اونس طلا2232.37
مظنه14,341,000
18 گرم3,310,600
ارزش سکه32,310,273
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بلینکن: اطمینان می‌دهم برای دیدار با ایران به این کشور امتیاز نمی‌دهیم

وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی شامگاه چهارشنبه گفت اطمینان می‌دهد فقط برای دیدار با ایران به این کشور امتیاز نخواهد داد.

به گزارش سایت طلا،«آنتونی بلنکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به سئوال قانونگذاری که پرسید آیا می‌توانید به ما اطمینان دهید که فقط برای دیدار با ایران به این کشور امتیاز نخواهید داد، گفت: «بله می‌توانم.»

«براد شرمن»، قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی که این سوال را پرسیده بود گفت: «این پاسخ بسیار خوبی است.»

برادر شرمن پرسید: «ما به برجام پایبند نیستیم، ایران هم به آن پایبند نیست. موضع ایران این است که ما فقط برای اینکه بتوانیم [با آنها] دیدار کنیم باید به آنها امتیاز دهیم. تا آنجا که می‌دانم موضع ما این است که ما باید تنها همزمان با پایبند شدن آنها به پادمان‌های هسته‌ای یا بعد از اینکه این کار را انجام دادند به پایبندی برگردیم. می‌توانید به ما اطمینان خاطر بدهید که فقط برای اینکه بتوانیم دیدار کنیم به آنها امتیاز نمی‌دهید؟»

بلینکن در پاسخ گفت: «می‌توانم.» شرمن در ادامه گفت: «این پاسخ بسیار خوبی است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین تأیید کرد که پیش‌بینی دولت بایدن این است که ایران قبل از اقدام آمریکا در رفع تحریم‌ها به برجام پایبند خواهد شد.

او در پاسخ به سئوال «براد شرمن» مبنی بر اینکه آیا انتظار دولت بایدن این است که جمهوری اسلامی ایران قبل از اقدام آمریکا در رفع تحریم‌ها به برجام پایبند شود یا اینکه در مسیر مذاکره برای پایبندی قرار بگیرد گفت: «بله.»

آنتونی بلینکن در ادامه تصریح کرد که دولت آمریکا با کنگره، شریکان و متحدان خود از جمله شریکان و متحدانش در منطقه درباره بازگشت به برجام مشورت خواهد کرد.

شرط بازگشت آمریکا به برجام

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت بایدن به شکست خوردن این سیاست علیه ایران اعتراف کرده اما هنوز اقدامی برای بازگشت از رویه ترامپ انجام نداده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد