اونس طلا2152.59
مظنه14,141,000
18 گرم3,264,400
ارزش سکه31,859,673
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

جزئیات دو مصوبه افزایش وام مسکن/ سپرده ۴۰ میلیونی برای تسهیلات ۸۰ میلیونی خانه‌اولی‌ها؛ قسط ماهانه ۱.۱۵۰ میلیون تومان

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: با توجه به دوره حداقل یک ساله سپرده گذاری برای پرداخت وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن به خانه اولی‌ها، پرداخت این تسهیلات عملاً از سال آینده آغاز می‌شود.



علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی عصر دیروز در نشستی گفت: در پی تلاش‌های بانک مرکزی به منظور ایجاد رونق در بخش مسکن و خروج از رکود، شورای پول و اعتبار بخش مسکن را مورد بررسی قرار داد و 2 مصوبه از این شورا گرفتیم.

وی نخستین مصوبه را ایجاد حساب صندوق پس‌انداز یکم عنوان کرد و توضیح داد: ماه‌ها بررسی بر روی این موضوع صورت گرفت و جلسات متعددی با وزارت راه و شهرسازی داشتیم.

میرمحمدصادقی درباره شرایط حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم تصریح کرد: اولاً این تسهیلات برای خانه‌اولی‌ها است و البته شرایط سنی ندارد.

وی افزود: از جمله دیگر شروط این است که این زوج‌ها از تسهیلات بانک‌ها و بانک‌مسکن تاکنون جهت خرید و یا ساخت خانه استفاده نکرده باشند، متأهل باشند و سوم از امکانات دولتی در رابطه با تامین مسکن تاکنون استفاده نکرده باشند.

وی مسکن مهر را شامل این امکانات عنوان کرد و افزود: اولویت دوم انجام سپرده‌گذاری با شرایط خاص است، به عبارت دیگر سپرده‌گذاری حداقل یکساله در طی دو دوره 6 ماهه باید انجام شود.

به گفته میرمحمدصادقی هر 6 ماه یک برابر حجم سپرده به متقاضی تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی بر این اساس تصریح کرد: خانه اولی‌ها در صورتی که مایل به دریافت وام 80 میلیونی خرید مسکن باشند، سپرده اولیه‌شان باید معادل 40 میلیون تومان باشد و برای 10 میلیون تومان سپرده اولیه طی 6 دوره وام 80 میلیونی خرید مسکن به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی گفت: به این سپرده سود تعلق نمی‌گیرد، اما به هر طریق اگر متقاضیان انصراف دهند سود سپرده کوتاه مدت که فعلاً 10 درصد است به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی سقف وام خانه اولی‌ها را برای متقاضیان تهران 80 میلیون تومان، برای سایر مناطق 60 میلیون و برای شهرهای کوچک 40 میلیون تومان با نرخ سود 14 درصد عنوان کرد.

به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی مدت بازپرداخت این وام حداکثر 12 سال است و چنانچه متقاضی تمایل داشته باشد، می‌تواند زودتر از 12 سال نیز تسهیلات را پرداخت کند.

میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: سایر افرادی که در صندوق سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن حساب دارند، به هیچ عنوان نمی‌توانند از مزایای صندوق یکم استفاده کنند و اگر متقاضیان 80 میلیون وام بخواهند باید انصراف داده و در این صندوق سپرده‌گذاری جدید داشته باشند.

وی محل تامین منابع پرداخت وام 80 میلیونی خانه اولی‌ها را از بازپرداخت و وصولی‌های اقساط مسکن مهر عنوان کرد و افزود: بنابراین بانک مسکن باید منابع و مصارف خود را مدیریت کرده و اجازه استفاده از منابع پر قدرت بانک مرکزی را در این رابطه ندارد.

وی ادامه داد: سالانه 84 هزار نفر می‌توانند از تسهیلات وام 80 میلیونی خرید مسکن استفاده کنند و توزیع این 84 هزار فقره باید در کل کشور باشد.

وی گفت: این موضوع را طی دستورالعملی که بانک مسکن تهیه خواهد کرد، ابلاغ می‌کنیم.

میرمحمدصاقی درباره اقساط وام 80 میلیونی مسکن خانه اولی‌ها گفت: اگر قرارداد 12 ساله باشد قسط ماهیانه برای 80 میلیون 1 میلیون و 150 هزار تومان خواهد بود که سالانه برابر با 13.5 میلیون تومان است.

خبرنگار به مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: فکر نمی‌کنید قسط ماهیانه 1 میلیون و 150 هزار تومان برای خانه اولی‌ها سنگین باشد، وی پاسخ داد: ارزیابی وزارت راه و شهرسازی این است که اقشار متوسط و زیر متوسط توانایی بازپرداخت این تسهیلات را دارند و به نظر می‌رسد، این وام بازپرداخت مناسبی داشته باشد.

میرمحمدصادقی اقساط وام 60 میلیونی برای سایر مناطق کشور را ماهانه 862 هزار تومان و 40 میلیونی را 575 هزار تومان عنوان کرد.

وی ابراز امیدواری کرد دستورالعمل پرداخت این وام طی هفته آتی توسط بانک مسکن تهیه و به بانک مرکزی ارائه شود، تا بانک مرکزی نیز به زودی آن را به بانک مسکن ابلاغ کند.

*پرداخت وام 60 میلیونی ساخت و خرید مسکن سایر بانک‌ها به تمام متقاضیان

میرمحمدصادقی به مصوبه دیگر شورای پول و اعتبار اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 90 پرداخت تسهیلات خرید ساخت مسکن در کلیه بانک‌ها ممنوع شده است، اما براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار کلیه بانک‌های تجاری و خصوصی بجز بانک‌های تخصصی می‌توانند در سقف‌های مصوب‌ برای خرید و ساخت مسکن تسهیلات بپردازند.

وی سقف این تسهیلات را برای تهران 60 میلیون تومان، سایر شهرها 50 میلیون و شهرهای کوچک 40 میلیون تومان عنوان کرد.

به گفته میرمحمد صادقی نرخ سود تسهیلات 60 میلیونی خرید مسکن بر اساس عقود مبادله‌ای 21 درصد و برای ساخت در دوره مشارکت 24 و زمان فروش اقساطی 21 درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال‌های آتی نیز این نرخ براساس نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره ناکافی بودن وام 60 میلیونی برای خرید مسکن در تهران تصریح کرد: این رقم با توجه به منابع بانک‌ها در نظر گرفته شده است و برای ساخت معادل 80 درصد قیمت ساخت تا سقف 60 میلیون تومان است.

وی گفت: مدت بازپرداخت بسته به تفاهم متقاضی و بانک عامل دارد، بنابراین اگر برخی نتوانستند در بخش اول (خانه‌اولی‌ها) ثبت نام کنند، این امتیاز را دارند که بدون سپرده گذاری از تسهیلات مسکن سایر بانک‌ها استفاده کنند.

میرمحمد صادقی افزود: وام 35 میلیونی خرید مسکن و همچنین وام 50 میلیونی بافت‌های فرسوده نیز کمافی‌السابق پرداخت می‌شود و به قوت خود باقی است.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد آثار تورمی مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار گفت: این تصمیمات به هیچ عنوان اثر تورمی نخواهد داشت و فقط در رونق بخش مسکن تاثیرگذار است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد