اونس طلا2196.19
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

دوگانگی در بازار اونس طلا

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.


ریزش بی‌وقفه بورس تهران
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با افت 3 درصدی روبرو شد و به این ترتیب برای 10 روز متوالی افت قیمت را تجربه کرد و در کانال 66 هزار و 902 واحدی ایستاد. سقوط قیمت جهانی نفت به زیر 50 دلار و احتمال کاهش بیشتر آن، نگرانی در مورد آینده اقتصادی کشور به وجود آورده است؛ این موضوع، تاثیر منفی خود را بر بازار سرمایه نیز گذاشته است.

عدم شفاف‌سازی در صنایع مختلف بورسی همچنان وجود دارد که این امر سبب شده تا ابهام در مورد آینده این صنایع وجود داشته باشد. همچنین، مشخص نشدن جزئیات بودجه، فعالیت در این بازار را با تردید مواجه کرده است. در این شرایط، با وجود هیجان‌های موجود در بازار سهام و تشدید پدیده صف‌نشینی، افت زیاد قیمت شرکت‌های مختلف بورسی همچنان احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها را در این روزها تقویت می‌کند.

بازار ارز

پایان منفی در هفته مثبت
در آخرین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به قیمت 3 هزار و 515 تومان معامله شد. معامله‌گران علت این افت را کاهش حجم معاملات آخر هفته عنوان می‌کنند که تداوم کاهش قیمت‌ها را با شروع هفته جدید و افزایش حجم معاملات با ابهام مواجه می‌کند. با این حال، طی هفته گذشته دلار توانست رشد اندک 1/0 درصدی را تجربه کند.

به‌طور کلی، هفته گذشته بازار ارز به علت برخی حمایت‌ها از سوی صرافی بانک‌ها (با عرضه دلار در بازار مبادله‌ای و عرضه درهم در بازار حواله‌ای) روند نسبتا متعادلی را در کانال 3 هزار و 500 تومانی سپری کرد. نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای در ژنو (چهارشنبه این هفته ظریف با کری ملاقات می‌کند) و حمایت‌های داخلی احتمال نوسانات شدید قیمت دلار را در این روزها کاهش می‌دهد.


بازار سکه

رشد سکه به کمک اونس طلا
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد 3/1 درصدی به قیمت 992 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که در مدت مشابه، دلار آمریکا 1/0 درصد و طلای جهانی 5/2 درصد رشد را به ثبت رسانده بودند. عدم رشد پایاپای سکه با طلای جهانی سبب ایجاد حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری با ارزش ذاتی) در سکه شد.

علت اصلی این امر عدم اطمینان معامله‌گران داخلی به ثبات قیمت‌های جهانی طلا است. همچنین، این موضوع بیانگر آن است که حجم معاملات به ویژه سفته بازی در بازار سکه بسیار پایین است. در این شرایط، بازار طلای جهانی در انتظار آمار بیکاری آمریکا است (در لحظه تنظیم این گزارش خبری از آن منتشر نشده بود) که در صورت کاهش نرخ بیکاری فشار بیشتری بر قیمت طلای جهانی و در ادامه سکه وارد می‌کند.


بازار طلای جهانی

آرامش اونس پیش از انتشار آمار بیکاری
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1212 دلار معامله می‌شد. در بازار طلای جهانی جدالی میان عوامل مثبت و منفی وجود دارد که به نوعی سبب قفل قیمتی شده‌اند. از طرفی، رشد شاخص دلار آمریکا بر قیمت طلای جهانی فشار وارد می‌کند؛ از سوی دیگر، تقاضای افراد محافظه کار به علت نگرانی از اوضاع اقتصاد جهانی (به ویژه حوزه یورو) از قیمت اونس حمایت می‌کند.

همچنین، اعلام نتایج آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2014 نشان می‌دهد عمده اعضای رسمی بانک مرکزی آمریکا معتقدند حداقل تا ماه آوریل (فروردین) باید برای افزایش نرخ بهره صبر کرد (عاملی مثبت برای طلا). در این شرایط، آمار بیکاری آمریکا که تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از آن منتشر نشده بود یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند قیمت اونس را تحت تاثیر قرار دهد.


بازار اوراق مسکن

هفته‌ کم‌نوسان «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) با افت 4/2 درصدی به قیمت 79 هزار و 718 تومان معامله شدند. این در حالی است که پس از افت قیمت‌ها به زیر 80 هزار تومان در ابتدای هفته، تغییرات قیمتی به حداقل خود رسیده‌اند. در شرایطی که مازاد عرضه در این بازار به چشم می‌خورد و انتظار کاهش قیمت بیشتر نیز وجود دارد، معقولیت نسبی نرخ سود واقعی این بانک‌ها مانع افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

به عبارت دقیق‌تر، سود اسمی تسهیلات مسکن 16 درصد است، اما با توجه به پرداخت هزینه اولیه (90 ورقه «تسه» به قیمت روز)، سود واقعی افزایش می‌یابد. در زمان اوج قیمت «تسه»ها (100 هزار تومان) سود واقعی حدود 23 درصد بود، اما این بهره اکنون به حدود 20 درصد رسیده است که با توجه به نرخ تورم انتظاری چندان بالا نیست.


بازار نفت

نفت به دنبال کف قیمتی
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/48 دلار معامله می‌شد. چهارشنبه، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان از کاهش 1/3 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت آمریکا داشت که اندکی با افت قیمت نفت مقابله کرد. با این حال، رشد شاخص دلار آمریکا، چشم انداز نامناسب تقاضا (به ویژه از سمت اروپا) و تداوم افزایش عرضه همچنان با رشد قیمت نفت مقابله می‌کنند.

در این شرایط، برخی آمارها نشان می‌دهد قیمت نفت شیل در داخل آمریکا به کانال 30 دلار بر بشکه رسیده است که در صورت تداوم ممنوعیت‌های صادراتی این کشور، صنعت شیل با مشکل جدی مواجه می‌شود که احتمال بازگشت قیمت نفت طی دو، سه ماه آینده را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، یک شرکت نفتی به نامPIRA Energy، کف قیمتی نفت WTI را 35 دلار اعلام کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد