منابع به تسهیلات بانکها حدود 100 درصد گزارش شده است.

ولی‌الله سیف در دوران ریاست کل بانک مرکزی باید چه اقداماتی انجام دهد و چه کارهای انجام ندهد. در این مطلب بیشتر بر کارهایی که آقای رئیس کل جدید نباید انجام دهد، متمرکز می شویم.

1. سیف در دورانی که بر بانک مرکزی مدیریت می‌کند، نباید بگذارد استقلال بانک مرکزی آسیب ببیند و در این میان، باید در اولین نشست رسمی با تیم اقتصادی دولت، این موضوع را به دلیل انتصاب خود با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین تکلیف کند؛ وگرنه شاهد سلطه وزارت اقتصاد بر بانک مرکزی خواهیم بود و دیگر در آن شرایط، استقلال بانک مرکزی بی‌معنا می‌شود.

2. انتخاب معاونان بانک مرکزی در دوران جدید نباید با دخالت مقامات ارشد اجرایی کشور صورت گیرد. در غیر این صورت، باید منتظر دخالت‌های پی در پی دولت در کار بانک مرکزی از طریق مدیران تحمیلی باشیم.

3. ولی‌الله سیف در دورانی که بر بانک مرکزی مدیریت می‌کند، نباید با نگاه یک بانکدار به مسایل بنگردد بلکه باید با عینک کلان، مسایل را حل و فصل کند. در غیراین صورت، اگر نگاه بانکی سیف بر نگاه ملی وی غلبه کند، علاوه بر اینکه بانک مرکزی به اهداف خود همچون مهار تورم نخواهد رسید بلکه خیلی زودتر از پایان حکمش، با این سمت خداحافظی خواهد کرد.

4. رئیس کل جدید بانک مرکزی نباید سیاست‌های پولی و بانکی متناض و متفاوت اتخاذ کند، زیرا در غیر این صورت، "اعتماد" را از دست خواهد داد و دیگر بازار از حرف‌های او تبعیت نخواهد کرد.

5. سیف در دوران مسئولیتش باید کلیدهای متفاوتی داشته باشد و کلید خزانه را نزد خود برای مواقع ضروری نگه دارد و این طوری نباشد که برای هر کار غیر ضروری هم کلید خزانه را به دولت تدبیر و امید و یا رئیس جمهور بدهد. در غیراین صورت، شاهد خالی شدن خزانه، رشد شدید و غیرمتعارف نقدینگی و در نهایت تورم جدید خواهیم بود.

6. بانک مرکزی با مسئولیت سیف نباید شبانه از حساب بانکها به دلایل مختلف پول بردارد و بعد اعلام کند که بررسی می‌کنیم اگر اشتباهی پول برداشته باشیم، بازمی‌گردانیم.

7. سیف در دوران مسئولیتش نباید بخشنامه‌های شبانه غیرکارشناسی صادر کند و آنها را روزانه و هفتگی تغییر دهد. در غیر این صورت، شاهد اتفاقات ناخوشایند در بازار ارز و سایر بازارها همچون گذشته خواهیم بود.

8. ولی الله سیف بانک مرکزی نباید بین جلسات رسمی و غیررسمی تفاوت داشته باشد، چراکه در غیر این صورت، او بازنده تفکرات خود و همکارنش خواهد بود و باید مطیع همکاران دولتمرد خود باشد.

9. صدور مجوزهای تاسیس بانک‌های خصوصی با منشا سیاسی و بعضا رانت و فساد باید در دوران سیف اتفاق نیفتد؛ وگرنه آریاهای جدیدی متولد خواهند شوند.

10. آقای رئیس کل جدید نباید کارهای ناتمام محمود بهمنی در بانک مرکزی همچون ساماندهی موسسات پولی و بانکی را نیمه کار رها کند. در غیراین صورت، قطعا با چالش‌ها و مشکلات تازه‌ای روبرو خواهد شد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد