اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خریدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات بزودی ممنوع می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح نحوه پیش‌فروش سکه، جزئیات طرح جدید توقف و ممنوعیت خریدوفروش ارز خارج از مرکز مبادلات را تشریح کرد و گفت: بزودی معامله ارز خارج از مرکزمبادلات "قاچاق" محسوب خواهد شد.


محمود بهمنی در خصوص بررسی 2 سناریو فروش "آنی و آتی" برای آغاز دور جدید پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی اظهار داشت: براساس جمع‌بندی های انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که فروش آتی سکه را در دستور کار قرار دهیم و سناریوی فروش آنی از دستور کار خارج شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه زمان در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی برای تحویل سکه‌های پیش فروشی 6 ماه آینده است، درباره قیمت سکه در این طرح، افزود: همکاران بنده در بانک علی‌الحساب یک میلیون تومان از متقاضیان دریافت خواهند کرد و در موعد تحویل سکه باتوجه به قیمت روز مابه‌التفاوت دریافت خواهد شد.

خبرنگار تسنیم گفت: براین اساس مردم بعد از 6 ماه و همزمان با تحویل سکه باید مابه‌التفاوت با توجه به قیمت روز پرداخت کنند؟ آیا بانک مرکزی ابزاری برای جلب رضایت مشتری (سودآوری) در این طرح در نظر نگرفته است؟

* سود 18 درصدی به خریداران سکه‌های پیش‌فروشی/ سهمیه 10تایی برای هر نفر

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ با تأکید براینکه طرحی در اینباره اجرایی خواهد شد، گفت: در زمان تحویل سکه، تخفیف کامل و لازمی به مردم داده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تخفیف بانک مرکزی برای خریداران سکه‌های پیش فروشی چند درصد در نظر گرفته شده است؟ تصریح کرد: در یک الی دو روز آینده (فردا و پس فردا) میزان دقیق این تخفیف را اعلام خواهیم کرد.

خبرنگار ما در همین ارتباط به برخی نقل قول‌ها مبنی بر پرداخت سود 18 درصدی به مشتریان بعد از اتمام دوره 6 ماهه و همزمان با تحویل سکه اشاره کرد و از بهمنی خواست در این باره کمی اطلاعات بیشتر به متقاضیان طرح جدید پیش فروش سکه بدهد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: خب اگر 18 درصد باشد خودش می‌رود حدود 36 الی 40 درصد دیگر! بله در همین حدودها سود بانک مرکزی به طرح پیش فروش سکه برای دوره 6 ماهه قطعی خواهد شد.

بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا مانند دوره قبل برای پیش فروش بازه زمانی 4 ماهه هم در نظر گرفته شده است یا خیر؟ تصریح کرد: خیر؛ فعلا 6 ماهه است البته اگر تقاضا زیاد باشد آنوقت بانک مرکزی متناسب با آنچه می‌تواند سکه آماده کند پیش فروش خواهد کرد.

وی درباره پیش بینی بانک مرکزی از استقبال مردم از دور جدید پیش فروش سکه با توجه به لحاظ قیمت روز سکه بعد از 6 ماه، تأکید کرد: حتماً از این طرح استقبال خواهد شد؛ تصور بنده این است که از دور جدید پیش فروش سکه با توجه به سود پرداختی استقبال زیادی شود.

رئیس کل بانک مرکزی سود بالای دور جدید پیش فروش سکه در قیاس با سایر اوراق مشارکت و بانکی را ابزاری برای استقبال مردم از این طرح عنوان کرد و ادامه داد: هر وقت مردم پشیمان شوند بانک مرکزی پول‌شان را برمی‌گرداند.

* مردم هر زمان پشیمان شدند، پولشان را می‌دهیم

خبرنگار تسنیم گفت: آقای دکتر اگر مردم زمانی که قیمت سکه پایین تر از یک میلیون تومان رسید بخواهند پول‌شان را از بانک دریافت کنند همان یک میلیون تومان را تحویل خواهند گرفت؟

بهمنی در پاسخ تأکید کرد هر زمانی اگر مردم پشیمان شوند بانک مرکزی پول‌شان را بر می‌گرداند. وی درباره محدودیت‌های این طرح برای افراد حقیقی و حقوقی، توضیح داد: فعلاً بانک مرکزی قصد ندارد به شرکت‌ها و غیره سکه بفروشد، فعلا فقط می خواهیم به افراد عادی سکه بدهیم.

وی در ارتباط با اینکه محدودیت بانک مرکزی برای افراد عادی فعلاً حدود 10 قطعه سکه در نظر گرفته ‌شده است درباره اینکه این سهمیه‌ها روزانه اعمال شده یا در کل دوره گفت: باید دید استقبال از طرح چگونه خواهد بود اما آنچه مسلم است فعلاً‌ بانک مرکزی 10 قطعه سکه را برای هر فرد در نظر گرفته است.

* جذب نقدینگی برای تأمین عیدانه مردم/ انتشار اوراق مشارکت قبل از عید

خبرنگار ما از رئیس کل بانک مرکزی پرسید که دیگر تا پایان سال اوراق مشارکت منتشر نمی‌شود؟ که وی پاسخ داد قطعاً قبل از اتمام سال جاری مرحله جدیدی از اوراق مشارکت را منتشر خواهیم کرد.

بهمنی در ادامه در پاسخ به این نکته که بنابراین پیش فروش سکه و انتشار اوراق مشارکت دو ابزار بانک مرکزی برای مدیریت و جذب نقدینگی ماه‌های پایانی سال به حساب می‌آید، تصریح کرد: نمی‌توان گفت فقط با هدف جذب نقدینگی این برنامه‌ها اجرایی می‌شوند؛ جذب نقدینگی هم یکی از عوامل است اما بالاخره باید در شب عید به تأمین نیازهای مردم نیز کمک کرد.

خبرنگار ما گفت: بنابراین یکی از اهداف بانک مرکزی از پیش فروش سکه و انتشار اواراق مشارکت تأمین عیدانه دولت و مجلس برای شب عید است؟

این عضو کابینه دولت دهم با تأیید این مساله درباره میزان نهایی عیدانه دولت و مجلس به مردم گفت: رقم دقیق را سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهد کرد؛ فکر می‌کنم عیدانه را تا ابتدای اسفند ماه به حساب مردم واریز خواهند کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا تا ابتدای اسفند ماه این بانک می‌تواند مبلغ عیدانه را تأمین کند؟ افزود: بانک مرکزی نباید این مبلغ را تأمین کند،‌ خودشان تأمین می‌کنند؛ اصلا این موضوع به بانک مرکزی ارتباطی ندارد بخاطراینکه مباحث مربوط به یارانه‌ها از محل مورد نظر خودشان تأمین خواهد شد.

بهمنی در ادامه درباره زمان دقیق انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی تأکید کرد: سازمان‌ها و وزارت‌خانه ‌های مختلف به صورت مرتب درحال انتشار اوراق هستند؛ بانک مرکزی هم حتماً قبل از آغاز سال جدید اوراق مشارکت خود را منتشر خواهد کرد.

* نرخ تورم پایان سال به 32 درصد می‌رسد/ مهار "نقدینگی" ابزار کنترل تورم

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تسنیم درباره پیش بینی بانک مرکزی از نرخ تورم پایان سال 91، اظهار داشت: در این مرحله برنامه بانک مرکزی کنترل نرخ تورم است و امیدواریم با جذب نقدینگی و فروش اوراق مشارکت مدیریت بر بازار نقدینگی افزایش یابد تا بر کنترل تورم هم تأثیر بیشتری را شاهد باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نرخ تورم ماه گذشته 28.7 درصد بود و برهمین اساس تصور بانک مرکزی این است که تا اسفند ماه این نرخ در محدوده 30، 31 و حداکثر 32 درصد ثبت شود و بیشتر از این نرخ نشود.

* طرح جدید بانک مرکزی برای مدیریت دلار/ مرکز مبادلات مرجع رسمی پرداخت ارز می‌شود

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ما درباره عملکرد مرکز مبادلات ارزی کشور و برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به ویژه دلار، اظهار کرد: مرکز مبادلات خیلی خوب کار کرده است و بانک مرکزی در نظر دارد این مرکز را نسبت به قبل تقویت کند.

بهمنی افزود: بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی است تا بصورت کلی "ارز" غیر از مرکز مبادلات امکان خرید و فروش نداشته باشد؛ برهمین اساس مشغول تدوین طرحی هستیم تا خرید "ارز" برای نیازهای غیر ضروری و بمنظور سرمایه‌گذاری قاچاق محسوب شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بعد از نهایی شدن این طرح، فقط افرادی می‌توانند سراغ ارز بروند که بخواهند کالا وارد کشور کنند یا نیاز مبرم به ارز برای انجام فعالیتی (سفر، درمان، تحصیل و ...) داشته باشند.

این عضو کابینه دولت دهم خطاب به سوداگران بازار ارز تأکید کرد: نگهداری و خرید ارز از این پس به شدت محدود خواهد شد؛ طرحی در بانک مرکزی در دستور کار است که با اجرایی شدن آن قیمت ارز شدیداً کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این نکته که یک بار دیگر بانک مرکزی در سال 90 این طرح را اجرا و اعلام کرده بود حمل و نگهداری دلار قاچاق به حساب می‌آید، گفت: این طرح برای اولین بار است که می‌خواهد اجرا شود؛ اصلاً معنا ندارد کسی که نیاز نداشته باشد ارز خریداری و نگه‌داری کند.

بهمنی با اشاره به اینکه با تدوین طرح مذکور مسافران خارج از کشور نیز باید با مراجعه به مرکز مبادلات ارزی کشور نیازشان را تأمین کنند، تصریح کرد: هم‌اکنون در حال افزایش تزریق مرکز مبادلات هستیم تا تمام نیازهای ارزی به این مرکز هدایت شود.

* خرید و فروش "ارز" قاچاق می شود/ اجازه نمی دهیم دلالان ارزشان را بفروشند

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: دیگر افرادی که می‌خواهند ارز خریداری و نگهداری کنند نمی‌توانند با مراجعه به سر چهارراه‌ها و حتی صرافی‌ها به هدف‌شان برسند؛ در مقطعی تمام این افراد متوجه خواهند شد که آنچه ارز دارند باید سریعاً احراز کنند و تحویل دهند.

خبرنگار تسنیم گفت:‌ سال گذشته آقای درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی این خبر را اعلام کرده بود و حتی در مقطعی هم اجرایی شد که موید آن دستگیری دلالان سر چهارراه استانبول و حواشی خیابان و میدان فردوسی بود؛ بنابراین بانک مرکزی با چه رویکردی می‌خواهد طرحی را که یک بار اجرا کرد و نتیجه نگرفت را دوباره اجرا کند؟

وی با تأکید براینکه طرحی که سال گذشته اجرا شد با طرح فعلی در دستور کار بانک مرکزی متفاوت است، توضیح داد: در آن مقطع بانک مرکزی خرید و فروش خارج از سیستم ارز را (سرچهارراه ها) ممنوع کرده بود اما با طرح جدید به صورت کلی خرید و فروش ارز غیر نیاز در هر جایی غیر از مرکز مبادلات ارزی کشور ممنوع و قاچاق محسوب خواهد شد.

بهمنی ادامه داد: هر کسی ارز را برای نگهداری بخرد قاچاق محسوب میشود و دیگر نمی تواند در بازار آزاد هم ارز خود را بفروشد؛ بانک مرکزی مشغول بررسی روی این طرح است و امیدواریم به زودی اجرایی شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره زمان اجرایی شدن این طرح نیز گفت: گروهی به صورت مفصل روی این طرح مشغول بحث و بررسی هستند؛ بنظرم نمی آید که این طرح به تصویب شورای پول و اعتبار نیاز داشته باشد.

این عضو کابینه دولت دهم رویه فعلی نرخ ارز در بازار را موجب بخطر افتادن معیشت مردم عنوان کرد و افزود: شما مطمئن باشید برای اینکه معیشت مردم به خطر نیافتد حتما این تصمیم از سوی بانک مرکزی اجرایی خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار همچنین تأکید کرد: اینکه عده ای ارز را در بازار ببرند بالا و به خاطر ارز قیمت سایر کالا ها و خدمات را هم در بازار افزایش دهند به هیچ عنوان به صلاح کشور و مردم نیست؛ کسی که ارز نیاز ندارد برای چی باید دلار بخرد و نگه دارد؟

وی اضافه کرد: در کجای دنیا ارز کشورهای دیگر را می خرند و نگه می دارند؟ این رفتارها بسیار نادرست هستند که عده ای در بازار داخلی به آن روی آورده اند، بزودی تکلیف این مسائل را هم روشن خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن طرح جدید این بانک بازار ارز کشور شاهد آرامش در نرخ ها باشد و دیگر دلالی موجب افزایش قیمت دلار نشود.

* سکه حباب ندارد/ دلار را حتما سامان می دهم

بهمنی در این گفت وگو در ارتباط با اینکه آیا سکه هم اکنون در بازار حبابی شده است یا خیر نیز عنوان کرد: شاید گاهی اوقات به اتکای دلار قیمت سکه هم افزایش یا کاهش داشته باشد اما باید توجه کرد که سکه هم اکنون حباب چندانی ندارد.

وی با تأکید براینکه بانک مرکزی با هدف تأمین نیازهای مردم اقدام به پیش فروش سکه خواهد کرد، گفت: در حال حاضر هدف بانک مرکزی مدیریت بازار ارز است و به طبع آن مدیریت سکه را هم خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: فعلاً تمام هدف بانک مرکزی این است که دیگر کسی جرأت حرکت به سمت بازار ارز به خصوص دلار را نداشته باشد مگر اینکه رسماً برای واردات از بانک ارز خریداری کرده باشند.

وی با بیان اینکه حتی ارز آنهایی هم که صادرات انجام می دهند از سوی بانک مرکزی کنترل خواهد شد، درباره قیمت دلار با اجرای این طرح اظهار کرد: قیمت دلار با اجرای این طرح به شدت کاهش خواهد یافت اما الان نمی توانم بگویم دقیقا به چه نرخی خواهد رسید ولی امیدواریم به رقم واقعی خود برسد.

* درجریان مصوبات تنظیم بازار نیستم/ تأمین ارز مرغ و گوشت وظیفه ما نیست

خبرنگار تسنیم در ادامه از بهمنی خواست تا توضیحاتی را درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز واردات گوشت طبق مصوبه پنج شنبه شب (27 بهمن ماه) کارگروه تنظیم بازار ارائه دهد اما وی ضمن ابراز بی اطلاعی از این مصوبات گفت: بنده از طریق شما در جریان این مورد قرار گرفته‌ام اما باید بگویم این موارد اصلاً ارتباطی با بانک مرکزی ندارد.

بهمنی همچنین درباره انتشار برخی اخبار همزمان با افزایش قیمت خودرو در بازار مبنی بر مصوبه شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی به هر خودروساز اضافه کرد: در جریان این موضوع هم نیستم؛ تصمیمات این مسائل را آن طرف می‌گیرند، بنده بیشتر به سوالات پولی و بانکی می‌توانم پاسخ دهم.

* شورای پول و اعتبار تسهیلات جدیدی را برای خودروسازان مصوب نکرده است

خبرنگار ما در همین ارتباط اشاره کرد که این اخبار را مقامات مسئول وزارت صنعت اعلام و تأکید کرده‌اند در شورای پول و اعتبار تصویب شده است؛ طرح این سوال از حضرتعالی بعنوان رئیس شورای پول و اعتبار بوده که به طور حتم در جریان چنین مصوباتی باید باشید.

رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: شورای پول و اعتبار به آنها ارتباطی ندارد؛ این شورا تسهیلاتی را برای خودروسازها مصوب کرده بود که بتوانند در قبال وثایقی که می‌گذارند از بانک‌ها وام دریافت کنند؛ این مصوبه مربوط به خیلی وقت پیش بود.

وی در باره اینکه آیا مصوبه جدیدی درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان در شورای پول و اعتبار بوده یا خیر؟ صراحتاً تأکید کرد: هیچ تسهیلات جدیدی برای خودروسازان در نظر نگرفته‌ایم.

* ماجرای "ارز دارو" تمام شد/ دیگر مشکلی نداریم

این عضو کابینه دولت دهم در ادامه درباره سرانجام دعوای بانک مرکزی و وزارت بهداشت برای پرداخت یا عدم پرداخت "ارز دارو" گفت: این مشکلات دیگر تمام شد؛ بعبارت دقیق‌تر دیگر هیچ مشکلی در زمینه ارز دارو نداریم.

خبرنگار ما در همین ارتباط از بهمنی پرسید زمانی که خانم دستجردی (وزیر سابق بهداشت) رفتند این مشکلات تمام شد که وی توضیح داد: خیر؛ در تمام این مدت به اندازه کافی به دارو ارز داده‌ایم الان هم مرتب درحال تزریق ارز به این بخش هستیم.

وی با تأکید براینکه حتی برای ذخیره سازی دارو نیز به میزان کافی از بانک مرکزی ارز دریافت کرده‌اند، افزود: هیچ مشکلی درباره ارز دارو نداریم. داروهایی را که امکان ذخیره سازی دارند هم‌اکنون در وزارت بهداشت خریداری و نگه داری می‌کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد