اونس طلا2209.18
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره ایران گفت‌وگو کردند

وزرای خارجه روسیه و آمریکا طی یک تماس تلفنی درباره ایران گفت‌وگو کرده و توافق کردند که ۳۱ اردیبهشت ماه در پایتخت ایسلند دیدار داشته باشند.

به گزارش سایت طلا، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» و «آنتونی بلینکن» وزرای خارجه روسیه و آمریکا طی یک تماس تلفنی در خصوص ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند و توافق کردند که روز ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت ماه) در حاشیه نشست شورای قطب شمال در «ریکیاویک» پایتخت ایسلند در دیدار با یکدیگر به بحث‌های خود در خصوص طیفی از موضوعات ادامه دهند.

به نوشته پایگاه خبری «الشرق الاوسط»، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گزارش کرده است، لاوروف و بلینکن طی یک تماس تلفنی در خصوص طیفی از موضوعات بین‌المللی و دوجانبه گفت‌وگو کرده و موافقت کردند تا در حاشیه نشست شورای قطب شمال با یکدیگر دیدار کنند.

طبق این گزارش، از جمله موضوعاتی که در گفت‌وگوی لاوروف و بلینکن مطرح شده است می‌توان به مسئله کره شمالی، ایران و «ثبات راهبردی» و همچنین همکاری در چارچوب شورای قطب شمال گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود به طور مفصل درباره جزئیات گفت‌وگوی وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره موضوع ایران اشاره‌ای نکرده است.

از طرف دیگر، وزارت خارجه آمریکا نیز با تأیید نشست هفته آینده بلینکن و لاوروف گفت که وزرای خارجه دو کشور در گفت‌وگوی تلفنی، «پتانسیل همکاری در دوران ریاست روسیه در شورای قطب شمال (که از ۳۰ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود)» را مطرح کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تنش‌های اخیر میان روسیه و آمریکا اعلام کرد: «وزیر خارجه بلینکن بر عزم رئیس‌جمهور بایدن برای محافظت از شهروندان آمریکا و اقدام قاطعانه وی در دفاع از منافع ایالات متحده در برابر اقدامات روسیه که به ما و همپیمانانمان آسیب می‌زند، تأکید کرده است».

دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین روز جمعه هفته گذشته آغاز شد اما پیشرفت‌های اندکی در زمینه چگونگی رفع اختلافات برای لغو تحریم‌های ایالات آمریکا در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که طبق برجام برداشته شده بود، تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران علیه جمهوری اسلامی تحمیل کرد به امید آن که ایران را وادار به موافقت با توافق مورد قبول آمریکا کند که این اقدام نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه ایران را وادار کرد تا پس از بدعهدی کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اقداماتی را در جهت کاهش تعهدات برجامی خود بردارد.

دولت فعلی آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی است در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم‌ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم‌هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی رفع کند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اخیراً در خصوص روند مذاکرات برجامی در وین گفت که «چالش‌های بزرگی» در این مذاکرات وجود دارند که بایستی رفع شوند. او گفت: «همان‌طور که شنیده‌اید ارزیابی ما کماکان این است که چالش‌های مهمی هستند که باقی مانده‌اند و شکاف عمیقی بین جایی که ایرانی‌ها هستند و جایی که ما فکر می‌کنیم باید باشند تا به برجام پایبند شوند، وجود دارد.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد