اونس طلا2381.37
مظنه14,566,000
18 گرم3,362,500
ارزش سکه32,817,198
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000

از افزايش تا كاهش قيمت سكه

دادوستد سكه در بازار قراردادهاي آتي پس از تحركات مثبتي كه به تناسب برخي پارامترهاي سياسي مي‌رفت تا عصر ادامه پيدا كند اما در نهايت افت محسوسي را تجربه كرد.



البته روز گذشته برای بازار قراردادهای آتی سکه روایت‌های متفاوتی در نظر گرفته شد، اما روند دادوستدها به تاثیر از ورود هیات آژانس به تهران و مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در صورت شرایط موجود دلایلی بودند که روی تغییرات قیمتی تاثیر گذاشت.

این در شرایطی است که تاثیر این اخبار و شایعات و از سوی دیگر بهبود وضعیت طلای جهانی باعث شده طلای داخلی با صعود قیمت‌ها مواجه شود. روند مثبت اونس و سابقه اجرایی شدن این شایعات باعث شده چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازارها نیز مثبت باشد.

دهدشتی مدیر عامل یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، در رابطه با وضعیت بازار ارز و سکه گفته است: شدت گرفتن صحبت‌های پیرامون حذف دلار و یورو از مرکز مبادلات ارزی باعث افزایش قیمت دلار در بازارها شد. به‌رغم پافشاری وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه دلار و یورو از مرکز مبادلاتی حذف خواهند شد، اما رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: «برنامه‌ای برای حذف دلار و یورو نداریم.»

وی در گفت‌وگو با بورس نیوز بر این باور است با حذف دلار و یورو از مرکز مبادلاتی، تقاضا به بازار آزاد سرازیر شده و به تبع آن افزایش قیمت‌ها رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد علت حذف دلار و یورو از مرکز مبادلاتی، کسری منابع ارزی بوده و برخلاف انتظارها تزریقی طی روزهای گذشته صورت نگرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: حضور روز گذشته رییس‌جمهور در مجلس و از سوی دیگر زمزمه اجرای دور دوم هدفمندی یارانه‌ها توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است. همچنین حفظ کف قیمتی مناسب اونس و احتمال حرکت قیمت‌ها به سمت بالا و خبرهای محتمل پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی که طی روزهای جاری منتشر می‌شود پیش‌بینی قیمت‌ها در سررسید فروردین را مشکل ساخته است.

در مجموع در بازار دیروز قیمت‌ها با دامنه نوسان بالای یک درصد همراه بود؛ سکه سررسید بهمن ماه با افزایش 35/0 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 22/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 379 هزار تومان تا یک میلیون و 401 هزار تومان، سررسید اسفندماه با افزایش 76/0 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 14/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 459 هزار تومان تا یک میلیون و 487 هزار تومان قرار گرفت.

البته برای قراردادهای سکه فروردین ماه که اولین روزکاری را پشت سر گذاشت، قیمت‌ها با افزایش 65/1 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 39/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 540 هزار تومان تا یک میلیون و 571 هزار تومان قرار گرفت.

بازار جهانی

قیمت طلا در دو روز اخیر اندکی افزایش یافته است. در روزهای اخیر قیمت فلز زرد به حدود 1680 دلار برای هر اونس رسیده است، زیرا از آمریکا خبر می‌رسد بن برنانکی رییس بانک مرکزی این کشور اعلام کرده بانک مرکزی هیچ عجله‌ای برای متوقف کردن برنامه‌های انبساطی ندارد. البته رشد قیمت طلا تحت تاثیر عوامل دیگری هم قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین رشد ارزش یورو و بهبود نسبی شاخص‌های مالی در بازارهای جهان نیز در افزایش قیمت طلا موثر بوده‌اند، اما از آنجا که رشد ارزش یورو و شاخص‌های مالی محدود بوده قیمت فلز زرد نیز اندکی بالا رفته است.
اما دلایل رشد ارزش یورو چیست؟ دو روز قبل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش جدید خود چشم‌انداز وضعیت اقتصادی و مالی منطقه یورو را مثبت توصیف کرد. همچنین کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده به رغم مشکلاتی که در برابر کشورهای بدهکار عضو منطقه یورو وجود دارد، امسال وضعیت این منطقه بهتر از سال گذشته خواهد بود.

روز پنج‌شنبه نیز ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا پس از نشست شورای سیاست‌گذاری این نهاد اعلام کرد از نیمه دوم سال جاری میلادی وضعیت در منطقه یورو بهتر خواهد شد. هفته پیش نیز استقبال از اوراق قرضه دولت‌های ایتالیا و اسپانیا خوب بود. این چهار عامل به رشد ارزش یورو در برابر اکثر ارزها منجر شد.

بن برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه میشیگان اعلام کرد این نهاد عجله‌ای برای کنار گذاشتن سیاست‌های انبساطی ندارد. پیش‌تر سرمایه‌گذاران نگران بودند کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در سال جاری اجرای برنامه‌های یاد شده را متوقف کند. به این ترتیب و پس از اظهارات برنانکی ارزش دلار تحت فشار قرار گرفته است. کاهش ارزش دلار و رشد شاخص‌های مالی دو عاملی هستند که سبب افزایش قیمت طلا شده‌اند. بر اساس گزارش جهان سهم، تحلیلگران تکنیکال در بانک بارکلیز کپیتال سطح حمایت قیمت طلا را 1640 دلار و سطح مقاومت آن را 1680 دلار اعلام کرده‌اند.

کارشناسان بانک مریل لینچ نیز معتقدند تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا و دیگر بانک‌های مرکزی در کنار رشد تقاضا و محدودیت عرضه طلا سبب رشد قیمت‌ها خواهد شد. البته در کوتاه‌مدت نوسان‌هایی در قیمت‌ها مشاهده خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد