اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

همه چیز درباره برگ سبز خودرو؛ آیا دیگر نیازی به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی نیست؟

چند وقت است که اختلافات و بحث پیرامون برگ سبز خودرو بالا گرفته و سبب سردرگمی افراد شده است. در این مقاله ابتدا به معرفی برگ سبز خودرو می‌پردازیم و سپس جوانب مختلف موضوع را بررسی می‌کنیم.

به گزارش سایت طلا ، چند وقت است که اختلافات و بحث پیرامون برگ سبز خودرو بالا گرفته و سبب سردرگمی افراد شده است. در این مقاله ابتدا به معرفی برگ سبز خودرو می‌پردازیم و سپس جوانب مختلف موضوع را بررسی می‌کنیم.

برگ سبز در واقع یک سند تک برگی است که پس از تعویض پلاک و دریافت تأییدیه‌های مربوط به وسیله نقلیه و هویت مالک توسط راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود. این سند به رنگ سبز روشن است و به همین دلیل نیز در میان مردم با عنوان برگ سبز معروف شده است.

در بخشی از برگ سبز که مربوط به ویژگی‌های خودرو است اطلاعاتی همچون نوع خودرو، ظرفیت، رنگ، تعداد سیلندر، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره شاسی، شماره موتور و شناسه وسیله نقلیه درج می‌شود. در بخش دیگر نیز مشخصات شناسنامه‌ای مالک خودرو از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر، محل صدور شناسنامه، شماره شناسنامه و تاریخ تولد می‌آید.

خریداران پس از دریافت این سند تک برگی، کارت شناسایی دیگری را نیز با عنوان کارت شناسایی خودرو دریافت می‌کنند که اطلاعات فنی خودرو خریداری شده در آن درج شده است.

در بخش بالایی برگ سبز خودرو و زیر عنوان «شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه» با خطی ریز تر عبارت سند مالکیت خودرو نوشته شده است. معمولاً افراد پس از انجام امور مربوط به راهنمایی و رانندگی به دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه می‌کنند و کارهای مربوط به انتقال سند را انجام می‌دهند.

آیا برگ سبز سند رسمی خودرو تلقی می‌شود؟

اما سال‌ها است که بین دفاتر اسناد رسمی کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی بر این باور است که قانون این سازمان را به عنوان تنها مرجع صدور پلاک برای خودرو، گواهینامه برای رانندگان و تائید مالکیت خودرو می‌داند و به همین دلیل سند صادر شده از طرف آن‌ها به عنوان یک سند رسمی به حساب می‌آید و لزومی ندارد که خریداران برای ثبت مالکیت خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

موضوعی که مخالفت شدید سازمان اسناد و املاک کشور را در بر داشته است. این سازمان اعلام کرده است که بین سند صادره از دفاتر اسناد رسمی و برگ سبز خودرو تفاوت جدی وجود دارد و برگ سبز خودرو در واقع نوعی سند عادی (شبیه قولنامه) تلقی می‌شود.

حتی قوه قضائیه نیز در واکنش به این موضوع تصریح کرد که از آنجایی که در قانون، ناجا مرجع صالح برای صدور مالکیت خودرو به حساب نمی‌آید. بنابراین؛ سند صادره عادی تلقی می‌شود و در صورتی که در موردی کار به اختلاف و دادگاه کشیده شد، اولیت با فردی است که سند رسمی خودرو را در اختیار دارد.

هرچند راهنمایی و رانندگی مجدداً اعلام کرد مراجعه به دفترخانه برای نقل و انتقال خودرو امری اختیاری است و ضرورتی ندارد. تأکید پلیس بر کفایت این سند سبب شد که بسیاری از افراد از رفتن به دفاتر ثبت اسناد اجتناب کرده و این کار را صرفاً پرداخت مبلغی اضافی قلمداد کنند. اتفاقی که در نهایت به تشکیل هزاران پرونده الزام به سند رسمی خودرو در قوه قضائیه منجر شد.

رأی دیوان عدالت اداری پیرامون ثبت نقل و انتقال خودرو چه مفهومی دارد؟

این اختلاف‌ها کماکان ادامه داشت تا هنگامی که رأی صادره دیوان عدالت اداری پیرامون ثبت نقل و انتقال خودرو خبرساز شد و بسیاری از افراد از رأی صادره به عنوان کفایت برگ سبز برای مالکیت خودرو تفسیر کردند. اما معاون نظارت دیوان عدالت اداری در برنامه‌ای رادیویی حاضر شد و به اختلاف‌نظرها در این رابطه پایان داد.

مولابیگی در این خصوص گفت: «رأی اخیر دیوان هیچ دلالتی بر این موضوع که برگ سبز برای اثبات مالکیت خودرو کافی است، ندارد؛ چون خواسته رأی ابطال یک بخشنامه بوده است که وکالت‌هایی که در فروش خودرو داده می‌شود را محدود کرده بود. یعنی به دفاتر اسناد رسمی پیشتر ابلاغ شده بود که شما وکالت در توکیل به دیگران ندهید و دیوان عدالت اداری تنها این بخشنامه را ابطال کرده است.»

به بیانی ساده‌تر، تا قبل از این اگر اقدام به تنظیم سند رسمی نکرده بودید، نمی‌توانستید خودرو خود را به صورت وکالتی به شخص دیگری واگذار کنید و رأی جدید دیوان تنها این محدودیت را برداشته است و هیچ ارتباطی با برگ سبز خودرو ندارد. بنابراین؛ اگر قصد خرید خودرو دارید، بهتر است حتماً نسبت به ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی اقدام کنید و تنها به داشتن برگ سبز صادره از راهنمایی و رانندگی اکتفا نکنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد