اونس طلا2389.38
مظنه16,297,000
18 گرم3,762,100
ارزش سکه36,717,141
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,300,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم در بیش از دو سال گذشته/پیش بینی قیمت نفت در تابستان امسال

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز اعلام کرد با توجه به افزایش واکسیناسیون کرونا و بالا رفتن تقاضا، پیش‌بینی آن از قیمت بالای نفت تغییری نکرده و همان ۸۰ دلار در هر بشکه است.

قیمت نفت در معاملات امروز به بالاترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسید.

به نوشته رویترز، از عوامل این افزایش بهبود اقتصادی و چشم انداز رشد تقاضا برای نفت با تسریع واکسیناسیون در کشورهای توسعه یافته عنوان شده است.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 63 سنت افزایش 73.32 دلار فروخته شد. این نوع نفت بالاترین قیمت خود از می 2019 را ثبت کرد.

نفت خام آمریکا نیز 75 سنت افزایش 71.66 دلار معامله شد. WTI نیز بالاترین رقم از اکتبر 2018 را ثبت کرد.

استفان برناک، کارگزار نفتی گفت: «این دو شاخص نفتی در بحبوحه خوش بینی در مورد احتمال تقویت تقاضا و کاهش عرضه اوپک پلاس تقریبا در بالاترین قیمت دو سال و نیم اخیر در حال معامله هستند.»

ترافیک خودروهای سواری در آمریکای شمالی و بیشتر اروپا در حال بازگشت به سطح پیش از همه‌گیری است و با رفع محدودیت‌ها و قرنطینه، هواپیماهای بیشتری به پرواز درآمده اند.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در روز جمعه اعلام کرد پیش بینی می کند که تقاضای جهانی، سریع تر از پیش بینی قبلی، در پایان سال 2022 به سطح پیش از همه گیری بازگردد.

این نهاد بین المللی اوپک پلاس را به افزایش تولید برای تامین تقاضا ترغیب کرد.

بلومبرگ نیز در این رابطه نوشت، قیمت نفت در اثر واکسیناسیون که انتظار برای افزایش تقاضا در اروپا و آمریکا را تقویت کرده و کمرنگ شدن احتمال بازگشت سریع نفت ایران به بازار به بالاترین رقم در 32 ماه گذشته یعنی بیش از 2 سال رسیده است.

پیش بینی قیمت نفت در تابستان امسال

به گزارش سایت طلا،بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز بر پیش‌بینی خود برای نفت بشکه‌ای 80 دلار در تابستان سال جاری میلادی پافشاری می‌کند و بهبود سریع تقاضا را دلیل این پیش‌بینی اعلام کرده است.

این بانک سرمایه‌گذاری طی یادداشتی اعلام کرد:«گسترش واکسیناسیون کرونا باعث افزایش حمل و نقل و جابجایی‌ها در آمریکا و اروپا شده و انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت 1.5 میلیون بشکه در روز در آخرین ماه سال جاری میلادی افزایش یابد و به 96.5 میلیون بشکه در روز برسد».

گلدمن در ماه مارس سال جاری اعلام کرده بود انتظار دارد قیمت نفت خام برنت در تابستان جاری به 80 دلار در هر بشکه برسد.

تحلیلگران این بانک یک ماه بعد با اشاره به احتمال بسته شدن قرارداد بین ایران و آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران و برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت این کشور نوشتند:«با توجه به افزایش واکسیناسیون کرونا و بالا رفتن تقاضا، پیش‌بینی ما از قیمت بالای نفت تغییری نمی‌کند».

برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران مطمئناً خبر خوبی برای قیمت نفت نیست ولی تحلیلگران در مورد تاثیر آن بر قیمت نفت هم‌عقیده نیستند. گلدمن عقیده دارد بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی تاثیر قابل توجهی بر پویایی تقاضای نفت و قیمت آن نخواهد گذاشت.

آمریکا در ابتدای همین هفته برخی تحریم‌ها علیه مقامات ایران را برداشت و باعث کاهش قیمت نفت شد ولی این شرایط چندان طول نکشید. قیمت نفت برنت در زمان نوشته شدن این گزارش 72 دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام آمریکا 70.72 دلار در هر بشکه بوده است.

در این بین، اوپک اعلام کرده انتظار دارد تقاضای نفت شش میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش یابد. آژانس بین‌المللی انرژی هم انتظار دارد 5.4 میلیون بشکه در روز در سال جاری و 3.1 میلیون بشکه در روز در سال آینده میلادی به تقاضای جهانی نفت اضافه شود. این آژانس اعلام کرد تقاضای نفت تا انتهای 2022 به 100.6 میلیون بشکه در روز می‌رسد که فراتر از سطح تقاضا قبل از بحران کروناست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد