اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

واکنش زنگنه به سخنان نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره کرسنت و قیمت بنزین

وزیر نفت گفت: در مصوبه افزایش قیمت بنزین نوشته شده که این مصوبه در اجرای تصمیم سران سه قوه است.

به گزارش سایت طلا، بیژن زنگنه امروز در مراسم گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین عامل موفقیت در توسعه صنعتی کارآفرینی است و به‌طور معمول قشر جوان این خصلت را دارند؛ جوان بودن به سن نیست مهم روحیه تحول‌گرایی است، گفت: مقام معظم رهبری بارها بر استفاده از نیروهای جوان تاکید کردند، اما هم اینکه می‌خواهیم از نیروهای جوان استفاده کنیم عده‌ای حمله می‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه آموزش مهندسان نفت در کشور مشکلی وجود ندارد و مهندسان خوبی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: برای توسعه فناوری باید از ایده جدید استفاده کرد، کاش ایده تشکیل پارک فناوری سه سال زودتر به فکرمان رسیده بود. آمادگی دارم پس از پایان دوران وزارت وقت خود را به‌عنوان منتور (مشاور) اختصاص دهم و در کنار استارت‌آپ‌ها باشم.

به گفته وزیر نفت به‌تازگی دستگاه‌های نظارتی نامه زدند که به‌دلیل تاسیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت به این دلیل که دانشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد شما را به دادگاه می‌بریم.

زنگنه با تاکید بر اینکه ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور پرداخت می‌شود و بهینه سازی مصرف انرژی ضرورت دارد، گفت: سرمایه صندوق پژوهش و فناوری نفت از ۱۰۰ میلیارد تومان قرار است به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه افزایش تولید نفت افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است و ما زمان زیادی برای استفاده از این فرصت نداریم، گفت: وزارت در نفت مثل رانندگی با تریلر در جاده هراز است که به‌دلیل خطرهایش باید کل روزها حواست جمع باشد زیرا هر بی‌دقتی منجر به سقوط می‌شود. رانندگی در جاده‌های داخلی سخت‌تر از جاده‌های خارجی است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وعده پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی از سوی برخی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: این اعداد به من ارتباطی ندارد، مهم آن است که بدانند هر آنچه می‌گویند باید در قبالش پاسخگو باشند.

وزیر نفت در ادامه به گشایش پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و امضای چند موافقت‌نامه با وزارت علوم و دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه فعالیت دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت وجود دارد که امیدوارم در آینده به‌خوبی از این ظرفیت استفاده شود.

زنگنه با بیان اینکه رشد فناوری از الزام‌های صیانتی صنعت نفت است، به برخی تسهیلات و معافیت‌هایی که طبق قانون مشمول واحدهای مستقر در پارک می‌شود اشاره کرد و گفت: فعالان حوزه فناوری به فکر محدودیت‌های مالی نباشند، بلکه همه تلاش خود را برای ارائه کارهای خلاقانه و تبدیل فناوری به کسب‌وکار به‌کار گیرند.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در سال‌هایی که در نفت حضور داشتم برای توسعه فناوری مجموعه‌ای از کارها را انجام دادم، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله نگرش مدیریتی است که چطور فناوری و توسعه آن را می‌بینید. ما در نخستین گام برای توسعه فناوری در صنعت نفت با دانشگاه معتبر همانند صنعتی شریف، شیراز و ... مذاکره کردیم تا رشته بالادستی صنعت نفت را که اصل موضوع در آن افزایش تولید مبتنی بر افزایش بازیافت است توسعه دهند، اکنون دربخش آموزش مشکلی وجود ندارد و نیروهای خوبی تربیت شده‌اند.

زنگنه گام بعدی در توسعه فناوری در صنعت نفت را توجه به ظرفیت‌های عملیاتی برشمرد و گفت: فعال شدن مهندسان مشاور، سازندگان، تأسیس شرکت پیمانکاری عمومی (GC)، شرکت‌های اکتشاف و تولید نتیجه توجه به ظرفیت‌های عملیاتی است که جزو دارایی فناوری کشور هستند.

وی با بیان اینکه گام پایانی توسعه فناوری استفاده از ایده‌های نو در دنیاست، تصریح کرد: کاش ایده تأسیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت سه سال زودتر به ذهنمان رسیده بود، دیر شده است، اما تلاشمان را کردیم.

وزیر نفت تصریح کرد: برنامه‌ام این است که بخش عمده‌ای از زندگی آینده خود را به‌عنوان یک خبره یا منتور (خبره) برای توسعه واحدهای استارت‌آپ و فناور اختصاص دهم، زیرا برای کشور و صنعت نفت بسیار مهم است، البته فهم از این مراکز بسیار ضعیف است.

زنگنه گفت: اخیراً یک دستگاه نظارتی به من نامه نوشته است اگر پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت را راه بیندازید شما را به دادگاه می‌بریم. زود آن را متوقف کنید. چون شما هم دانشگاه نفت و هم پژوهشگاه نفت دارید. من چکارش کنم!؟ چه طوری بگویم هر چه شما می‌فرمایید خلاف همه دستورها و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، اگرچه زورتان زیاد است، البته ما به کارمان ادامه می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در طرف تقاضا ایجاد شده نه در طرف عرضه تصریح کرد: ما برای فعال کردن این شرکت‌ها (استارتاپ) طرح ۵۰۰ میلیون دلاری احیای چاه‌های کم بازده یا بی‌بازده را تعریف کردیم که هزاران شغل ایجاد می‌کند.

۷۰ میلیارد دلار یارانه بخش انرژی

وزیر نفت یکی از ضعف‌های بزرگ کشور را خدمات درون چاهی همانند حفاری افقی برشمرد و با بیان هم‌اکنون دو کشور درجه یک در جهان در این زمینه فعال هستند، اظهار کرد: تنها راهی که به ذهنم برای تقویت این موضوع رسید تقویت واحدهای کوچک استارت‌آپ هستند که بزرگ می‌شوند، این موضوع زمان زیادی نمی‌خواهد و ظرف ۸ تا ۱۰ سال می‌توانیم در سطح منطقه و آسیا به جایگاه نخست دست یابیم.

زنگنه به موضوع بهینه‌سازی هم اشاره کرد و با بیان اینکه طبق محاسباتی که به‌تازگی با همکارانم انجام دادیم مشخص شد ما سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه بخش انرژی به قیمت امروز می‌دهیم، در تشریح جزئیات آن اظهار کرد: مصرف داخلی فرآورده‌های مایع روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و سالانه ۵۴۰ میلیون بشکه می‌شود اگر قیمت هر بشکه را ۶۵ دلار برای هر بشکه محاسبه کنیم حدود ۳۵ میلیارد دلار می شود.

وی ادامه داد: تولید سالانه گاز خام ۳۰۰ میلیارد مترمکعب است که پس از تصفیه و شیرین‌سازی ۲۴۰ میلیارد مترمکعب می‌شود اگر قیمت هر مترمکعب آن را ۱۶ تا ۱۷ سنت در نظر گیریم بیش از ۳۷ میلیارد دلار می‌شود.

وزیر نفت بر ضرورت حضور استارت‌آپ در موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: با انجام این کار ده‌ها هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود که همه در این موضوع اعم از دولت، سازندگان، مصرف کنندگان در آن برنده هستند، همانند موضوع گازرسانی که همه از آن منتفع شدند.

زنگنه با اشاره به اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با ۱۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است و دوستان در حال تلاش هستند تا سرمایه این صندوق را به ۵۰۰ میلیارد تومان برسانند، یادآوری کرد: در مصوبه امسال مجلس شورای اسلامی آمده است ۸۰۰ میلیارد تومان منابع برای حمایت از استارت‌آپ‌ها اختصاص یابد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در پنجم آذرماه ۹۹ گفت: اگر صندوق توسعه هنوز جانی دارد به‌خاطر مقام معظم رهبری است و گرنه هیچ چیزی از آن نمانده بود.
وزیر نفت با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی سال ۱۳۷۷ کشور آمده است افزایش تولید نفت نه فقط برای ایجاد درآمد بلکه برای افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی در منطقه است، گفت: زمانی که ما روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کنیم و همسایه ما ۱۰ میلیون صادر کند تعادل بهم می‌خورد. ما فرصت زیادی برای اینکار (افزایش تولید نفت) نداریم و باید به سرعت آن را انجام دهیم، البته ما ریل‌گذاری آن را انجام دادیم، گزارش‌های آن را تهیه کردیم، هر شخصی بخواهد می‌تواند از آن استفاده کند.
زنگنه با اشاره اینکه ما یک ماه تا یک ماه و نیم آینده هستیم و سپس کار را دوستان دیگر ادامه خواهند داد، گفت: تغییرات یک ضرورت است و من دیگر علاقه‌ای ندارم در این سن و سال چنین کارهای سنگینی انجام دهم. وزارت در نفت مانند رانندگی تریلی در جاده هراز است یعنی باید همه روزها حواست جمع باشد، هوشیار باشید زیرا یک خطای کوچک منجر به سقوط به دره می‌شود، رانندگی کردن در جاده‌های داخل خطرش بیشتر از جاده‌های خارج است.
زنگنه در پایان از از همه دست‌اندرکاران برای راه اندازی پارک فناوری و نوآوری قدردانی و اعلام کرد: ما بهترین امکانات‌مان را برای این پارک تخصیص دادیم.

پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت ۵ موافقت‌نامه همکاری امضا کرد

پنج موافقت‌نامه همکاری میان پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با وزارت علوم، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه‌های صنعتی شیراز، علم و صنعت و صنعتی امیرکبیر امضا شد.

موافقت‌نامه نخست، موافقت‌نامه گرنت فناورانه بود که میان پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد. در ادامه، موافقت‌نامه ایجاد پردیس مشترک میان پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و در ادامه، سه موافقت‌نامه با موضوع ایجاد مرکز نوآوری و رشد مشترک، میان پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا شد.

پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت که با حمایت وزارت نفت و با هدف توسعه فناوری‌ها و گسترش همکاری‌های سازنده میان نقش‌آفرینان زیست‌بوم نوآوری و فناوری مرتبط با این صنعت ایجاد شده است، صبح امروز با حضور وزیر نفت، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و جمعی از مدیران ارشد نفت و فعالان حوزه پژوهش و فناوری کشور افتتاح شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد