اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نقشه نجات قرارداد هسته ای ایران در مذاکرات وین، به توافق رسید

امیدها برای لغو تحریم های ترامپ و مطابقت ایران و آمریکا طی دو ماه افزایش می یابد.

به گزارش سایت طلا،امیدها برای لغو تحریم های ترامپ و مطابقت ایران و آمریکا طی دو ماه افزایش می یابد

یک نقشه راه گسترده طراحی شده برای نجات توافق هسته ای ایران که توسط دونالد ترامپ تضعیف شده بود، در مذاکرات وین، با هدف بازگرداندن ایران و آمریکا در کمتر از دو ماه، توافق شده است.

دو گروه کاری برای بررسی تحریم های اقتصادی علیه ایران که آمریکا برای انطباق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد باید آنها را لغو کند، ایجاد شده است و اقداماتی که ایران برای مطابقت با برنامه هسته ای خود باید انجام دهد، در قرارداد 2015 تنظیم شده است.

از زمان خروج آمریکا از این قرارداد در سال 2018، ایران یک سری گام ها بر خلاف آن برداشته است، از جمله استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته، سطح بالا اورانیوم غنی شده و جلوگیری از دسترسی بازرسان سلاح سازمان ملل به سایت های هسته ای خود.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین، نتیجه را "موفقیت آمیز" خواند. وی گفت: دو گروه وظیفه دارند اقدامات واشنگتن و تهران را شناسایی كنند و بلافاصله كار خود را آغاز كردند، اما نمی توان گفت كه این روند تا چه زمانی ادامه دارد. انتظار می رود جلسه دیگری بین دیپلمات ها در روز جمعه برگزار شود که نشان می دهد سرعت مذاکرات بسیار زیاد طراحی شده است و از قبل دارای یک برنامه ی آماده شده برای کارهای پیش زمینه وجود داشته است.

انریکه مورا، مدیر سیاسی سرویس خارجه اتحادیه اروپا، گفت که این نشست سازنده بوده است و افزود "اتحاد و بلند پروازی برای یک روند مشترک دیپلماتیک وجود داشته است".

پیامد هایی که ممکن است در مدت دو ماه حاصل شود، بلند پروازانه به نظر می رسد، اما می تواند ایران را برای برقراری روابط اقتصادی بهتر با غرب در زمان انتخابات ریاست جمهوری ژوئن بازگرداند. انتظار می رود محافظه کاران، که نسبت به ارزش معامله بدبین ترند، برنده شوند.

روابط بهتر با غرب ممکن است میزان مشارکت در میان مردم ایران را که توسط تحریم ها و شیوع مجدد کرونا فرسوده شده است، افزایش دهد. بنابراین می تواند به اصلاح طلبان که از این توافق حمایت کرده اند کمک کند تا زمینه های سیاسی خود را با اقدامات ترامپ کم کنند.

پیش از مذاکرات، ایران گفت که گفتگوها با غرب صرفا در مورد لغو تحریم های اعمال شده در دوران ریاست جمهوری ترامپ توسط آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سعید خطیب زاده، بار دیگر تأکید کرد که پس از برداشته شدن تحریم های اعمال شده توسط آمریکا در خارج از برجام در ماه مه 2018، ایران ظرف چند ساعت به انطباق کامل خواهد رسید.

ایران خواهان رفع تحریم ها در عمل و همچنین بر روی کاغذ است. به عنوان مثال، بتواند معاملات نفتی را بدون ترس از اقدام آمریکا انجام دهد.

ایران اصرار ورزیده است كه مذاكرات با آمریكا غیرمستقیم باقی بماند و مهمترین مبحث مذاكرات غیرمستقیم بین ایران و آمریكا در مورد توافق برای مدت دو سال، مهم ترین سناریو این قرار داد است. این قرارداد با ایران، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه می باشد

هیئت ایرانی توسط معاون وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، فارغ التحصیل دانشگاه کنت و از پیشکسوتان گفتگوهای مهم که در سال 2015 وجود آورد، هدایت می شود.

فرستنده ویژه آمریكا در امور ایران، راب مالی، به وین سفر كرده است اما در این مذاكرات شركت نخواهد كرد، در عوض برای ارائه اطلاعات از طریق سه هیئت اروپایی در دسترس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: "من فکر می کنم این انتظار عادلانه ای است که نماینده ویژه، آقای "مالی" حداقل در قسمت بهتر این هفته در وین باشد. من مطمئن نیستم که وی بلیط برگشت را در دست داشته باشد. فکر می کنم برنامه او تا حدی انعطاف پذیر باشد."

انتظارات مبنی بر اینکه این دور از گفتگوها می تواند مستقیماً بین آمریکا و ایران انجام شود، ناچیز ارزیابی شد، اما آنها را به طور کامل رد نکرد. وی مواضع ایالات متحده را مجددا تکرار کرد که به دنبال راهی گام به گام برای انطباق متقابل با توافق نامه است.

وی گفت: "من فکر می کنم آنچه اساساً منتفی است، خواسته های حداکثری است که آمریکا ابتدا همه کارها را انجام دهد و بعد ایران به نوبه خود عمل می کند. فکر نمی کنم کسی تصور کند که این یک پیشنهاد مناسب باشد."

دولت جو بایدن می خواهد توافق ایران را احیا کند، با این استدلال که فشار حداکثر ترامپ نتیجه ای نداده است. با این حال، گفته شده است که این نیاز به مذاکره دارد. بخشی به این دلیل است که انواع مختلفی از تحریم ها وجود دارد، از جمله برخی از آنها غیر مرتبط با توافق هسته ای است، اما به دلیل جرایم شناخته شده ایرانی مانند تروریسم، خرید موشک یا نقض حقوق بشر وجود دارد.

به عنوان مثال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها به عنوان یک سازمان تروریستی تعیین شده است. بانک مرکزی ایران همچنین به دلیل اینکه به عنوان نقطه توزیع گروههایی مانند حماس و حزب الله، مورد تحریم قرار گرفته است.

حضور نمایندگانی از بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران و سازمان انرژی اتمی ایران در این مذاکرات بر پیچیدگی وظیفه فنی تشخیص تحریم های مرتبط با این معامله، تأکید می کند.

دولت بایدن دوست دارد، تهران موافقت کند که گفتگوهای گسترده تری درباره طولانی تر کردن و تقویت توافق موجود انجام دهد. موضوعی که تهران مخالف آن است. به نظر می رسد آمریکا پذیرفته است که این بحث برای تاریخ بعدی است.

هر دو طرف مخاطبان داخلی دشواری در پارلمان خود دارند و منتظر نشانه ای برای عقب نشینی هستند. پایتخت های غربی نیز تحت فشار هستند تا بیشتر آزادی زندانیان دو تابعیتی که اغلب به اتهام جاسوسی توسط ایران دستگیر شده اند، در اولویت قرار دهند و اقدامات بیشتری را فراهم کنند. اتحادیه اروپا قرار است در یک اقدام همبستگی با زندانیان در تهران، گروه کوچکی از مقامات ایرانی را در رابطه با حقوق بشر تحمیل کند، اما سازمان جهانی کمک به گروگان (Hostage Aid Worldwide) گفت که آمریکا باید آزادی گروگان ها را بخشی جدایی ناپذیر از مذاکرات با ایران تبدیل کند.

شری ایزدی، همسر انوشه آشوری، گروگان ایرانی-انگلیسی گفت: "تا زمانی که تلاش های دیپلماتیک به صورت پراکنده، چند جانبه و ناموضون باقی بماند، امیدی به پایان این دیپلماسی گروگان گیری نیست. ایران باید مجبور شود درک کند که اقدامات این کشور پیامدهای تنبیهی دارد که فراتر از کلمات ساده است. "

ریچارد راتکلیف، شوهر نازنین زاغری-راتکلیف، که در سال 2016 بازداشت شد، گفت: "عدم رسیدگی به مسئله گروگان گیری دولت ایران، به معنای ادامه رشد آن است. زیرا ایران به دنبال قدرت نفوذ است و برای همین، جناح های مختلف در انتخابات رقابت می کنند.

"دیپلمات های غربی باید در هنگام نشست روز سه شنبه بدون شک خواستار به خانه آمدن گروگان ها باشند."

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد