اونس طلا2372.88
مظنه16,296,000
18 گرم3,761,900
ارزش سکه36,714,888
قدیم (بهار)41,100,000
جدید (امامی)44,450,000
نیم26,200,000
ربع16,200,000

اقتصاد ایران از روزهای دشوار ۱۳۹۹ عبور می‌کند؟

با آغاز سال ۱۴۰۰، غلامحسین شافعی – رئیس اتاق بازرگانی ایران – و مسعود خوانساری – رئیس اتاق بازرگانی تهران – در پیام‌هایی به استقبال از تغییرات اقتصادی جدید در سال جاری رفتند.

به گزارش سایت طلا،هر چند برای رصد تغییرات احتمالی در اقتصاد ایران باید لااقل به سال ۱۴۰۰ چند هفته فرصت داد اما براورد بسیاری از فعالان اقتصادی این است که در صورت استفاده از فرصت‌های موجود، می‌توان انتظار داشت که لااقل بخشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اقتصادی کشور در سال گذشته دیگر تکرار نشود. موضوعی که در پیام‌های تبریک نوروزی روسای اتاق ایران و تهران نیز خود را نشان می‌دهد.

غلامحسین شافعی در پیام خود، به بخشی از مشکلات اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ پرداخته و ابراز امیدواری کرده که مقدمات لازم برای عبور از لااقل بخشی از آنها فراهم شود.

در بخشی از پیام رئیس اتاق بازرگانی ایران آمده: حفظ امید در شرایط دشوار مفهوم واقعی خود را نشان می‌دهد. در سالی که سختی‌ها دوچندان شد و مسیرهای عبور از چالش‌ها محدودتر بود، اهمیت حفظ امید را بیشتر دریافتیم چه اگر این‌چنین نباشد، قانون طبیعت را نادیده انگاشته‌ایم.

اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ سومین سال رکود را پشت سر گذاشت که آثار آن در میان تمامی اقشار جامعه پدیدار است. در شرایطی که تحریم‌های ناجوانمردانه بلای جان اقتصاد ایران شده بود، کرونا نیز از راه رسید و سلامت جامعه و اقتصاد را توأمان مورد تهدید قرار داد.

باوجود تمامی دشواری‌ها، فعالان اقتصادی در صف نخست مقابله با تحریم و کرونا، موفق شدند چرخ تولید و صادرات را بگردانند و به سهم خود از افزایش دشواری‌ها جلوگیری کنند.

در آخرین روزهای این سال سخت، نشانه‌های مثبتی برای ایجاد گشایش در روابط بین‌المللی نمایان شد که امیدها را برای پایان تحریم‌های ظالمانه زنده کرده است. از طرف دیگر با رواج واکسن‌های کرونا، امیدواری زیادی برای پایان پاندمی این ویروس در سال جدید ایجاد شده است.

بروز این نشانه‌های مثبت در آغاز بهار ۱۴۰۰، نویدبخش کاهش دشواری‌ها در مسیر ورود به قرن تازه است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در پیام نوروزی خود، ابرازی امیدواری کرده که شرایط نسبت به قبل بهبودی نسبی پیدا کند. در بخش‌هایی از پیام او آمده: دوستان عزیز سال کرونازده ۱۳۹۹، دورکاری‌ها، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و نیستی‌ها با وجود همه تلخی‌ها به ما یادآور شد که زندگی و در کنار هم زیستن چه گوهر بی‌مانندی است که شاید قدرش را نمی‌دانستیم. همچنین کرونا در کنار همه ابعاد منفی بزرگش، تلنگر مهمی به کسب‌وکارها زد که استفاده از تکنولوژی روز، جهان وب و توسعه زیرساخت‌های الکترونیک دیگر، نه یک نیاز، بلکه یک ضرورت است.

مرور کارنامه فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایران در آستانه ورود به قرنی جدید، بیانگر آن است که بخش خصوصی ایران در طول یکصد سال گذشته با تشکل‌گرایی و هم‌صدایی در قالب فعالیت‌های اتاق‌های بازرگانی، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و... توانسته همیشه مطالبه‌گر ظاهر شود و در دشوارترین مقاطع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم‌چون سال‌های جنگ جهانی، قحطی، اشغال ایران، ملی شدن نفت، انقلاب، جنگ تحمیلی، تحریم و کرونا در کنار و یاری‌رسان مردم باشد. ورود به قرن جدید فرصت مناسبی برای بازنگری در سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... را در کشور فراهم آورده است. امیدوارم دولت با اجرای درست قانون بهبود محیط کسب‌وکار، برداشتن موانع پیش روی تولید و تجارت، کاهش تصدی‌گری دولتی و واگذاری کار به فعالان دلسوز اقتصادی، تقویت دیپلماسی اقتصادی و البته سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کرونا؛ امید را در سال جاری به کسب‌وکارها، تولید و مردم هدیه دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد