سایت خبری طلا
گزارش آگهی

مقایسه ام‌وی‌ام 315 اچ و چری آریزو ۵ لاکچری دنده دستی

منبع: سایت طلا


خودروهای شهری کوچک مانند هاچ‌بک‌ها و سدان‌ها، از سال‌های دور در بین عوام مورد توجه بوده و هستند.


مقایسه ام‌وی‌ام 315 اچ و چری آریزو ۵ لاکچری دنده دستی

خودروهای شهری کوچک مانند هاچ‌بک‌ها و سدان‌ها، از سال‌های دور در بین عوام مورد توجه بوده و هستند. البته، طی ده سال گذشته، رقابت تنگاتنگ از بین این دو کلاس به سمت کراس‌اوورها، شاسی‌بلندهای کوچک شهری، هاچ‌بک کراس‌ها و ساب‌کامپکت‌ها کشیده شده و توجه روی خودروهای میان سایز شهری سگمنت C و D کمتر شده است.

شاید به همین دلیل باشد که برای مثال در بین تولیدات برخی کمپانی‌ها مانند چری، نمونه‌های هاچ‌بک و سدان روز به روز کمتر و بر تعداد کراس‌اورها و شاسی بلندها اضافه می‌شود. برهمین اساس، واردات این کلاس‌ها که عموما طی سال‌های گذشته، در بین مدل‌های چینی خلاصه می‌شود نیز در کلاس مرتفع‌ترها شلوغ‌تر بوده است. تا جایی که در سال ۹۸ و ۹۹، سدان‌های سری آریزو از چری و هاچ‌بک‌های سری ۳ از ام‌وی‌ام‌ تنها نسخه‌های وارداتی و مونتاژی از شرکت چری در ایران هستند.

تفاوت در تجهیزات و امکانات

هاچ‌بک‌های ام‌وی‌ام از اولین خودروهای چینی وارداتی به ایران بودند که در ابتدا توجه بسیاری نیز به خود جلب نمودند. در ادامه سدان‌های سری ۵ ام‌وی‌ام و سدان A15 و ویانا از چری به ایران راه یافتند. خودروهایی که هیچ یک عملکرد خوبی در بازار نداشتند و آمار فروش مناسبی را کسب نکردند. اما در ادامه، سدان آریزو از چری که تا کنون در مدل ۵ و ۶ وارد ایران شده، توانست به عنوان خودرویی متفاوت از سرزمین اژدهاها عرض اندام نموده و تصورات را نسبت به برند چری تغییر دهد. این سدان کامپکت موفق که در سال ۲۰۱۴ در شانگهای وارد بازار شد، تاکنون در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف لاکچری دنده‌ای و اتوماتیک و اکسلنت اتوماتیک در ایران عرضه شده و فروش خوبی را تجربه کرده است.

از ویژگی‌های ظاهری چری آریزو ۵ لاکچری می‌توان به چراغ‌های کشیده و جلوپنجره‌ بزرگ با نوارهای کرومی اشاره کرد که به طراحی هیوندای اکسنت شباهت دارد. درون خودرو با طراحی اسپرت  و فضایی مواجه می‌شویم که نسبت به ساخته‌های قبلی چری یک گام بزرگ به جلو محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم طراحی داخلی این خودرو، دوخت قرمز رنگ و برجسته در روکش فرمان، صندلی‌ها و کنسول وسط است. این خودرو که مجهز به کروز کنترل است، از نیروی کمکی فرمان هیدرولیکی بهره می‌برد. توزیع نیروی ترمز و ترمز ضد قفل، دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سنسور عقب، چراغ‌های روز، مه‌شکن عقب و چراغ بدرقه از تجهیزات این خودرو است.

از دیگر امکانات چری آریزو ۵ لاکچری دنده‌ای می‌توان به رادیو ضبط با قابلیت پشتیبانی از USB – MP3، سیستم تهویه‌ دستی، تنظیمات چهار حالتی برای صندلی راننده و سرنشین جلو، صندلی تاشوی عقب یک‌تکه، آینه کناری برقی، مانیتور، دوربین عقب و استارت دکمه‌ای اشاره کرد. ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیز یکی از هاچ‌بک‌های محبوب بازار است که تاکنون در سه تیپ بیسیک، اسپرت و اکسلنت عرضه شده است.

این خودرو در سال ۹۳ در نسخه فیس لیفت وارد ایران شد که به 315h معروف است. امروز، MVM 315h تنها در نسخه اسپرت اکسلنت به صورت صفر به فروش می‌رسد و این نسخه با امکاناتی نظیر صندلی‌های چرمی با قابلیت تنظیم در چهار جهت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، و دوربین دید عقب ارائه می‌شود. ۳۱۵ جدید یا نیو فیس، بهبود چشمگیری در ظاهر و در کابین نسبت به قبل داشته اما همچنان با طراحی‌های چری در نسخه‌هایی مانند آریزو فاصله بسیاری دارد.

عملکرد مشابه فنی از دو کلاس متفاوت

در بخش فنی دو خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می‌برند با سقف توان ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر. گیربکس ۵ سرعته مشترک هر دو نیز قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. از ضعف‌های رایجی که برای 315 و چری آریزو ۵ مطرح می‌شود، کشش نامناسب خودرو و ناتوانی موتور است. هر دو در سربالایی‌ها و مسیرهای جاده‌ای ناهموار برای راننده و سرنشینان  دردسر ایجاد کرده و با یک خودرو خوش‌ران فاصله دارند. نکته مهم اینکه دو خودرو از نظر قیمت، با توجه به   قیمت روز mvmو قیمت روز چری در نرخ اعلامی نمایندگی تنها حدود ۲۰ میلیون اختلاف دارند و در یک سطح قرار می‌گیرند. شما می‌توانید قیمت روز خودروهای داخلی و خارجی را  دیوارببینید.