اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

موفقیت بزرگ ناسا در استخراج اکسیژن از جو مریخ

مریخ نورد Perseverance یک موفقیت بزرگ دیگر هم در سیاره سرخ کسب کرد؛ این مریخ نورد با دستگاهی به نام MOXIE توانست برای اولین بار از جو مریخ، اکسیژن استخراج کند؛ همان ماده ای که برای بقای انسان ضروری است.

موفقیت بزرگ ناسا در استخراج اکسیژن از جو مریخ


اکتشافات ناسا در سطح مریخ طی هفت های اخیر توجه بسیاری از مردم دنیا را به خود جلب کرده است. در جدید ترین اقدامات ناسا مریخ نورد Perseverance یک موفقیت بزرگ دیگر هم در سیاره سرخ کسب کرد؛ این مریخ نورد با دستگاهی به نام MOXIE توانست برای اولین بار از جو مریخ، اکسیژن استخراج کند؛ همان ماده ای که برای بقای انسان ضروری است.

عکس منتشر شده از این دستگاه را میتوانید در پایین ببینید.

کاوشگر

* MOXIE: Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment

96 درصد جو مریخ از دی اکسید کربن تشکیل شده است. بنابراین اگر بتوانیم اتم های اکسیژن را از مولکول های دی اکسید کربن جدا کنیم میتوانیم به اکسیژن برسیم و دستگاه MOXIE دقیقا همین کار را انجام میدهد. این پروسه نیاز به گرمای زیادی دارد در نتیجه MOXIE مولکول های دی اکسید کربن در جو مریخ را تا 800 درجه سانتی گراد حرارت میدهد. با اینکار اتم اکسیژن از موکول دی اکسید کربن جدا میشود و مونواکسید کربن محصول جانبی این فرایند خواهد بود که به عنوان گاز در جو مریخ ازاد میشود.

دستگاه

پوشش زرد رنگ خارجی این دستگاه هم طلا هست تا گرمای تولید شده در این پروسه را در محفظه این دستگاه حبس کند و گرمای تولیدی به بقیه قطعات مریخ نورد Perseverance اسیب وارد نکند.

در اولین ازمایش خود، MOXIE توانسته است 5 گرم اکسیژن استخراج کند که برای 10 دقیقه تنفس یک فضانورد کافی هست. این دستگاه اما توانایی استخراج 10 گرم اکسیژن در هر ساعت را دارد. اولین ازمایش صرفا برای اطمینان از سالم بودن و عملکرد درست این دستگاه انجام شده است و در ازمایش های بعدی ناسا قرار هست این دستگاه را در شرایط مختلفی مورد ازمایش قرار دهد.

این کار موفقیتی بسیار بزرگ برای ناسا میباشد به این دلیل اکسیژن یکی از حیاتی ترین عناصر برای بقای انسان در سیاره‌ای دیگر است. به گفته ناسا برای پرتاب 4 فضانورد از سطح مریخ روی یک موشک، نیاز به 7 تن سوخت موشک و 25 تن اکسیژن است. انتقال چنین حجم عظیمی از اکسیژن کاری بسیار سخت، هزینه بر و چالش برانگیز است. اما اگر بتوان اکسیژن را روی مریخ تولید کرد، این فضانوردان میتوانند تنها با 1 تن اکسیژن برای یک سال روی سطح مریخ زندگی کنند. در نتیجه چنین ازمایشی میتواند منشا ساخت نمونه ای بسیار بزرگتر MOXIE باشد تا اکسیژن موردنیاز فضانوردان رو تامین کند.

مریخ

اکسیژن کاربردهای دیگری هم دارد برای مثال با ترکیب هیدروژن با اکسیژن میتوان به اب رسید و از این طریق اب موردنیاز فضانوردان را هم تامین کرد. علاوه بر این از اکسیژن میتوان برای تامین بخشی از سوخت موشک هم استفاده کرد تا نیاز نباشد فضانوردان برای برگشت از مریخ، کل سوخت موردنیاز خود از زمین با خود ببرند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد