اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

يك هفته افت قيمت سكه در تعقيب دلار

قیمت سکه در بازار آزاد از یک میلیون و250 هزار تومان به یک ميلیون و 180 هزار تومان در روز گذشته رسید؛ بنابراین سکه طی هفته جاری 8/4 درصد کاهش ارزش داشته است؛ این در حالی است که در روزهای گذشته سهم افت بهای اونس جهانی طلا به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار در قیمت سکه سه دهم درصد بوده است.


بررسی دنیای اقتصاد نشان می‌دهد علت اصلی افت قیمتی سکه به‌دلیل کاهش قیمت دلار بوده است. دلار در بازار غیر‌رسمی نزول 5 درصدی داشته است و این روند موجب شد قیمت سکه نیز به همین میزان کاهش یابد.

قیمت سکه در تعقیب دلار

قیمت انواع سکه در بازار داخلی روند کاهشی به خود گرفته است. این روند از اول هفته جاری موجب کاهش تقریبا 60 هزار تومانی قیمت آن شده است. سکه روز شنبه این هفته در محدوده قیمتی یک میلیون و240 هزار تومان تا یک میلیون و 250 هزار تومان فروخته می‌شد که در روز گذشته این قیمت به یک میلیون و 180 هزار تومان رسید.

افت 8/4 درصدی قیمت سکه البته بیش از آنکه از نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثر بگیرد، به افت قیمت دلار در بازار داخلی مربوط بوده است. قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز در این مدت البته از 1730 دلار به 1726 دلار رسیده که کمتر از 3/0 درصد بوده است. در همین مدت قیمت دلار در بازار داخلی کمتر از 5 درصد کاهش داشته است. در واقع افت قیمت سکه در این هفته کاملا منطبق با افت قیمت دلار در بازار آزاد بوده است.

هفته گذشته تقاضا در بازار سکه با محوریت نوسان قیمت دلار پیش رفته است. تلاش دولت برای وارد کردن دلارهای صادرکننده‌ها به مرکز مبادلات مهم‌ترین چالش بازار ارز و سکه بوده که اخبار ضد و نقیض در مورد روند اعمال آن قیمت‌ها را به نوسان واداشته است.

روز اول هفته در بازار هیجان زیادی وجود نداشت. خریدار زیادی نیز متوجه بازار ارز و سکه نبود. برخی شایعات بازار را به حالت انفعالی نگاه داشته و با برخی تحرکات موجود بین دولت و صادرکننده‌ها، عده‌ای احتمال می‌دادند که قیمت‌ها در روزهای آینده تحت تاثیر توافق‌های فی‌مابین قرار گیرد. دولت از صادرکنندگان خواسته بود تا ارز حاصل از صادرات را به نرخ مرکز مبادلات ارزی بازگردانند؛ اما بسیاری از صادرکنندگان با این موضوع مخالف بودند.

اولین پالس افت قیمت ارز را در اول هفته اسدلله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد او گفته بود که «در آخرین جلسه صادرکنندگان با مسوولان مرکز مبادلات ارزی، پیشنهاد آنها این بوده که ارز صادرات با نرخ 3000 تومان فروخته شود که این پیشنهاد با مخالفت دولت روبه‌رو شده است.» او در عین حال گفته بود که «قرار است روز دوشنبه در خصوص قیمت دلار صادرکنندگان به توافق برسیم که احتمالا عددی بین 2500 تا 3000 تومان خواهد بود.»

بازار ارز و به تبع آن بازار سکه تا روز دوشنبه ضمن انتظار برای افت بیشتر قیمت بازار به شدت با کاهش مشتری و مراجعه‌کننده همراه بود. روز دوشنبه پیگیری‌ها برای تعیین قیمت ارز صادراتی در این مرکز منجر به واکنش رییس کنفدراسیون صادرات شد. او هر گونه برنامه برای فروختن ارز صادراتی در این مرکز را رد کرد. رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفته بود: برنامه‌ای برای عرضه دلار صادراتی در مرکز مبادلات نداریم. سید رضی میری در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به این سوال که تکلیف عرضه ارز صادر‌کنندگان در مرکز مبادلات ارزی به کجا رسید، گفته بود: تاکنون صادر‌کنندگان ارزی را در مرکز مبادلات ارزی نفروخته‌اند. وی افزود: هیچ یک از اخباری که در خصوص عرضه ارز صادر‌کنندگان در مرکز مبادلات منتشر می‌شود، صحت ندارد. رییس کنفدراسیون صادرات گفت: هیچ برنامه‌ای نداریم تا دلار صادر‌کنندگان را در مرکز مبادلات ارزی معامله کنیم. این صحبت‌ها در میانه هفته در حالی بود که سخنگوی مرکز مبادلات ارزی روزهای اخیر از آغاز فروش ارز صادراتی در این مرکز خبر داده بود. خبری که در آن البته رقمی برای قیمت ارز مورد چالش نبود و تنها به این اکتفا شده بود که در روزهای آینده با شفاف‌تر شدن آمار مربوطه قیمت فروش آن اعلام می‌شود. صمد کریمی گفته بود که قیمت در مرحله تصمیم سازی است. وی افزود: با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور، این فرآیند در تعامل با بانک‌های عامل مستقر در مرکز مبادلات شتاب گرفته و بدیهی است صادرکنندگان غیرنفتی در زمره دارندگان ارز با منشأ خارجی هستند و می‌توانند براساس مقررات بانک مرکزی ارز خود را به نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی تصریح کرد: طی روزهای اخیر مراجعات به صورت معناداری افزایش یافته است. وی با بیان اینکه آمار تعداد مراجعه‌کنندگان و میزان ارز عرضه شده هنوز نهایی نشده است، گفت: بدیهی است پس از پردازش اطلاعات اطلاع‌رسانی لازم در این باره انجام خواهد شد.
برخی از کارشناسان همچنان توافق میان صادرکننده‌ها و مرکز مبادلات را غیر ممکن می‌دانند. برخی در مقابل بر این عقیده اند که نهایتا صادرکننده‌ها با توجه به نیاز حضور در بازارهای صادراتی مجبور خواهند شد که ارز خود را در اختیار دولت قرار دهند. البته مقامات وزارت بازرگانی هر گونه اجبار به شکل پیمان سپاری ارزی را منتفی می‌دانند. در بازار فرار از فروش ارز به دولت موجب شده تا برخی از صادرکننده‌ها ارزهای موجود در حساب‌های خارجی خود را مستقیما با صرافان و دلالان داخلی معامله کنند. در روزهای اخیر تقاضا برای تبدیل ارزهای موجود در خارج از کشور منجر به تماس‌هایی با صرافان مختلف در سطح شهر شده است. افزایش تماس، دارندگان ارز با صرافان و تقاضا برای انتقال به داخل یا تبدیل به ریال موجب افت قیمت نیز شده است. در بازار ارز زیادی وجود دارد و بر افت قیمت سکه نیز تاثیر داشته است.

روز گذشته نیم سکه 598 هزار تومان و ربع سکه 295 هزار تومان فروخته شدند که هر یک 10 هزار تومان کاهش قیمت ثبت کردند. در بازار طلا نیز روز گذشته هر گرم طلای 18 عیار تا بعد‌از ظهر 119 هزار تومان فروخته می‌شد که نسبت به روز سه شنبه تقریبا تغییری نداشت.

در این هفته مبحث تازه‌ای نیز در بازار طلا اتفاق افتاد که به نظر مشکلات تازه‌ای را برای این صنف در آینده رقم خواهد زد. ساخت طلا با عیاری کمتر از 18 به تقاضای رییس انجمن کارفرمایان صنعت طلا و جواهر و پشتیبانی برخی از هم‌صنفان وی موج تازه‌ای از مخالفت‌ها را به دنبال داشته است. این درخواست که البته به صراحت از سوی موسسه استاندارد رد شده است، هنوز هم از سوی انجمن مذکور دنبال می‌شود. این اتفاق در صورت بروز می‌تواند بازار سکه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. کاهش عیار به گفته کارشناسان اگرچه با هدف کم کردن تقاضا برای بدلیجات وارداتی و رونق بیشتر صنعت طلای داخلی بر سر زبان‌ها افتاده، اما بی‌اعتبار کردن مصنوعات طلا در بازارهای داخلی و ایجاد شبهه در این بازار می‌تواند ضمن رویگردانی عمومی از این صنعت نسبت به هیجان بیشتر در بازار سکه‌های بهار آزادی منجر شود. عیار سکه‌های بهار آزادی 6/21 است. برخی بر این عقیده اند که افت عیار در برخی مصنوعات داخلی (به اصطلاح عیار پست) و حتی وجود سکه‌های تقلبی در بازار، با وجود تاکیدهای بسیار اتحادیه طلا و جواهر از دیدبازرسان پنهان است وحتی کارشناسان از مردم عادی می‌خواستند که طلاهای خریداری شده خود را به صورت گزینشی به مراکز عیار سنجی ببرند و از صحت و سقم عیار استاندارد آن مطمئن شوند. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند از آنجایی که دیدگاه غالب مردم ما به طلا دیدگاه سرمایه‌گذاری است، اکثرا خواستار داشتن طلا با عیار بیشتر هستند. این شرایط در استان یزد که طلای 18 عیار هم به ندرت یافت می‌شود قابل ذکر است. از این رو برخی مطرح می‌کنند که تلاش عده‌ای برای کاهش دادن عیار طلا به عنوان دستاویزی برای رونق بیشتر صنعت طلا و جواهر تنها بهانه‌ای بیش نبوده و اهداف معنی داری به ویژه پس از ممنوعیت صادرات طلا و جواهر از اوایل ماه‌جاری در آستانه ممنوعیت صادراتی 52 قلم کالا مطرح می‌شود.

در بازارهای جهانی

قیمت طلا در مرز 1726 دلار است که نسبت به روز سه شنبه تغییر چندانی نداشته است. در اروپا تازه‌ترین خبرها از مهلت دوساله به یونان برای بازپرداخت بدهی‌های این کشور حکایت دارد. در عین حال اعلام شده که وام جدیدی به این کشور داده نخواهد شد. قیمت طلا و ارزش یورو توامان در مقابل دلار آمریکا در اواسط این هفته کاهش داشته‌اند. این شرایط البته درحالی است که در آمریکا از یک سو پس از انتخاب دوباره اوباما به ریاست‌جمهوری این کشور احتمال اجرایی شدن و تقویت موضع فدرال رزرو برای خرید ماهانه 40 میلیارد دلار اوراق قرضه افزایش یافته و از سویی برخی مشکلات بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر برخی برنامه‌های مالیاتی موجب شائبه بن‌بست در برخی برنامه‌های اقتصادی شده است که همین عامل هم قیمت کالاها را به نوسان واداشته است. قیمت طلا در واکنش به این موارد گاهی سر در کاهش و گاهی رو به افزایش دارد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد