اونس طلا2376.99
مظنه16,266,000
18 گرم3,755,000
ارزش سکه36,647,298
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

آیا زمان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فرا رسیده است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اخبار و اظهار نظر‌های رسمی منتشر شده، تاثیر بسیار زیادی بر روند بازار سرمایه، سودآوری شرکت‌ها و نرخ تورم دارد.

به گزارش سایت طلا،آرمین عبدی کارشناس بازار سرمایه، در خصوص عوامل موثر بر بازار سرمایه اظهار کرد: از دیدگاه کلان اقتصادی، عوامل مختلفی بر بازار سرمایه موثر است. با توجه به اینکه، محصولات بیش از ۷۰ درصد شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرش می‌شوند، صادرات محور هستند و سود آوری و فروش این شرکت‌ها به نرخ جهانی و نرخ دلار وابسته است، این عوامل می‌تواند یکی از بخش‌های موثر بر رشد یا افت بازار سرمایه باشد.

او بیان کرد: نرخ دلار و نرخ‌های جهانی از جمله عوامل مهم اثرگذار بر بازار سرمایه است که در حال حاضر نرخ جهانی در جایگاه خوبی به سر می‌برد و تا به حال نرخ جهانی سهام مس، نفت، فولاد رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. از جمله، سهام مس که به حوالی ۱۰ هزار دلار و نفت که به ۷۴ هزار دلار رسیده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: نرخ دلار وابستگی زیادی به انتخابات ریاست جمهوری نداشته است و بیشتر وابسته به برجام و دسترسی بانک مرکزی به دلار و همچنین دسترسی کشور به دلار از بابت صادرات و مشتقات است.

عبدی در خصوص ابهامات برجام و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت تحریم، میزان صادرات در کشور تغییری نکرده است و مشکل فروش و دریافت پول را در کشور داریم. اگر برجام مجددا امضاء نشود، نرخ دلار در همین محدوده خواهد ماند. البته افزایش نرخ دلار در کنار سایر نرخ‌های جهانی موجب رشد فروش و سودآوری شرکت‌ها می‌شود که در نتیجه، سبب رشد سهام شرکت‌ها می‌شود.

او بیان کرد: در صورتی که برجام امضاء شود با توجه به مولفه‌های اقتصادی، کسری بودجه، تراز تجاری صادرات و واردات کشور دیگر نرخ دلار جایی برای افت نخواهد داشت؛ و نهایتا تا قیمت ۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و پایین‌تر از این نرخ دوام نخواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر تورم بر بازار سرمایه اظهار کرد: نرخ تورم از دیگر عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه است. در حال حاضر ۷۰ درصد شرکت‌ها صادرات محور هستند و باقی شرکت‌ها با افزایش نرخ تورم، نرخ محصولاتشان افزایش می‌یابد از جمله، شرکت‌های فروش مواد غذایی، سیمانی، دارویی، قند و شکر که با افزایش نرخ تورم، سودآوری شرکت‌ها افزایش می‌یابد و به نظر من با توجه به کسری بودجه کشور، در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم پایین تر از ۳۰ – ۳۵ درصد نخواهد بود.

عبدی در پاسخ به این پرسش که، با توجه به پایان انتخابات ریاست جمهوری آیا زمان سرمایه گذاری در بازار سرمایه فرا رسیده است؟، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران منتظر بودند که یکی از ابهامات بازار سرمایه که شامل انتخابات ریاست جمهوری بود، رفع شود. این در حالی است که اخبار ریاست جمهوری تا حدودی بر بازار سرمایه اثرگذار است، و این انتخابات تاثیر زیادی بر نرخ تورم و فروش شرکت‌ها دارد و سبب افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

او بیان کرد: دیروز رئیس جمهور منتخب به این موضوع اشاره کردند که، قصد دارد راه را برای تولید شرکت‌ها هموار کند که از جمله، ابزار‌هایی که دولت‌ها برای تسهیل در تولید دارند، نرخ مالیات شرکت‌ها است چرا که نرخ مالیات شرکت‌ها سبب افزایش سود آوری می‌شود. رئیس جمهور منتخب دیروز تاکید کرد، نرخ مالیات فعالیت‌های تولیدی را کاهش و نرخ مالیات فعالیت‌های سوداگرانه را افزایش خواهد داد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به افت سنگین بازار سرمایه در مرداد ماه ۹۹ و افت ۶۰ درصدی سهام شرکت‌های بزرگ، در حال حاضر زمان سرمایه گذاری در بازار سرمایه فرارسیده است.

عبدی در پاسخ به این پرسش که، مردم چگونه زمان مناسب ورود به بازار سرمایه برای سرمایه گذاری را می‌توانند، متوجه شوند؟، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت سهامی که حبابی رشد کرده بود به ارزش ذاتی رسیده است و افراد باید سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که پتانسیل رشد و سودآوری دارند و می‌توانند در افق زمانی بلند مدت سودآوری مناسبی داشته باشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد