سایت خبری طلا

ایران در زمره کشورهای تولیدکننده فلز تیتانیوم قرار گرفت

منبع: سایت طلا


اولین قرارداد فروش میلگردهای تیتانیوم گرید پزشکی با یکی از شرکت‌های تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی با همت و تلاش متخصصان سازمان انرژی اتمی، منعقد شد و بدین ترتیب، ایران در زمره کشورهای تولیدکننده فلز تیتانیوم قرار گرفت.


به گزارش اداره‌کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، با همت و تلاش متخصصان سازمان انرژی اتمی ایران، اولین قرارداد فروش میلگردهای تیتانیوم گرید پزشکی با یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی منعقد شد و بدین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران در زمره معدود کشورهای جهان در تولید فلز استراتژیک تیتانیوم قرار گرفت.

BOX:491552855

نمونه‌های اولیه شمش تیتانیوم گرید پزشکی با آنالیز منطبق بر استانداردهای بسیار سخت‌گیرانه پزشکی تولید و موفق به گذراندن مراحل مختلف کنترل کیفیت شد، این مهم برگ زرین دیگری بر افتخارات دانشمندان گمنام صنعت هسته‌ای است و نشان داد که تلاش و پشتکار این متخصصان در رسیدن به اهداف بزرگ پایان ندارد.

استفاده گسترده از فلز تیتانیوم و آلیاژهای آن به واسطه ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در خلال ۵۰ سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته است و این فلز را در زمره فلزات استراتژیک قرار داده است. گسترش بسیار زیاد صنعت تیتانیوم مرهون خواص عالی مکانیکی نسبت به دانسیته پایین آن ( ۵۵ درصد دانسیته آهن ) و مقاومت عالی آن در برابر خوردگی است که گزینه بسیار مناسبی جهت استفاده در بسیاری از صنایع همچون هوا و فضا و پزشکی است. تیتانیوم خالص، تیتانیوم گرید ۵، تیتانیوم گرید ۵ پزشکی یا به اصطلاح گرید ۲۳، آلیاژ تیتانیوم پالادیوم و تیتانیوم گرید ۱۲ در زمره پرمصرف‌ترین‌ها در این زمینه است.

یکی از کاربردهای پر اهمیت تیتانیوم و آلیاژهای آن در زمینه پزشکی و دندانپزشکی است. در مواردی همچون ساخت انواع ایمپلنت، دستگاه تنظیم ضربان قلب، جایگزین مفاصل ران و یا زانو و بطور کلی به عنوان پروتز از این فلز استفاده می‌شود.