اونس طلا2206.8
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

احتمال قرمز شدن تهران/ رشد ۴۵ درصدی شهرهای قرمز

افزایش یکباره تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی بخصوص در مرکز کشور و بیخ گوش پایتخت تاکیدی براین مدعاست که خطر آغاز پیک پنجم کرونا بسیار جدی است و احتمالا تابستان داغی با اخبار مختلف کرونایی خواهیم داشت.

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک منتشر شد.

به گزارش سایت طلا، ۳۲ شهرستان از روز شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز قرار خواهند گرفت.

شهرستان‌های مهران (استان ایلام)، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، دماوند و فیروزکوه (استان تهران)، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان (سیستان و بلوچستان)، گراش، لارستان و لامرد (فارس)، بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) و شهرستان یزد (استان یزد) در وضعیت قرمز کرونا قرار خواهند گرفت.

روند بستری در شهر تهران افزایشی شده و احتمال قرمز شدن تهران وجود دارد.

آخرین آمار شهرستان‌ها به تفکیک رنگ‌های کرونا:
۳۲ شهرستان قرمز
۱۷۴ شهرستان نارنجی
۲۴۲ شهرستان زرد
صفر شهرستان آبی

با بررسی آمارهای تعداد ابتلای جدید بیماران کرونایی در سراسر ایران نشان می‌دهد ویروس منحوس همچنان با قدرت درحال فعالیت است و چرخه انتقال ظاهرا دوباره سرعت گرفته چون تنها در مدت کوتاه یک هفته‌ای شاهد رشد 45 درصدی تعداد شهرستان‌های قرمز از نظر همه‌گیری کرونا شده‌ایم.

آمارهای رسمی روز گذشته نشان می‌دهد درحالی که تنها یک هفته قبل فقط 22 شهرستان قرمز کرونایی در سراسر کشور آنهم در محدوده نوار جنوبی و جنوب شرقی ثبت شده بود اکنون علاوه بر رسیدن این عدد به 32 مورد می‌بینیم شهرستان‌های قرمز در مرکز، غرب و البته بیخ گوش پایتخت نیز دیده می‌شود.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند حرکت معنادار ویروس منحوس از جنوب کشور به مرکز و البته احتمالاً به‌زودی در شمالشرقی تاکیدی براین نکته است که زنگ هشدار آغاز پیک پنجم به صدا درآمده و اگر به این هشدار بی‌توجه باشیم زیر سایه سوء مدیریت واکسیناسیون همگانی باید منتظر بحرانی بسیار جدی‌تر و نگران‌کننده‌تر از پیک چهارم که هنوز به پایان آن نرسیده‌ایم باشیم.

این گروه تاکید می‌کنند افزایش آمارهای نرخ ابتلا در برخی شهرستان‌ها به‌خصوص در پایتخت به عنوان یکی از کانون‌های فعال ایجاد بحرانی تازه نشان می‌دهد ویروس کرونا هنوز آرام نگرفته و هرگونه بی‌توجهی و کوتاهی می‌تواند منجر به بحرانی مخرب و نگران کننده باشد که این روند در پایتخت کاملاً زیرپوستی آغاز شده و احتمالاً در هفته‌ آینده شاهد تغییر معنادار آمارهای نرخ ابتلا، بستری و البته موارد فوتی خواهیم بود.

در این زمینه کارشناسان بهداشت معتقدند پایتخت به دلیل تقاضای بالای سفرهای درونشهری یکی از کانون‌های بحران‌زا برای سراسر کشور است که بررسی دقیق نشان داده سیستم حمل و نقل عمومی، فعالیت ادارات دولتی و البته سفرهای بین شهری که به این منطقه انجام می‌شود از عوامل اصلی افزایش سرعت چرخه انتقال در شرایط فعلی است چون بسیاری از افراد برای انجام امور اداری ناگزیر باید به تهران سفر کنند و سیستم حمل و نقل عمومی فرصتی برای دست به دست شدن ویروس منحوس است.

این گروه درباره چگونگی سفر ویروس منحوس آنهم از نوع جهش یافته هندی یا آفریقای جنوبی در سراسر ایران معتقدند همانطور که وزیر بهداشت چندی پیش درباره جابجایی ویروس هندی از زابل به استان گلستان مواردی را مطرح کرده بود این اتفاق در سایر نقاط نیز رخ خواهد داد چون مسافرانی که از کانون‌های بحرانی فعلی مثل استان سیستان و بلوچستان، استان فارس، هرمزگان و بوشهر به سایر نقاط کشور سفر می‌کنند می‌توانند به سادگی ویروس کرونا را به عنوان سوغات ناخواسته به سایر نقاط منتقل کنند.

کارشناسان بهداشت و درمان همچنین تاکید می‌کنند با درنظر گرفتن تغییر علایم بیماری با ویروس جهش یافته و شباهت بسیار زیادی که به علائم سرماخوردگی ساده پیدا کرده احتمال انتقال ویروس بسیار بیشتر شده است چون نه تنها شناسایی ویروس جهش یافته برای تمامی مراکز تشخیص و غربالگری مهیا نیست بلکه اصولا خود هموطنان نیز ممکن است کرونا را با سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته و هیچ توجهی به اهمیت رعایت اصول قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی نداشته باشند که این خود دردسری بسیار بزرگ خواهد شد.

توصیه اکید این گروه به مدیران ارشد ادارات، سازمان‌های دولتی و البته بخش خصوصی این است که با درنظر گرفتن گرمای هوای تابستان و استفاده از سیستم تهویه مطبوع در محیط بسته درصورت امکان قبل از آغاز بحرانی تازه نسبت به اجرای کاهش تعداد پرسنل خود در محیط کار و استفاده از امکانات دورکاری آنها اقدام کرده و به نوعی زمینه حداقل تجمع در دفاتر و ادارات را مهیا کنند.

این درحالی است که خود هموطنان نیز باید نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت کافی داشته تا با اینکار چرخه انتقال شکسته شده و مانع از شکل‌گیری پیک پنجم کرونا در دل پیک چهارم باشند، چون درصورت شکل‌گیری پیک‌ تازه همانطور که قبلاً نیز وزیر بهداشت پیش‌بینی کرده بود تضمینی برای تاب‌آوری کادر درمانی نخواهد بود و احتمالاً ارقام موارد فوتی بسیار نگران کننده خواهد شد.

شهرستان‌های قرمز کرونایی کدامند؟

بررسی‌های انجام شده از مزیان تعداد مبتلایان جدید براساس استانداردهای تعیین شده نشان می‌دهد در هفته آینده نسبت به هفته قبل 10 شهرستان جدید به گروه‌قبلی که در شرایط قرمز کرونایی قرار داشتند افزوده شده است.

به این ترتیب اکنون آنطور که معیارهای تعیین شده وزارت بهداشت تعیین کرده است شهرستان‌های مهران (استان ایلام)، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، دماوند و فیروزکوه (استان تهران)، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان (سیستان و بلوچستان)، گراش، لارستان و لامرد (فارس)، بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) و شهرستان یزد (استان یزد) در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند. از این رو براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا تردد از و به این مناطق با خودروهای پلاک شخصی و بدون مجوز ممنوع است و هموطنان درصورت بی‌توجهی به این قانون اعمال قانون خواهند شد.

این درحالی است که همین معیارها نشان می‌دهد در سراسر کشور از هفته آینده 174 شهرستان در وضعیت نارنجی و 242 مورد هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند که درصورت بی‌توجهی هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی و کاهش سفرهای غیرضروری احتمالا این شهرستان‌ها هم یکباره به جمع شهرستان‌های قرمز کرونایی می‌پیوندند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد