اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

دلایل رشد این روزهای بازار سرمایه چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه از گزارش‌های خوب سه ماهه شرکت‌ها، رسیدن قیمت سهام نمادهای مختلف به سطوح جذاب، رشد تدریجی دلار و همچنین انتظارات تورمی به عنوان عوامل رشد این روزهای بازار سهام یاد کرد.

به گزارش سایت طلا،بردیا خسروانی گفت: بازار بورس اخیرا شاهد رشد روز افزون قیمت سهام در اکثریت گروهای بورسی بوده که عمدتا این رشد را می‌توان به گزارش‌های خوب عملکرد 3 ماهه شرکتها و گزارشات فروش 4 ماهه آنها نسبت داد که منجر به رشد سودآوری شرکتها بدلیل افزایش نرخ فروش و گاها تعداد فروش شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این مواردی همچون افزایش تدریجی نرخ دلار و همچنین رسیدن قیمت سهام شرکتها به نقاط جذاب هم میل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام را با توجه به انتظارات تورمی از اقتصاد کشور افزایش داده است.

وی اضافه کرد: این در حای است که برخی نمادهای مختلف بازار سهام با توجه به سابقه ریزش سنگین چند ماه گذشته، در پی حفظ ارزش شرکت خود اقدام به افزایش سرمایه از محل های مختلف کرده اند که عمدتا از محل سود انباشته و آورده نقدی و مطالبات صورت گرفته که یکی از دلایل قانع کننده آن جلوگیری از خروج پول سود سهام تقسیمی است؛ چرا که منطقی است در شرایطی که 40 درصد تورم منتشر می‌شود برای حفظ قدرت سودآوری، دستکم 40 درصد از سود و ثروت کسب شده در شرکت حفظ شود تا بنیه مالی شرکت‌ها جهت ادامه روند سودسازی ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افزایش سرمایه از محل صلب حق تقدم (صرف سهام) که جدیدا مورد استقبال شرکتهای بورسی قرار گرفته است، شاید لزوما تصمیم مناسبی در زمان مناسبی نباشد؛ چرا که شرکتها از این مدل افزایش سرمایه می‌بایست قبل از مرداد 99 که استقبال عمومی در بازار بورس به شدت زیاد بود استفاده می‌کردند نه در زمانی که خوش بینی نسبت به آینده آن در شرایط فعلی کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: بنابراین صرفا به شرکتهایی که از بازار سهام بنا به هر دلیلی که عمدتا نماد آنها بسته بوده است توصیه به این مدل افزایش سرمایه می‌گردد و سایر شرکتها مخصوصا برای شرکتهایی که حجم سهام شناور انها بالاست، نباید از این روش استفاده کنند، چرا که ممکن است با شکست مواجه شود.

خسروانی افزود: بدیهی است این مدل افزایش سرمایه شرکت درپی فروش تمام حق تقدم ها جهت جذب حداکثر منابع می‌باشد، ولیکن در حالت آورده نقدی خیلی از سهامداران اقدام به تبدیل حق تقدم های خود به سهم و عدم عرضه سهام می‌کنند، بنابراین در این حالت افزایش سرمایه عرضه حق تقدم ها بیشتر خواهد بود.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد