اونس طلا2323.59
مظنه15,411,000
18 گرم3,557,600
ارزش سکه34,720,983
قدیم (بهار)39,500,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

چین و افغانستان محور نشست بایدن با سران هند، ژاپن و استرالیا

وزارت خارجه هند اعلام کرد، نخست‌وزیر این کشور در نشست دوم مهر ماه سران هند، آمریکا، استرالیا و ژاپن به میزبانی جو بایدن در کاخ سفید شرکت می‌کند.

کمتر از هفت ماه بعد از نشست مجازی سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن با محوریت مقابله با چین، جو بایدن ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) در کاخ سفید از نخست‌وزیران این کشورها میزبانی می‌کند.

وزارت خارجه هند با انتشار یک بیانیه برنامه سفر کاری نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور به آمریکا را اعلام کرد و خبر داد که مودی در نشست سران دهلی نو، واشنگتن، کانبرا و توکیو در کاخ سفید شرکت می‌کند.

طبق این بیانیه قرار است که نخست‌وزیر هند ضمن شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در اجلاس کشورهای «کواد» (QUAD) در کاخ سفید حاضر شود.

وزارت خارجه هند اعلام کرد: «رهبران (هند، آمریکا، استرالیا و ژاپن) پیشرفت حاصل شده از زمان برگزاری اولین نشست مجازی‌شان در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۲۲ اسفند ۱۳۹۹) را مرور و درباره موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه مشترک رایزنی خواهند کرد».

۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ بود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نشستی مجازی با شرکت نارندرا مودی، اسکات موریسون و یوشی‌هیده سوگا نخست‌وزیران هند، استرالیا و ژاپن برگزار کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، نشست کشورهای «کواد» (QUAD) اولین نشست رهبران این گروه چهار جانبه برای بحث درباره نظم بین‌المللی در منطقه ایندو-پاسیفیک و در اصل تلاش آنها برای مهار چین و مقابله با توان نظامی و اقتصادی پکن است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره این نشست مجازی گفته بود، این دیدار اهمیت جایگاه متحدان و شرکای آمریکا در منطقه ایندو-پاسفیک را برای جو بایدن نشان می‌دهد.

طبق بیانیه وزارت خارجه هند قرار است سران این چهار کشور درباره تلاش‌ها به منظور مهار همه گیری ویروس کرونا و واکسن رایزنی کنند.

در ادامه بیانیه آمده است: «آنها همچنین در مورد مسائل جهانی معاصر مانند فناوری‌های مهم و در حال ظهور، ارتباطات و زیرساخت‌ها، امنیت سایبری، امنیت دریایی، کمک‌های بشردوستانه، امداد رسانی در موارد بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوا و آموزش و پرورش تبادل نظر خواهند کرد».

وزارت خارجه هند افزود: «این اجلاس فرصتی ارزشمند برای گفتگو و تعامل بین رهبران فراهم می‌کند؛ تعاملی که اساس آن بر دیدگاه مشترک آنها در زمینه لزوم اطمینان از یک منطقه آزاد، باز و فراگیر در ایندوپاسفیک متکی است».

هر چند در بیانیه وزارت خارجه هند اشاره‌ای به چین نشده است اما از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، دولت این کشور تلاش‌های زیادی برای همراه کردن هند، استرالیا و ژاپن با مواضع آمریکا کرده و آنها را به تشدید تقابل با چین فراخوانده است.

برخی رسانه‌ها با اشاره به تاکید وزارت خارجه هند بر بررسی «موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه مشترک» در نشست کاخ سفید گزارش دادند، مسائل مرتبط با افغانستان هم یکی از محورهای دستورکار این اجلاس چهارجانبه خواهد بود.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره گزارش داد: «هند به دنبال آن است که کواد را در افغانستان دخیل کند».

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه ضمن سخنرانی در نشست سازمان ملل متحد به میزبانی شهر ژنو در مورد وضعیت بشردوستانه در افغانستان، خواستار هماهنگی جهانی برای اطمینان از دسترسی بدون مانع، بدون محدودیت و مستقیم به ارائه‌دهندگان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد.

در گزارش اسپوتنیک درباره نشست چهارجانبه آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن به میزبانی جو بایدن آمده است: «چین در انتقاد خود از گفتگوی چهار جانبه امنیتی تحت رهبری ایالات متحده، تند و شدید بوده و آن را تلاشی برای مهار ظهور پکن در نظم جهانی توصیف کرده است. وانگ یی وزیر امور خارجه چین وانگ یی در حالی که گفته است سیاست واشنگتن در منطقه "یک خطر امنیتی اساسی" است، از کواد به عنوان "ناتوی ایندوپاسفیک" یاد کرد».

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد