اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

گران‌ترین پر جهان از کجا تهیه می‌شود؟

رئیس شرکت کینگ‌ایلدر یکی از صادرکنندگان برجسته در زمینه گران‌ترین پر جهان، درباره روش‌های تهیه این پر توضیح می‌دهد.

به گزارش سایت طلا ، در جزیره‌ای واقع شده در خلیجی در جنب ساحل غربی ایسلند، کارگران برای جمع کردن پرهای نرم و کرکی، "اردک ایدر" صبح تا شب مشغول کارند. هر کیلوگرم از این پرهای فاخر، هزاران دلار به فروش می‌رسد و در گوشه و کنار جهان، از این پرها، لحاف ساخته می‌شود.

مانند هر تابستان، تقریبا ۴۰۰ کشاورز ایسلندی تخته سنگ‌ها، شن و ماسه و چمن‌های بلند را برای پیدا کردن چند مشت پر خاکستری اردک قطبی ایدر جستجو می‌کنند. اردک‌های قطبی از ماه می در این منطقه که تعداد جمعیت آن کم است و منظره شگفت‌انگیز دریایی دارند، لانه‌سازی کرده‌اند.

رئیس شرکت کینگ‌ایلدر یکی از صادرکنندگان برجسته کشور در زمینه پر، توضیح می‌دهد: وقتی در لانه‌ها تخم پرنده وجود داشته باشد، ما فقط بخشی از کرک را برمی‌داریم. هنگامی که اردک‌ها لانه را ترک می‌کنند، آن‌وقت همه را برمی داریم.

مرغابی‌های قطب شمال که از جمله پرندگان دریایی در مناطق قطبی به شمار می‌رود از خود، کرک و پرهایی به جای می‌گذارد که برای آدمهایی که دنبال یک پوشش گرم طبیعی در هوای سردند، یک جور گنج به حساب می‌آیند.

پر‌های این پرندگان نوعی الیاف طبیعی و یکی از گرمترین الیاف در جهان به حساب می‌آیند و به دلیل سبک بودن و قدرت قوی در عایق بندی حرارتی از سایر موارد مشابه متمایز می‌شود.

ایدر‌های ماده، پر قهوه‌ای تیره دارند که با پر‌های سیاه احاطه شده و سینه آن‌ها را پوشانده‌است، ماده‌ها بعد از درآمدن جوجه‌ها از تخم، سطح لانه را با این پر‌ها می‌پوشانند.

تولید یک کیلوگرم پر نیاز به جستجوی ۶۰ لانه دارد و ساخت هر لحاف بسته به کیفیت مورد نیاز به ۶۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم از این پر‌ها نیاز دارد.

تولید جهانی این محصول بسیار لوکس، از چهار تن فراتر نمی رود که سه تن آن فقط در آیسلند تولید می‌شود و به این ترتیب ایسلند با اختلاف زیاد در صدر فهرست تولیدکنندگان این پر قرار می‌گیرد و بعد از آن، کانادا و برخی مناطق قطبی قرار می‌گیرند.

تمیز کردن دقیق پرها

در جزیره بیانیار، ساکنان جریره از هر سنی که باشند مشغول رصد لانه‌ها هستند، این یک رسم محلی است که احتمالاً در ایسلند در هنگام استعمار وایکینگ‌ها از نروژ در پایان قرن نهم آغاز شد.

از سال ۱۸۴۷ در ایسلند شکار و استفاده از تخم مرغابی‌های ایدر ممنوع شد، با این حال این پرندگان در معرض خطر بسیاری از شکارچیان، از جمله مرغ‌های دریایی، کلاغ‌ها، عقاب‌ها، راسو‌ها و روباه‌ها قرار دارند. متخصصان این گونه جانوری تأیید می‌کنند که ایدر‌ها می‌دانند چگونه از خود محافظت کنند.

برادر ارلا، آقای جان فردریکسون می‌گوید: ما احساس می کنیم که اردک‌ها دوست دارند لانه‌های خود را در نزدیکی ما، جایی که ما زندگی می‌کنیم بسازند، بنابراین ما فکر می‌کنیم که شکارچیان به لطف ما ممکن است فاصله‌شان را حفظ کنند.

پس از برداشت، پرها در هوای آزاد خشک می‌شوند تا از پوسیدگی آنها جلوگیری شود سپس کارگران شرکتی که توسط ارلا اداره می‌شود اولین مرحله تمیزکاری را در یک فر بزرگ با دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد به مدت هشت ساعت آغاز می‌کنند.

پال جونسون مدیر ماشین آلات کارگاه در شهر کوچک استیک شولمور می‌گوید: وقتی پرها به اینجا می‌رسند، پر از علف، پوسته تخم و چیزهای مختلفی از اقیانوس هستند. پرها را در فر قرار می‌دهیم تا هر موجود زنده‌ای که در آن هست از بین برود و خس و خاشاک‌ها هم از آن پراکنده شوند. در مرحله بعد، ماشین ها از طریق فشار، پرها را از هر آلودگی پاک می‌کنند.

مرحله نهایی توسط دستان متخصص انجام می‌شود که هیچ دستگاهی نمی‌تواند جایگزین آن شود و در واقع مرحله مرتب سازی نهایی به شمار می‌رود، این مرحله و تمیز کردن دستی یک کیلوگرم پرهای ایدر حتی برای با تجربه‌ترین کارکنان نیز، بین چهار تا پنج ساعت طول می‌کشد.

قیمت های گزاف

در آخر پرها با آب شسته و آب آنها گرفته و دوباره با دست استریل می شوند. به گفته دفتر بین المللی کرک و پر، سالانه ۱۷۵ هزار تن پر تولید می‌شود.

لحاف ساده حاوی ۸۰۰ گرم از این پرها با قیمت ششصد و چهل هزار کرونه ایسلند، معادل با ۵۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

در مورد هویت مشتریان این محصول لوکس، ارلا توضیح می‌دهد: آنها اغلب دوستدار طبیعت و دوستدار محیط زیست هستند. ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها مشتری پر و پا قرص این محصولند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد